Någon som kan gissa...

Hammarbyhamnen i Stockholm en gråmulen dag i februari…?:)

Close but no cigarr… :)
// staffan

Colosseum, Rom, "baksidan"? Nej ingen cigarr tack…:)

Göteborgare som man e har man ju hör talas om ett fint slott i Stockholm kan det vara det?
#1,
Dum fråga, dumt svar eller? =)
Tom

Ingen som gissat rätt hittills… :)
Kom igen nu globetrotters! :)
// staffan

Legoland?

Ledtrådar behövs visst…:)

Ok, den ligger i Afrika eller Europa… :)

Känns lite italienskt, grekiskt, spanskt, bougainvilla (?) och lite palmliknande blad i förgrunden… Hum, hum, Rom, Aten, Knossos, Arvika?
Lite snålt med ledtrådar…:)

Okej, det är i Afrika… :)

Då kan jag skippa att gissa, för det har jag ingen erfarenhet av… Men jag är väldigt nyfiken på svaret ändå:)

Någonstans i Egypten?
Oskar

Nope, det är inte i Egypten… :)

Libyen?! Borde ju vara norra Afrika…
Oskar

Det är inte i Libyen men däremot i norra Afrika… :)
Romerska ruiner.. Kan det vara Kartago? :)

Nu börjar vi närma oss… men det är inte Kartago…
Äsch. Det som var en så bra gissning. Rätt land åtminstone?

Algeriet eller Marocco? Bara de två länderna kvar i norra Afrika om det inte är Tunisien…
Oskar

#19 (Anne)
Det var en bra gissning, men ändå inte rätt… :)
#20 (Oskar)
Bilden är faktiskt tagen på en resa i Tunisien… :)
// staffan

Hmm…finns något i Tunisien som börjar U…en gammal romersk stad…kan det vara den?
Oskar

Tänk att ni inte hört talas om det här stället… :)
"You can climb the stairs to the highest level of theatre, where you can really get a good picture of how big this place is. You can also go to the dungeons under the theatre, where animals and prisoners were kept. Well, what you can say about this place: It is HUGE and you'll have to see it yourself. It was almost unbelievable to find such a monument in the middle of small town and fields. There probably would have been problems to populate the amphitheatre to its ancient capacity from contemporary local surroundings."
// staffan

El Djem? :)

Grattis Anne, du vinner! Hur kom du på svaret?
// staffan
Bra ledtrådar i #23. :)

Man klistrar in texten i Google och trycker på knappen. :)
Oskar

Och kom på att jag nog varit där när jag var liten! Gjorde en 2-dagars rundresa i Tunisien. Besökte även en by där folket levde i grottor…Matmata tror jag den hette.
Oskar

Jag vet, jag vet!
#30 Det är en kaskelottval utanför Härnösand va?
Tom

#31 Nää…tror jag inte på… Men ok…ge de andra en ledtråd då. :)
#32 Nästan! Fast lite mer söderut…
OOOskar

Ingen aning - vill du ge oss en ledtråd? Är det i Europa?
// staffan

Jepp, Europa. Europas högsta tror jag det är, det som visas på bilden alltså.
Oskar

Schweiz?

#36 Rätt! Och vad kan staden tänkas heta?

Extremt irriterande detta, för det har förstås fallit bort… Luzern, Zürich, Géneve, Basel…?:)

Geneve är min gissning… :)

Geneve är rätt! Bra jobbat!

Oj, det var gigantiska äpplen. Jag gissar på Kiviks marknad. :)
Oskar

Åh, jag la väl aningens grunden där…För inte kan någon annan ha vetat det…:)
Asien, Hong Kong?
#41, Turkiet?

Thailand?
Hong Kong???

Ja vad är det nu då, Staffan? Har någon av oss rätt eller…?:)

Ha, ja du. Inte helt lätt. Man behöver nog vara riktigt duktig på växter för att fixa den där. :)
Växterna tycker jag ser ut att höra hemma i höjd med norra medelhavet. Eller motsvarande på södra halvklotet. Kan det stämma?
Oskar

Nu tycker jag faktiskt det är dags att utlysa lite priser…:)
Ser lite ut som en tropisk trädgård… Fjärilshuset i Haga parken? Botaniska trädgården i Bergianska? Glyptoteket i Köpenhamn? Hängmatta på Maldiverna?

Ja jag var också inne på en tropisk trädgård eller ett växthus. Men så tänkte jag att det var taskigt att ha en sådan bild. Men Staffan kanske e lite elak? :)
OOOskar

Japp, det märker man klart på ert sammangaddande och gnällande under Bästa köket… *s*

Nå, får vi några ledtrådar till bilden?? *Lovar att inte säga något om elak, grinig eller gnällig*:)

Nu blir man ju nyfiken…var är bilden tagen? :)
OOOskar

Men Staffan vill inte leka med oss längre…:)

Ja tror de e i cambodja :)

Nej Pia, nu kommer jag aldrig att berätta var bilden är tagen, inte efter din kommentar #52… :)
Oskar & Erbsman, er skickar jag gärna svaret till via ett privat meddelande så att ni slippet gå omkring undrande i all framtid… :)
// staffan

Ha…ja skicka ett privat mess du. :)
Oskar

Fy vilken elaking *nu blir jag alldeles lessen i ögat*, jag vill ju oxå veta!! Snälla….:))

Tell me now! Vill veta, eller ge ledtråd iallafall.

Jag ger mig, bilden är tagen Malaysia… :)
// staffan

Ja min var ganska lätt. Fast ändå bra att ta det utan ledtråd!
På din bild ser man en del av din ena köksstol. :)
Oskar

Hur visste du det??????????????
Nejdå, jag bara skojade, det var fel…. :(
// staffan

New York?
Oskar

Gatubrunn på Folkkungagatan? Kolaremmar på Kiviks marknad?

