Ska till Italien
Vad ska jag göra? Ska mest vara i Florens men även något i Rom!

jag var i italien förra sommaren, efter det skrev jag denna lilla berättelse på aktieguiden.com
Tänkte berätta lite kort om vår italienresa vi företog oss för några veckor sedan.
Vi for med KLM (som vi förhoppningsvis slipper i framtiden) rejält försenade, ca 8-10h landade vi i venedig. Här bodde vi på ett förbokat hotell som var väldigt fint, låg lite utanför centrum men det var verkligen fint och prisvärt. Jag är ofta lite 'stressad' första dagarna på mina resor och vill snabbt vidare .. känner mej ofta lite förvirrad också :-). Därför plöjde vi av Venedig ganska fort … enl. en guide från aftonbladet gick vi till ett lugnare område som skulle vara mer 'genuint' för att äta lunch, det blev den dyraste (minst prisvärda iaf) lunch jag någonsin ätit. 52Euro för oss båda, då åt vi mkt enkel mat! Så mycket för det 'genuina' … genuint lurendrejeri kanske. På kvällen åt vi nära hotellet, där var det däremot genuint! mkt trevligt.
Efter två nätter i Venedig for vi till Gardasjön, där var det vackert! Tog in på ett billigt hotell en bit upp från Peschiera(som verkar vara en större ort), ville ha lite lugn o ro. Vi stannade här en natt (fortfarande lite 'stressade') för att sen fara ner mot målet med vår resa, Toscana.
Åkte en mycket vacker väg ned mot Lucca, riktigt slalombana vissa delar. Trafiken på autostradan var enormt tung emellanåt, jag har aldrig sett så mycket långtradare i hela mitt liv, det var ganska påfrestande körning. 100% uppmärksamhet krävdes. Därför var det skönt att fara på denna lite mindre väg, även om det gick ganska långsamt emellanåt. När vi närmade oss Lucca började vi fundera över var vi skulle bo … fick tag i ett internetcafé (det var inte enkelt då vi mest passerade sömniga småbyar) och fann där en svensk som befann sig i Lucca som hjälpte till med sådant, www.danitalia.com/ hette företaget. Vi fick då hjälp och blev bokade på 'agriturismo', dvs man bor på ett bondgårdsliknande ställe. Dessa har ofta egen produktion av olika grejjer, dessa hade honung och olivolja som sina specialteter. Detta stället var absolut det trevligaste vi bodde på under hela resan, hade de haft en pool hade vi nog stannat här hela tiden, så det kanske var tur :-) Rekommenderar det varmt om ni far dit! Väldigt trevliga och familjära var de som ägde stället, otrolig frukost ingick oxå, enkel men fantastisk god!
Bodde några nätter här, for till Viareggio som är en badort. Denna låg 20min bort och hade fin strand, dock f*rbannat dyrt med solstolar … 16Euro för en dag pyntade vi. For även till Pisa som låg ~30min bort, där fick jag dock migrän vilket var obehagligt när jag skulle köra hem … Var även inne i staden Lucca som var mysig.
Efter detta beslutade vi oss för att fara mot Chiantidistriktet som ligger mitt mellan Florens och Sienna, bokade ett ställe på Internet och for dit. Det var en ganska dyr vingård vi hamnade på, fin men lite opersonlig och skum personal, pool hade de iaf :-). Stället låg en liten bit utanför byn Greve in Chianti, det var en mkt trevlig liten by. Ett mysigt torg med flera restauranger och bra läge i distriktet. Väl framme tog vi en soldag vid poolen.
Det var mkt bra läge för utflykter, några dagar for vi till Florens, där var det mkt fint. Tyvärr tycker jag det var lite svårt att få 'grepp' om staden. Ofta när jag är i ny storstad brukar jag hoppa på guidadeturistbussar, då får man ofta en bra överblick över staden. Första gången vi var där var det mkt shoppingbetonat :-), andra gången regnade det så det blev tyvärr ingen busstur. Är man intresserad av historia, konst och arkitektur bör detta vara himmelsriket! Tyvärr är jag inte superintresserad av sånt .. det kanske kommer med åldern :-) gillar dock att strosa omkring i dessa gamla städer med sina vackra byggnader. Det fanns oerhört mkt designbutiker här, Gucci, Prada, Gaultier mfl. Dessa var imponerande för en gävlebo, stora påkostade butiker med strama butiksbiträden och inga prislappar på varorna :-). Jag fastnade dock för några billigare affärer, Gerardloft och 14ounce hade ett utbud som mer tilltalade mej (inge vidare hemsidor dock). Vi for även till staden Sienna som var väldigt vacker, ett stort torg fanns där också, tror det är italiens största .. läste jag nånstans.
Vi flyttade en gång till en annan gård utanför Greve, den var okej, billigare än den innan.
Skall försöka sammanfatta mina intryck … det var oerhört vackert, överlag fick man ett trevligt bmötande, dock var prisläget det att man (jag/vi) hela tiden fick tänka till, det är trist. Jämförde med vår vietnamresa för några år sedan och kom fram till att dessa två veckor kostade nästan dubbelt så mkt som tre veckor i Vietnam! Typen av resor skiljer sig markant åt. Det är ju mkt enklare att resa i Italien jmft med Vietnam av förståeliga själ. Maten var dock väldigt god och vi åt många mkt goda måltider, nästan så man är lite trött på ost och kallskuret nu, för att inte tala om pasta och pizza, jag längtade efter färskpotatis när jag kom hem och det var det första jag tillagade :-) Det enda som var riktigt billigt var sprit, en flaska absolut kostade 80kr tex. Trafiken är ett kapitel för sig :-) näerå, det var inte så illa som jag förväntat mig. Det var relativt sansat, det jag reagerade mest på var deras parkeringsvanor, de parkerade överallt hur som helst! dubbel- och trippelparkering var inte ovanligt! Även den otroligt tunga lastbilstrafiken är värd att nämna igen, aldrig varit med om något liknande.
Jag åker gärna dit igen, med lite mer pengar på fickan och gärna på hösten eller våren!

