Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1026 ggr
johan
0

Så nära men ändå så långt borta

När jag tänker på att resa så tänker jag konstigt nog oftare på resmål relativt nära än på andra sidan jordklotet. Nya Zeeland verkar ju ruggigt coolt ställe, men samtidigt får jag ibland för mig att Norge är precis lika coolt, möjligen i lite mindre format.

Min fem reseönskemål just nu är:

* Se Nordnorge, bila, paddla, klättra och vandra.

* Island! Vill göra allt! Köra Jeep, bada i geisrar, utforska grottor, vandra på glaciärer, paddla äta dyr mat i Reykavik.

* Svalbard verkar hur coolt som helst. Midnattsol och isbjörnan på riktigt.

* Bestiga Mont Blanc eller Matterhorn. Fullt rimligt för i princip vem som helst med god kondition och lite sug för äventyr.

* Offpist i Kanada typ Ski Around the Rockies, Fernie, Whissler etc.

Thailand, Asien och Sydamerika lockar mig inte över huvud taget konstigt nog.  

Vad längtar du efter?

Mvh // Johan

Oskar
0

#0 Ja ibland får man ju för sig att ju längre bort dessto mer spänannde! Men så behöver det inte alls vara tycker jag! Har varit på två av de ställen du vill till, Island och Svalbard, och båda dessa tillhör mina absoluta favoriter! Möjligen kan man det ju vara så att om det är annorlunda kulturer man vill besöka, ja då måste man kanske resa iväg en bit. Men är det tex naturupplevelser man vill åt ja då är ju Svalbard inte sämre än något land far far away. Och ta bara Stockholms Skärgård, finns ju inte många (någon?) platser som liknar denna!

Själv skulle jag också gärna besöka Nordnorge/Lofoten. Andra saker som ligger högt på listan är Moskva/St Petersburg och safari i Afrika.

Oskar

Pia
0

Kanada, bila i delar av USA, Nya Zealand - svårt att tycka att Norge skulle kunna vara lika coolt…:) - Mexico, Australien…

Kanske Hong Kong, fast jag håller med Asien känns inte så intressant…

Bila i Toscana, Aten, Lissabon, Madrid, Franska Rivieran, Jersey…

Och så en bunt ställen jag vill återvända till, se mer av, Key West, Miami, Sanibel, Venedig, Skottland, Irland, England. Afrika, om inte flygresan avskräckte…

Det är jobbigt när det suger i restarmen och varken pengar eller tid finns…:/

Oskar
0

#2 Ja kanske att NZ är coolare än Norge. :) Har inte varit på NZ. Men kan säga att tex Island eller Svalbard lätt håller samma klass på upplevelser som tex Brasilien eller Mexico.

Och Afrika lär väl bli nästa Asien? Dvs dit alla backpackers åker? Eller vad tror ni?

Oskar

AndersE
0

Jag känner mig inte så lockad av badsemestrar överhuvudtaget. Bada gör jag hemma…

Annars har mina få asien-besök definitivt gett mersmak. Skulla gärna åka till HongKong, Peking, Bangkok…

Ett gammalt drömmål som jag inte förverkligat är pyramiderna.

För den som vill se natur och inte åka långt kan jag tipsa om NV Skåne. Väldigt varierad natur, utan restider:

• Klippor på Kullen och Bjärehalvön (Hovs Hallar)
  • Stora skogar med sjöar på Hallandsåsen
  • Fantasieggande träsk på Hallands Väderö
  • Fantastiskt vackert kuperat jordbrukslandskap på Bjäre
  • Hur mycket sandstrand som helst…
  • Plus ett flertal mysiga shoppingstäder när naturbehoven är fyllda!
Oskar
0

#4 Är pryramiderna lika fantastiska i verkligheten som i fantasin? Ofta kan ju dessa hypade resemål bli en besvikelse när man väl besöker dem…

mvh
Oskar

AndersE
0

#5 Du menar att man trots allt inte får vara med om att öppna en okänd farao-gravkammare?

;-)

Pia
0

Anders, håller med om Skåne! Jag var på semester där '98 och reste runt lite mer planerat, en verklig pärla till landskap - som jag gärna återkommer till då och då:)

Om nu skåningar kunna lära sig prata så man förstår - då vore jag helt nöjd;)

Och så är det ju föredömligt nära till Köpenhamn!

johan
0

#4: Håller med. Min mormor bodde i Båstad och vi har kvar hennes hus. Det är väldigt vackert däromkring. Jag har inte varit vid Kullen, men Hallandsåsen, Hovs Hallar, Hallands väderö, Kattvik, etc.

Mvh // Johan

Oskar
0

#6 Ja exakt, vart man än reser så är det ju någon annan som varit där och kladdat! Jag vill ju upptäcka något underverk alldeles själv. :)

Nää…men vad jag menar är att vissa hypade resmål knappt är värt att besöka. Tower Bridge i London var jag tex besviken på. Medans däremot kinesiska muren lätt levde upp till förväntningarna.

Oskar

Highlandertess
0

Jag längtar tillbaka till Skottland! Håller med om att man inte behöver resa långt för att hitta underbara resmål. Var i Skottland i maj och vill åka dit igen, igen, igen, igen, igen etc…:-)