Blev det rätt??:)
Sen kan väl jag få lägga in bild… Jag har ett foto som inte alls är bra, men då blir det å andra sidan mkt svårare att gissa…:)

#69 Jepp, tänkte på nått liknande… Olycksbådande gatnummer för en skyskrapa…767….Boeing 767…
Oskar

Nu vill vi veta svaret eller få ledtråd!

Ni är på helt rätt väg - det är en byggnad men den ligger inte i nordamerika. Ni får ta båten över till vår egen sida atlanten istället…
// staffan

Konserthuset Sthlm??

..Där skulle det vara roligt att klättra i något fönster eller gå balans gång..eller nått

Kungstornen?
Oskar

Notre Dame!
Oskar

#78 Ja första bilden var ju otroligt svår….andra däremot tillsammans med en huvudstad gjorde det betydligt lättare.
#79 Hmm…är det den ön som man kan åka bil till när det är lågvatten…men som blir en ö vid högvatten? Typ i Italien eller nått.
Oskar

Typ inte Italien nej… I övrigt kanske ev lite på rätt spår…:)

http://www.mont-saint-michel.net/
Det var denna jag tänkte på. Frankrike inte Italien…jaja…i alla fall ganska likt motivet på din bild. :)
Oskar

Nope, det var inte rätt faktiskt!! Men ganska nära… och så får vi se om det går att gissa nu då…:)
Sandhamn?

Oj nä du då vet jag inte vad det kan vara.
Däremot hade du helt rätt, Sandhamn! Gissar du varit där annars skulle det nog varit svårt att gissa rätt.
Oskar

*Oj vad jag är duktig*:)
Fortsätt gissa på bilden i #79. Och ja det har viss anknytning till svaret i #82…

Kom igen nu då, kan väl aldrig tro att det här skall vara så svårt…!!:)

Saint-Malo?? Pia jag vet faktiskt inte. är inte så haj på franska och riktigt usel på geografi. Knappt man törs skriva här ju.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag får nog ge upp. Eller du kanske kan klämma fram en liten ledtråd?? :)
Oskar

#87 (Pia)
Jag har ingen aning, vi behöver fler ledtrådar…
#90 (Tom)
Det var den fulaste huvudstad jag sett… :)
Är vi på andra sidan Östersjön? Är det Warzawa?
// staffan

#90 Gissar också på Warzawa! Tyckte jag såg lite polsk text på en skylt.
Oskar
Klart att det är Warzawa! Bra jobbat!
Staffan, Warzawa är väl inte den vackraste huvudstad jag vet men den har sin charm ändå. Bland annat har den väldiga kontraster som jag inte har sett någon annanstans. Det kan till exempel stå ett jättegammalt stenhus med järnsmide och krusiduller precis bredvid ett hypermodernt hus med spegelglasfasad. Inte så smakfullt men ganska häftigt.
De har även en äldre del som är väldigt trevlig.
Om någon får för sig att åka till Warzawa kan jag varmt rekommendera den att ta en titt på deras loppmarknad. Den ligger i en enorm stadion och där säljs det mesta man kan tänka sig. Elektronikprylar samsas med riktigt gamla antika saker.
När du ändå är där. Passa på och gå in på något café där de säljer glassdrinkar. Du kan köpa enorma glassdrinkar (med mycket likörer och sånt) för en billig peng. Smakar gudomligt!
Reservation för att det var några år sedan jag var där och det händer VÄLDIGT mycket i Polen just nu. Efter kommunisttiden har anpassningen till Europa och resten av världen fullständigt exploderat.
Tom

Nä men nu måste ni väl ta och gissa…:) Intressant att det skulle vara så svårt…Hm, ledtråd, jag som tyckte jag hade lämnat bra ledtrådar som man kan lirka fram svaret ur… Frankrike, ganska nära, Mont Saint Michel, har att göra med, nog måste det räcka? Svårt att ge fler ledtrådar utan att ge för mycket. Jo, clotted cream kan jag väl säga då…:)

#93 Östeuropa är en svart fläck på min karta. Måste passa på att åka dit nu innan de västifieras. Polen vore spännande. Och Ryssland lika så. Hade faktiskt en tanke förut att besöka Moskva och New York i samma resa, 4 dagar på varje ställe. Skulle nog bli spännande kontraster.
#94 Svårt. Tillhör det Normandie?
Oskar

Nej nej, nääära Frankrike…:)

#96 Azorerna? :)
Oskar

Ha ha, clotted cream säger jag bara…:)

Cornwall, England?

Nu börjar det onekligen att brännas… *äntligen*:) Fortsätt att grunna lite så kommer det…:)

Pia, nu ger jag nog upp…är inte så haj på England. Kan ju inte bara chansa. :)
Men kanske någon annan som kan svaret?
Oskar

Ja kom igen nu…!
Men det går faktiskt att söka sig fram till svaret gm ledtrådarna, jag har testat…:) Och det är så nära…

Äääääntligen!! Grattis, Tom:)
Mont Saint Michel och Saint Michael's Mount är två "systrar" på varsin sida kanalen:) På franska sidan är det ett kloster och på den engelska ett slott, som i dag förvaltas av The National Trust. Slottet har varit med i flera filmer, bl a "Trettondagsafton" från 1996.
Väldigt fint, sevärt och härligt när man från ovan ser att det blir ebb så man kan promenera tillbaka till fastlandet:)

Snyggt Tom!
Barcelona?
Oskar

Ja rätt, Oskar, men var/vad?

http://www.barcelona-tourist-guide.com/image-files/gaudi-sagrada-familia-2.jpg
"Familjekatedralen" av Gaudi.
:)
Oskar

Ok då, du fick rätt Oskar, grattis!:)

Hmm, jag är sååå usel på sånt här. Men kan som vanligt inte låta bli att skämma ut mig. Sydney blir min gissning.
Audiatur et altera pars

Det lustiga är att det ser precis ut som ett outlet-center vi var på i England i somras, minus palmerna då:) Men jag misstänker att det är neråt "dina trakter" Bosse, och det har jag så dålig koll på…:) Någon annan som är mycket duktigare?