Beror ju lite på hur länge du vara där? Visst prisläget är ju helt annat än i tex Vietnam, men håller man sig ifrån de värsta turiststråken, eller städer som Venedig, klara man sig hyffsat. Priserna är ung. som i Sverige. På en del tågstationer, tex i Rom finns det bokningställen med "sista-minuten-priser" på hotellrum. Oj, nu kom visst det mesta att handla om pengar. Men åker du dit i slutet av februari eller senare så rekomenderas Sicilien, mest för att jag är där då :) Har inte varit där själv än så kan inte uttala mig mer än så. Förutom att det troligtvis är varmare där då än i mittersta-norra Italien.

Venedig är ju bara ett måste!!!! Fast utanför värsta turistsäsongen (som börjar i slutet på maj ca) och så måste man verkligen leta sig ifrån de värsta turistfällorna, som ellinor säger, till bakgator och små butiker med helt andra priser och de andra öarna - åh då är det helt fantastiskt underbart….

Jag gillar de norra bergiga delarna där man kan äta mumsiga musslor (äter du fisk numera?) och njuta av att allt är så vackert.

De enda Italienska städerna jag varit i är Milano och Venedig. Båda är absolut värda ett besök. Men de kanske är lite för långt norrut?
Oskar
Jag ska vara i och runt Florens i tio dagar, bo hos min syster, kanske en sväng till Rom. Någon som varit i ex Pisa?

"Vad ska jag göra?"
- Inte vara borta för länge får då blir de så ensamt å tråkigt här i Malmö :)
/C

10 dar i Italien, gud vad skönt.
Florens-måsten: Uffizi-världens största samling renässanskonst, Medicipalatset, utsiktspunkterna på "andra sidan floden" dvs inte den sidan Duomon ligger på, promenera runt och se vart man hamnar.
Nära Florens: vingårdar i chianti, Assissi, Siena, Pisa.
Rom: Allt! Klassikerna - Peterskyrkan, sixtinska, Colosseum, Pantheon, Piazza Navona, spanska trappan, Villa Borghese mm Kolla vilken guidebok som helst egentligen. Men även åka till "riktiga" Rom, där folk bor. Stadsdelen Trastevere brukar bjuda på en del spännande barer och mötesplatser.
Ha en fantastisk resa!

Jag gillar Pisa, mindre och lite mer överskådlig än t ex Rom. Bara strosa omkring, stanna till vid tornet för att titta på folk som tar mer eller mindre konstnärliga/fantasifulla/lustiga bilder på det lutande. Kanske just vända kameran åt "fel håll" och föreviga turistiga turister
Tack för alla tips! Ja, det ska bli skönt att åka bort ett tag!
#9 ähhh….blir det välan inte! ;)
När du är i Florens kan du ta tåget över till Bologna! Det är en fin gammal studentstad med ett mycket vackert universitet samt en hel del mysiga gator med många caféer och barer. Även Florens har ett stort utbud av bra restauranger, gärna något kvarter in från floden, bort från den värsta turismen. Nu är det dock säkert ganska lugnt jämfört med på vårkanten.
Ha en trevlig resa!
Mvh
Ida

#12 Ne ja klarar mig nog :) Ska börja fundera å läsa in mig inför sommaren, då ska ja ju lätt iväg nånstans. Kanske skulle va ultraturisitg å åka till Thailand :)
7c

Hur e de i Italien då k? Får ju höra av dig å berätta för oss stackare som e kvar hemma :) Så vi kan få drömma oss bort en kort stund iallafall.
/c
Italien=Cool

Sverige!=Cool
# 17 Äsch, Calle…nu överdriver du…

Venedig måste du se!! Det är verkligen ett ställe man minns!