Promenadstråk i Stockholm
Om man bortser från att det är väldans trevligt att promenera omkring lite planlöst i själva stadsmiljön, så finns det ju många fina promenadstråk i naturmiljö i Stockholm.
Några alternativ jag kommer på är
- Djurgården (klassikernas klassiker!)
- Långholmen, Hornstulls strand, Tanto, Årsta
- Hagaparken
- Ulriksdal
På bilden solhungriga nordbor som njuter av en riktigt härlig vårdag vid Stockholms roddförening på Djurgården (där jag f ö lyckades med konststycket att drutta omkull stillastående och slå upp knäet rejält idag…:/ Men annars var det en härlig långpromenad i rask takt!)
Har ni några andra favoritstråk ni vill tipsa om? Och vart går ni för er absoluta favoritpromenad?
Ängelholm, som är min stad, är nästan helt omgärdad av ån (åtminstone den äldre delen sv staden). Ån är alltså högst närvarande nästan vart man än går.
Att promenera på "åpromenaden" är ofta rogivande och vackert samtidigt som det är ett effektivt sätt att förflytta sig i staden.
(Ursäkta om jag klippte strängens röda tråd…)

Ängelholm, dit har jag sålt katt! Jag får väl överleva att det blev tråd-napping redan i första inlägget…:)
Med ån som går igenom staden så där, känns det lite som Norrtälje och Arboga. Låter väldigt mysigt:)
Favoritpromenader i Sthlm då?
Norr Mälarstrand från Stadshuset till Rålis, kanonskönt medan isen låg o det var riktigt gnistrande solsken, o lika härligt nu när Café Latte ställt ut stolar o bord på trottoaren o det droppar o kvittrar överallt.
och så har Melker Andersson börjat bygga om Kajplats 9, sommarens hetaste restaurang???

Låter trevligt, det är lite av ett bortglömt stråk för mig. Tack för tipset!

Kan bara hålla med Pia om att det där är fina promenadstråk. Bor vid Brunnsviken så blir mestadels promenader där. Egentligen är hela sträckan runt Brunnsviken fin, bara en liten del vid Järva Krog som är trist.
Sedan är Järvafältet ett fint område, fast det kräver ju att man tar sig iväg med bil.
Och även promenaden utmed Värtan är fin. Förslagsvis börjar man vid Stocksundsbron och går ut med vattnet så långt man orkar. Passerar många finna platser som tex Cedergrenska tornet och Tranholmen.
Oskar
Norr om stan tycker jag Stora och Lilla skuggan är fint när man går utmed vattnet.
Söder om stan är Nackareservatet med Sörmlandsleden fint. Skogskyrkogården likaså.
Vill man åka lite längre är Tyresta en höjdare. En mycket bra promenad är ockå mellan Paradiset och sjön Rudan vid Haninge. Då passerar man också Sörmlands högst punkt om jag inte minns fel.
Bilden är från Tyrestaområdet.
Mvh // Johan