#110 (Bosse)
Där tror jag att jag varit. Är det inte en hästkapplöpningsbana i Dubai, i Förenade Arabemiraten?
// staffan

Kanske Riyad?
Oskar
Oskar och Staffan, det var nara, men det handlar inte om hastkapplopning. Jag har ett foto pa den ocksa, men det ar inget speciellt. Det ar i Riyadh, men vad spelar man dar inne? Apropa spel, sa finns det bade hast- och kamelkapplopningar, men man far inte satsa pengar. Jag hade en kille i teamet som satt inne i 4 manader for misstanken, att dom spelade "Kinesisk sticka" med insats.

Fotboll? Idrottsstadion? Hundkapplöpning?

Hästpolo kanske?
Oskar
Den var för enkel. King Khaled International Airport.
Tom

Då hade jag lite rätt också #116…:)

Jag håller med bosse om att Tom är en hejare på att leta sig fram på Internet! Det har jag tänkt på förut…:)

Machu Picchu?
Nja i Toms fall gäller det också en annan sak jag blev lite imponerade av för ett tag sedan… Men visst kan han även vara en globetrotter:)

Jag tror Tom ÄR Google. Varje gång man skickar en fråga där så går den till Tom…han skriver sedan kvickt ihop ett svar…han har allt i huvudet…he.
Det är inte Machu Picchu.
Oskar

Aha, men naturligtvis, ja då får man ju känna sig lite hedrad av att Tom finns här:)
Äsch då…
Ni är för snälla, tack! =)
/ Tom Google

Men skall aldrig någon gissa rätt på bilden i #124 då…?!

Mexico?

Staffan, helt rätt!
Fast vad heter platsen?
Oskar

Och som pris vill jag lägga in nästa bild då….:)

#132 Rätt gissat!!!
Oskar

Nej du….den där kan jag inte. Vad föreställer fontänen? Ser ut som någon gudinna med ett gäng tjurar?
Oskar

Ja kanske det ja…:) Låter som en bra början.
Grekland?

nej, inte Grekland, kråkis, men det är en storstad i Europa, så mycket kan jag säga:)

De har mycket parker och fonäner i England…så jag gissar på England.
Oskar

Fel, fel, fel, Oskar…:) Men lite ungefär samma breddgrad kan man kanske säga (utan att ha kollat i kartboken…).

Danmark?? Sverige?? USA?? Tar 3 på en gång. :)
Oskar

Men om jag säger landet (som inte är så stort), så måste både staden och platsen, fontänens namn och så en annan mycket mer allmänt känd staty i närheten nämnas…. Nu var jag lite klurig:)
Syftar du på den mest duplikerade statyn i världen när du skriver "en annan mycket mer allmänt känd staty i närheten"?
Annars får du nog ge mig någon ledtråd så att jag har en chans att hitta rätt. Alternativt visa oss en bild där man ser vad bilden föreställer ;-)
Tom

Litet land på ungefär samma breddgrad som England…hmmm…Holland, Belgien, Danmark passar väl in på den beskrivningen… Om det nu är Europa…
Oskar

Köpenhamn kanske, om de inte finns 2 lika dana me lika dana träd å grejor runt om, hitta en fin bild till på den :)
http://sights.seindal.dk/photo/6533,s812.html
Blir de min tur å hitta på nån galen bild då eller?
/calle

Just ja, den kända statyn du nämnde e väll då den lilla sjöjungfrun gissningsvis :)
/calle

Ta da da…. japp, Calle du hade rätt, Gefion-fontänen i Köpenhamn. Närmare bestämt placerad vid Langelinie. Köpenhamns mäktigaste fontän, som visar gudinnan Gefion och hennes fyra söner till oxar, uppförd 1908 av Anders Bundgaard. Trollbindande när vattnet forsar fram….
Och ja, längre ut sitter Danmarks mest fotograferade objekt, Den Lille Havfrue. Skulpterad 1913 av Edvard Eriksen.
Och så klart du får lägga ut gissa-bild nu då!:) Grattis!

Snyggt jobbat! Själv hade jag ingen aning om att den där fontänen låg i Köpenhamn.
Oskar

Men det är ju också en himla bra sak med alla dessa sajter, man lär sig nya saker heeela tiden…:)
Ny bild, ny bild *hoppar jämfota*, nu vill jag gissa lite själv!

Den var svårare, jag har ingen aning…
// staffan

Jag får lite öststatskänsla… Sportarena i Bukarest?
erbsman, Tuff bild! Hur fick du tillstånd att flyga så lågt över?
…eller är det en dataanimation? ;-)
Tom
PS. Det är väl Fukuoka Dome i Japan…? Lite trickigt att hitta eftersom jag inte varit där och du inte gav oss några ledtrådar…

Jag tyckte också det såg animerat ut. Men jag gissar att Tom har rätt som vanligt…eller? :)
Själv skulle jag just gissa på Kina…typ Shanghai…men det var ju fel.
Oskar

Han är Google, du hade alldeles rätt Oskar!:) Helt otroligt, Tom… om det nu är rätt vill säga…?! Fast fontäner i Köpenhamn var visst inte Goggles starka sida dock…:)

Svaret eller ledtrådar tack!

Jag lovar att jag skall vara jättepassiv efter denna bild, och bara gissa litegrann….:)
Ett berömt torn, var ligger det och vad heter det? Och så ett par följdfrågor;
- vad sägs dölja sig i kullen under tornet?
- man har en svindlande utsikt över landskapet när man kommit upp på kullen, åt ett håll sägs man se en sägensomspunnen plats, vilken?

Grattis Tom oxå! Du måste lära oss hur vi kan bli små googles…:)

Humm, har Charles Darwin varit i krokarna där kanske ?

Vid tornet, eller menar du Tom?:)

Vid tornet :) Inte säker på hur de skulle syfta på Tom men de kanske vi ska lämna därhän :)

Oj, det är inte lätta bilder du ger oss. :)
Trots lite googlande lyckades jag inte hitta tornet. Det ser ju onekligen ut som om det borde ligga i England, eller kanske norra Frankrike… Och det som ligger under kanske har med någon medeltida legend att göra?
Oskar

#162 - jo jag spånade lite vitsigt och tänkte som så att eftersom Tom utvecklats till Google kanske det tyder på att han står lite över oss andra vanliga dödliga i evolutionskedjan…*häpp*:)
#163 du är på rätt väg *och nu blev det väl alldeles för lätt* obs tre delfrågor…:)
Det är Tower of the church of St Michael i Glastonbury och enligt sägnerna finns det en massa olika saker under kullen. Bland annat ingången till underjorden.
Från toppen ser man bland annat kung Arthurs grav som sägs finnas nedanför kullen i Abbey ruinerna.
Tittar man åt söder kan man se Cadbury Castle och tittar man åt väster ser man Brent Knoll.
Mvh
Tom

Glastonbury Tor mao… ja ja, du hade återigen rätt, 2,5 rätt ialla fall Tom:) Grattis!
Och Cadbury Castle skall också vara där Camelot låg…
Tack!
Det var lite svårt att veta vad exakt du syftade på i dina frågor eftersom det fanns så många olika sägner, skrönor och platser runt och i kullen…
Kullen såg häftig ut uppifrån. Hela området verkar intressant.
Det här är riktigt kul! =)
Tom

Venedig!
Glastonbury är ett riktigt märkligt ställe för minst sagt övervintrade (och i många fall ganska nerdekade) hippies. England är aldrig fel, men kanske det finns roligare ställen att åka till "före"…:) Men kullen är jättevacker och utsikten likaså!

Nope, inte Venedig. Fel land. :)
Oskar

Turkiet? Jag som var så säker på Venedig, tyckte precis att jag hade ett foto i den vinkel, asch då…:)

Turkiet är rätt!!
Oskar

Kyrkan Hagia Sofia månne, Istanbul?

Rätt stad, fel byggnad….
Oskar

Topkapi palatset?

Rätt!!! Utan Google?
Oskar

Oj, vad kul! Nja Turkiet var en gissning sedan måste man ju leta sig fram lite…:) I Turkiet har jag inte varit.
Ny bild?

Istanbul rekommenderas! Intressant stad.
Nu är det någon annan som får lägga ut en klurig bild… Någon som vågar? :)
Oskar

Bild, bild, bild?!

Inte min tur. :)
Finns väl någon där ute som har en bild tagen någonstans i världen? :)

Och jag är bara super-passiv…:)
Om man ska lägga in en bild för varje rätt så är det väl min tur men jag har inte några bra bilder från exotiska resmål. Sorry!
Men jag gissar gärna igen =)
Tom

Jag har en idé om en plats jag vill lägga in, tyvärr hittar jag för tillfället inget foto därifrån, vill minnas att jag har det men hustomten har snott det tror jag…:) Så jag är dubbelt passiv för tillfället…

Kinesiska muren?

Oj, för mig ser det där ut som Topkapi-palatset i Istanbul i annan vinkel än i #168… Så lurigt kan det väl inte vara??:)

Njä, inte ricktigt, men de rätt nära på sätt å vis :)

Kanske Haga Sofia? Eller Blå Mosken?
Eller med nära kanske du inte menade geografiskt nära? :)
Oskar

Jodå. de e den blå :) Om jag inte missminner mig, å de gör ja nog inte.
Nästa bild? eller ska vi starta om tråden i en ny tråd så man slipper scrolla 2 km text för å komma ner till godbitarna ?

Och så skulle jag gissa vidare på de två, asch då…:)
Även om det är ett fasligt scrollande, så är det ändå lite kul med en riktigt lång och välbesökt tråd…:)

Sant, de e värt scrollandet :) E rätt trevligt när en tråd växer till sig å får ett eget liv i sidan lixom.

Då fortsätter vi, jag är dock fortfarande passiv gissare. Nästa bild någon?

#194, Nu tänkte jag vara lite tråkig och säga att bilderna är mycket roligare om de är självtagna… eller vad tycker ni andra?
Tom

Sant, ny bild då !

Jag håller med #195 *fortsatt passiv dock*:)

#198, Botanisk trädgård i Uppsala eller Stockholm? ;-)
Det kan ju vara precis var som helst. Ge oss gärna en ledtråd!
Tom

#198 Bergianska trädgården?
Och jag håller med, tycker också det är roligast om man tagit bilden själv. Och kvaliten på bilden kvittar, det är ju inte foto.ifokus.se :)
Oskar

Asch asch asch, nu hann Oskar före igen:) Då får jag väl säga Botaniska i Göteborg…
Ocke & Pia, Vad fega ni är! Jag slängde ur mig det första som kom in i mitt huvud och så hakar ni bara på med lite fjuttiga detaljer, baa! ;-)
Tom

Petimäter… Ishotellet i Jukkasjärvi då…:)
Du får väl känna dig hedrad över att vi är så impade av Google-T att vi bara hakar på och slukar all info…:)
Bravo, mycket bättre! =)
Tom

mmm. botanisk stämmer, resten e fel :)

Kew Garden? Finns det något Botaniskt i Malmö?

Inte Kew, var ligger den?
Tror inte vi har nån här i malmö, brukar väll vara i universitets städer som man har botaniska trädgårdar ?

Lund!
Kew, London

Pia vinner ytterligare en runda :) Får vi se nån bild från Pia nu kanske ?
/calle

Malmö
Audiatur et altera pars

Nej inte Malmö, inte ens Sverige, men i Europa…

Holland?
Oskar

Nope, men Europa, staden har viss skandinavisk anknytning…

Humm, e de runt stockholm nånstans ?

#210 Nä den är för svår. Får nog ge någon mer ledtråd.
#215 Östersund?
Oskar

#210, hm ledtrådar, inte för lätt, Europa, skandinavisk anknytning på ett visst sätt, välbesökt historisk stad…

Baltstaterna? Tallin?
OOOskar
#215 Det ser nästan ut som i mina trakter, Vittsjö..
Men, jag skulle kunna tänka mejatt det är vid Vättern typ i höjd med Huskvarna???
Eva

#210, längre västerut… chokladtillverkning (fast inte alls de städer/länder man tänker på:)

jomenvisst tom du slog spiken i kistan. det blir visst fly-in på siljan när vasa-loppet går får väl se om man får följa med polarn då……

Nej nu får ni ta och gissa på #210, och luska ut med hjälp av ledtrådarna i 218…:)

Jag bara chansar… Bryssel?
Oskar
Thomas, trevligt! Det var inte så lätt att hitta eftersom det kunde vara i princip var som helst i Sverige. Men Goooogle är bra…
Hoppas att du kan åka på Fly-inet.
Tom
221, Väster om Lettland finns Storbritanien, Irland, Norge, Sverige och Danmark. Men med lite god vilja kan man även säga att Island och Reykjavik ligger väster om… (nåja…)
Tom

Nej inte Bryssel.
Ja någon av de länder #227 stämmer… Ytterligare ledtråd, landskapet som denna historiska stad ligger i har veterinär anknytning… Usch nu är det alldeles för enkelt…:)

Hmm…du skrev skandinavisk anknytning på ett visst sätt…det tyder ju på att det inte ligger i skandinavien…dvs då återstår Storbritanien, Irland och kanske Island. Jag gissar på Dublin eller Birmingham…?
Oskar

Nu är jag jättesnäll och säger att ja det är Storbritannien, välbesökt historisk stad, chokladtillverkning, skandinavisk anknytning och landskapet det ligger i har veterinär-dito - nä nu är det ju så himla lätt…:)

York!
De har god choklad…är en historisk stad…Vikingarna erövrade staden, därav den skandinaviska anknytningen…
Landskapet med veterinäranknytningen får jag dock inte ihop…
Oskar

Grattis, Oskar!! Fast det blir utan pluspoäng för gatan då…:)
James Herriot, världens mest kända veterinär ju…:)!! Han verkade i Yorkshire, har skrivit många undehållande böcker om sitt liv som veterinär och på 70-talet (och senare repriserad) gick en jättebra serie om hans liv som hette "I vår herres hage". Endera dagen blir det en artikel på Katter om honom…
York är verkligen Englands bästa stad, mycket att se, göra, uppleva, shoppa, restaurangutbudet, Betty's of Harrogate, ja en toppenstad på alla sätt och vis!!
Det är helt otroligt Pia. När du skrev inlägg 228 om "landskap" och "vetrinär" associerade jag direkt till den här bilden. Jag vet inte varför men jag tänkte lägga ut den när någon hade gissat rätt på din bild.
Bilden föreställer en klippa som var med i vinjetten för din vetrinärserie, eller hur?
Tom
Bilden tog jag när jag var i North Rigton för att hämta en bil. Jag står på deras gård och tittar mot klippan. Det var en strid ström av nyfikna som kom för att titta på klippan. Men de kom från andra sidan så gården stördes inte. Gårdens mark gick fram till klippan.
Vi tog en promenad över ängarna till klippan. Den här bilden är tagen från klippan åt motsatt håll från gården.
Ja det var verkligen vackert. Tyvärr hade jag för lite tid att åka runt och njuta. Men jag skulle gärna åka dit igen.
Tom

#235 Jag gissar att bilden är tagen från byn North Rigton. :)
Oskar
Det är faktiskt fel Oskar! Den tagen från Crane Syke Farm. North Rigton ligger någon kilometer bort =)
Klippan heter Almscliff Crag och det är North Yorkshire.
Tom

Men det var bra gissat!:)
Oh ja, Yorkshire är magiskt… Skulle vara suveränt att fotvandra där och bo på B&B. Skippa bilen för en gångs skull.
Någon ny bild månne?

Oj den var udda:) Hm, jag tycker det känns som ett marknadsstånd i typ Sydamerika eller Indien…

Ehh…tvättstugan hemma hos dig? :)
Oskar

Utomhuskonsert, men var…?

kan det måhända ha att göra med bilden i din dagbok…? Jag säger Amsterdam!

Rätt!! Queen's Day i Amsterdam maj 2005.

Humm, tyskland nånstans kanske? Huset ser lite ut som stugorna på kilimanjaro, å tyskarna hängde ju runt där nere en del. Så ja drog den inte alls långsökta slutsatsen att bilden e tagen i tyskland :)

Nope inte alls. Fast å andra sidan så reser en del tyskar dit på semester:) I Europa dock.
Blått och vitt på husen hör annars till de sydligare delarna av europa men stilen på huset ser inte ut så.
Du tycker alltid att du har så enkla bilder men de är oftast jättesvåra! En ledtråd är helt OK för min del =)
Tom (utan att ens ha konsulterat Goooogle den här gången)

Skulle inte heller bli ledsen av en ledtråd, fast när ja ändå skriver så passar ja på å fråga om de e Portugal :)

Madeira kanske?
Oskar

Jajamensan, det är Madeira, de alldeles speciella små Santanahusen. Grattis Oskar!
Google-Tom, bättre lycka nästa gång - jag tyckte det räckte med att säga Europa och tyskar på semester typ…:) Och det är alltid jääääättelätta bilder så det så:)
erbsman, du får lill-grattis för Portugal bara för att jag känner mig på gott humör:)
Ny bild någon?!

Comosjön, Italien?

Nope. Ni får säga till när ni vill ha en ledtråd. :)

Italien ialla fall? Annars vill jag ha ledtråd ja!

Fel fel fel! He.
Ledtråd…hmm…ok…här kommer den:
Jacques Rogge
Oskar

Hm, då skulle jag gissa Turin, men eftersom det inte är Italien så får jag väl fundra lite till då…

Gör som Tom så fixar du det.:)

Det var ju det jag gjorde!:)
Hm, Belgien känner jag ju till ganska väl, och inte minns jag något sådant därifrån… men jag chansar på Gent?

IOC….. :)

Lausanne!
Jag tänkte Genéve först, men så tyckte jag det var en riktig liten luring så jag skippade den gissningen…:)

#262 Helt rätt! För övrigt en riktigt trevlig stad med både en äldre och en nyare del och där man åker mellan delarna med en liten bergbana.
Oskar

Låter jättemysigt! Ja Schweiz överhuvudtaget återstår att stifta bekantskap med för den delen.
Ny bild någon?

En tunnelbanestation i Stockholm, kommer inte på vilken, men ett halvt rätt kanske…? :)

#266 Hmmm…1/3 rätt kan jag gå med på. :)
Oskar

Stadion!!

Pia, rätt gissat! Bra gjort! Fast du är väl stockholmare? Inte lika imponerande då… :)
Ny bild! Ellinor kanske?
Oskar

Jo jag tycker det är jätteimponerande jag, duktigt gjort Pia, ja tack, tack..:)
Ja ny bild!

Ok, jag är väl egentligen också Stockholmare om en en förortare som låtsas vara Gotlänning… Men visst har väl vi gissningsrätt vi med… men jag lovar att låta bli om någon skulle lägga upp en bild på mitt hus (vilket tyvärr är strikt imaginärt, så det kan bli svårt eller rent av omöjligt, men du kanske fattar kanske vad jag vill ha sagt :))
Med en och en tredjedels rätt, är det kanske min tur :) Men men, lite ont om bilder på den här datorn, får återkomma lite senare.. Så fritt fram!!

Förresten, bra jobbat Pia! :)

Ja som den förortare jag också är så känner jag mig lite stolt…:)

Förresten igen, för lite tidsfördriv i väntan på en "riktig" gissningsbild kan ni få svara på vilket land bilderna i mitt fotoalbum är tagna i?

Fascinerande bilder, speciellt den första tycker jag mycket om! Hm, Spanien, Portugal eller Turkiet kanske?

Tack och det kanske kan stämma ja, något av förslagen alltså.. :)

Hm, spontant känns det spanskt (bild nr 3), men samtidigt turkiskt (nr 1). Jag kör på Turkiet?

Fantastiskt! Alldeles riktigt!

Varifrån i turkiet är de?

Ja, jag vill också veta…:)

De två första bilderna är från Kappadokien som ligger, om jag inte minns fel, ungefär mitt i Turkiet. Vilket (mkt kortfattat) är, ett stort område med fantastiska stenformation, gamla underjordiska städer, kyrkor och bostäder i bergen mm mm. Ett måste om man är i Turkiet!! Den tredje bilden visar ett blyplåttak i Istanbul..

Det ser väldigt sagobetonat ut, lite som Stjärnornas krig:) (Fast det är väl inspelat på Teneriffa eller något liknande…)

#274 Bild nr 2 gillar jag! Lite mystisk med de svarta hålen…nästan som ett monster. :)
#282 Har för mig att den spelades in i Tunisen. Fast jag är osäker. Och för övrigt har de säkert spelat in i flera länder.
Oskar

Skulle ha tippat på Vaxholm
(fast det ligger ju inte i afrika)

Öland eller Gotland?

Och välkommen till tråden förresten!:)

tackar och bockar!
nja, kanske lite nordligare och andra vatten…

Island? Nordnorge?

börjar likna rätt vattenpöl, de hänger ihop iallafall. kan väl säga att du håller på och saxar in latitud. och det är skandinaviskt.

Nordkap? Eller Norge kanske var fel?
Eller kanske Färöarna?
Oskar

saxning innebär ju att man börjar brett och successivt landar på målet, så om jag säger att platsen latitudmässigt ligger mellan Gotland och SydNorge så börjar vi närma oss.
och det är en svensk plats.
Någonstans mellan Uddevalla och Göteborg. Ska vi gissa på Tjörn?
Tom

Ligger det mellan Vänern och Vättern?
Oskar

Nå, Pelle…??

Väntar fortfarande på svar eller ledtråd…

jag är usel på att komma ihåg mina gamla inlägg, ber tusenfalt om ursäkt.
Tom är på rätt kust, men för långt mot civiliserade trakter. Närmsta grannen i nordlig riktning ser man en klar dag (det är rätt nära) tog inte så många guld i OS.

Strömstad?

lite mer västerut ;)

och lite söderut. Det är en ö jag är ute efter och den är till stora delar naturreservat, känt för sina klapperstensfält.

Koster!?!?
Oskar

Hönö, Öckerö eller Kosteröarna?

Givetvis är det Koster, Nord-kosters nordvästkust för att vara specifik. Helt fantastisk miljö, med stora ko och fårflockar som går mer eller mindre vilt i naturreservatet, och så lugnt och stilla. Ett givet utflyktsmål om ni har vägarna till norra Bohuslän.

Givetvis är det Koster, Nord-kosters nordvästkust för att vara specifik. Helt fantastisk miljö, med stora ko och fårflockar som går mer eller mindre vilt i naturreservatet, och så lugnt och stilla. Ett givet utflyktsmål om ni har vägarna till norra Bohuslän.

Krävdes mycket ledtrådar för att jag skulle fixa det där. :)
Oskar

Men vad fasiken, hann du före Oskar?! - det såg jag inte igår… *mutter, mutter* Grattis! Din vinst måste ju bli ny bild:)

Något ångmaskinsliknande… Ett pannrum på ett fartyg?
Maskinrum i en båt är nog en bra gissning. Till vänster ser man kommunikationsapparaten som går till bryggan.
Var båten är? Hmm, Stockholm?
Tom

Ja jag tänkte på att det nog var "en lur att hojta i" där till vänster:)

Kommunikationsapparat stämmer nog…men inte till bryggan. För någon båt är det inte, denna pryl finns på land. Och tror inte heller att någon ångmaskin finns i närheten.
Oskar

En fyr?

Oskar, jag tror det är hemmbränningsapparaten i din källare:"LER"

Ha…nä…inte e det en hemmbränningsapparat. :) Och inte heller en fyr.
En annan ledtråd är krig.
Oskar

Skyddsvärn ute i skärgården?
Muskö?
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Fasta batterier, tycker att det ser ut som ett gigantiskt slutstycke till en pjäs. Mao en KA-anläggning, Singö?
talröret är till eldledningen tror jag.

#317 Om KA står för kustartelleri så har du rätt. Snyggt! Platsen är dock fel. Men eftersom man kan besöka den som privatperson så borde det inte vara alltför svårt att gissa…
mvh
Oskar

Då lägger jag min röst på Siarö! Tänkte att det kanske var gamla lumpenbilder, och jag kom inte på ngt annat fast batteri än Singö.
Hemsö Fästning? En mycket vild gissning… ;-)
Tom

Tänke komma med ett litet bidrag till gissa bilden.
Var är denna bilden ifrån?
Jag kan säga att det är i Sverige.

Oj vad svårt, jag kan inte ens se vad det är, ångloksdetalj? SNygg bild förresten!
Kerstin88,
Antingen är det en sån där man lägger rep runt på båtar eller oxå hör det till en damm/kanal?
Tom

Kanske någon kaj i Göteborg?

Tack Pia. Nä det är inte en ångloksdetalj. Tom du har så rätt det är en pålle som båtar lägger sin tross runt. Nu vet ni att det finns vatten i staden där stora båtar lägger till. Var kan det då vara?

Norrping? Bråviken?

Göteborg? Just det, redan sagts i #325… Karlskrona?

Jaja men. Det är Göteborg. Älvstranden på Hisingssidan.

Å, så jag hade rätt? Bara tur! Tog en stor stad vid vattnet. :)
Oskar

fiskebod på syd-koster?

Pelle. Det är inte koster men det är Våstkusten

Skottland?

Nej, men åt det hållet:) Ett känt turistmål. Åtminstone om man har en viss faiblesse för ett visst område…
Yorkshire är min högst kvalificerade gissning utan att ha tittat ett dugg på Google =)
Tom
Kan det vara där Rom'arna och Engelsmännen slogs? eller var det Irländarna? OJ nu blev jag orolig, var det Skottarna? 
Susanne 

Slaget vid Battle/Hastings? Det finns så många slag så det är svårt (och ointressant…hm:) att hålla reda på dem, men nej det är inte alls något sådant. Snarare något väldigt fredligt och harmoniskt som försiggår och har försiggått på platsen ifråga, ja åtminstone det som den är känd för numera.
Och haha, nej det är inte alls Yorkshire:)

Ingen aning. Men jag undrar hur man möblerar det där huset. Måste ju mest bestå av trappor. :)
Oskar

Ja det gör det också, består av trappor, men det är ju bara en del av bostadshuset. En till ledtråd, litterär anknytning.
Stratford-upon-Avon, Warwickshire, England, där Shakespeare föddes/växte upp?..

Nej inte alls, men det är England och stället börjar på samma bokstav:) Och det är ett litterärt par.

Par? Systrarna Brontë kanske? Fast det var ju inte ett par på det sättet… Och inte vet jag om de var bosatta där. :)
Oskar

Nej då, det är ett gift par, fast å andra sidan är det väl inte helt klart vilken läggning de egentligen hade kanske. Hm, svårt att komma på någon mer ledtråd som fungerar utan att säga för mkt…

Kanske kan få veta ungefär när de var aktiva? Förtfattarna alltså…
Oskar

I början på nittonhundratalet.
Hustrun är mest känd, och det var hon som skapade detta numera väldigt välbesökta turistmål, och hon var även väninna med en annan, än mer, känd författarina vid den tiden.
Denna väninna skrev en bok, som blev en känd (och väldigt bra!) film, om hustrun ifrågas familj och stora egendom… Lite snurrigt, men något kanske det ger…:)

Nä, jag ger upp…författare är inte min starka sida…
Oskar

Man åker inte dit för författarnas skull, utan trädgården som skall vara något alldeles i särklass alltså (även om jag kanske inte var såå impad)… Jag kan inte komma på några andra ledtrådar som inte avslöjar för mycket.
Författarhustrun är född på ett annat stort och känt engelskt slott.

Du får nog ge oss en bra ledtråd nu. Verkar inte som vi här är så litterärt bevandrade. :)
Oskar

Men det är svårt att ge ledtrådar som inte ger för mkt, hm, hm, med ledtråden "trädgård" så borde man kunna gissa lite…:)

Ha, du får nog ge oss svaret. Första gången som ingen lyckats klura ut svaret. Så poäng till dig Pia. :)
Oskar

Nope vägrar…:) National Trust säger jag - och vips har ni svaret!
Virginia Wolf. Jag kan inte alls få ihop det men mycket pekar mot henne. Sussex?
Det här är min enda och sista gissning…
Tom
Trodde ni ja! ;-)
Sissinghurst Castle Garden!
Vita Sackville-West och hennes man Sir Harold Nicolson. Och vilka tusan var det?!
Tom

Inte visste jag att du var så litterärt bevandrad Tom! För inte har du väl använt Google? :)
Oskar
Goooogle is my true and only friend! =)
Jag hade typ tjugo googlefönster öppna med sökningar hit och dit. När jag väl börjar leta har jag svårt att sluta.
Tom

Ääääntligen…!!! Google är en fiffig liten pryl:) Fast 20 fönster verkar lite overkill, om man söker på t ex garden england national trust author castle så poppar svaret upp som nr 1…:) Fast du är så duktig så Tom, klart imponerad över andra svar i alla fall!
Nej jag har inte läst något av dem heller, och Virginia Woolf är ett riktigt sömnpiller, men det gick en TV-serie för många år sedan om paret ifråga och den var riktigt sevärd.
Nu får någon annan, förslagsvis etapp-vinnaren, lägga ut bild. Jag får nog hålla mig passiv och försöka komma på lite mer lättsökta bilder…
Om man nu råkar skriva just den kombinationen ja… Det räcker med att du byter till exempel Garden mot Park så får du ingen liknande träff…
Tom

Men med stenkoll på läget så bara vet man ju att den kombinationen är det rätta…;)
Men vad bra! Då har jag ett förslag. Den som lägger ut bilden får själv leta reda på svaret så tar det inte så lång tid. För han eller hon borde ju ha stenkoll på läget… ;)
Tom

:) Fast det låter ganska trist…:)

Trådbanan upp till Skansen?
Luxembourg? Tycker det känns bekant från ett reseprogram…
Visst är det Skansens Bergbana!
Vi var där för någon vecka sedan och den känner man väl igen. Lite för enkelt för oss Stockholmare =)
Tom

Äh, stockholmare borde inte få rösta. :)
Oskar

Åh jösses, det var evigheter sedan jag åkte den, där se man hur minnen sitter kvar:) *Stockholmare rules* m a o…;)
Jag åkte inte banan, jag var bara på skansen. Bilden är inte min…
Tom

Ny bild, ny bild!

Norra europa?
Tom
Stockholm? *fniss*
Susanne 

Haha, nej inte Sthlm, men norra Europa ja.
Min första tanke var Holland men jag har ingen aning om varför. Jag har inte ens varit där…
Tom

Tyckte först det såg ut som Helsingfors…men kan det verkligen vara det?
Oskar
Jag har för mig att husen är mycket finare i Helsingfors.
Tom

Nähä, inte alls, men ni är iallafall på rätt bokstav s a s…:)
- are
Tom =)

Åh, gick det så fort…:) Grattis!
Toppenstad ialla fall!
Är det Danmark, där de två haven möts? Påminner lite om det.

Skagens strand?
Visst är det Danmark och Skagens strand! Snabbt jobbat!
Tom

Åkte du turisttåget som tuffar runt på stranden? :)
Oskar

Sydamerika, Amazonas…? *vild gissning*
helt fel kontinent
Enkel? Hmm, den är säker enkel för alla som har råkat springa förbi… ;-)
Tom
HI hi, kanske är så.. Ligger nånstans i Australien kan jag avslöja
Aha, då blev det betydligt enklare. Tur att inte Australien har så många berg…
De tre systrarna i New South Wales.
Tom Google

Enligt legenden ska de tre systrarna varit döttrar till en medicinman, som med sitt trollspö förvandlade sina döttrar till stenblock när han såg att ett farligt djur var på väg att äta upp dem. Men medicinmannen förlorade sitt magiska spö och de tre systrarna förblev förstenade.
(Kanske är jag så allmänbildad…kanske hittade jag infon på nätet…)
Oskar
Jepp, sa ju att det inte var så svårt:-)

Åh vad kul med en återupplivad favorit-tråd!
En fästning, på västkusten kanske? Inte Vaxholm ialla fall…

#394 Du har rätt i alla dina påståenden. :)
Oskar

Oj då, då får jag se till att komma med lite juste gissningar då…:)

Men oj, jag skrev fel! Västkusten är inte rätt!!
Oskar

Hm… då gissar jag vilt på Karlshamns fästning…
Eller tänk om det är något i de baltiska staterna…
Dalarö fästning! För enkelt =) Behövde inte ens ta hjälp av min polare G.
Tom
Jag ville bara ha inlägg nummer 400…
Tom

:)
Ny bild då…?
Jag åker på semester imorgon till Härnösand. Jag kan ta en bild där så får ni gissa vilken stad det är… ;-)
Tom

Tom hade rätt! Eller ska man vara petig heter det Dalarö Skans…och inte Dalarö Fästning. :)
Ja lägg ut en bild från Härnösand du. He.
Oskar

Någon som har en klurig bild att lägga ut?
Oskar

Jag hade en gammal en, men så fungerar inte scannern som den ska…:/ Så jag ser fram emot någon annans bild att få gissa på!:)
Det slog mig faktiskt plötsligt när jag var på semester och skulle sova. Då slog det mig att jag hade skrivit Dalarö Fästning istället för Dalarö Skans. Så dax…
Tom

bara så här haninge-trakten kanske
Nix pix!

Malmö?
Oskar

Hallunda kanske?
// staffan

Södertälje?
Nix, nix och nix. Men ni är i rätt världsdel ;-)
Tom
Uppsala! =D

Men vägskyltarna ser så svenska ut…
Turkiet?

Sverige?
Oskar
Tom!
Nu får du allt komma och ge lite ledtrådar då! :P
Jag har varit på semester utan internet så ni får ursäkta mitt sena svar.
Men visst är det Uppsala. Grattis Borgarn!
Nu är det din tur att lägga in en bild.
Tom
Johan, du har inte lust att göra bilden ännu mindre… ;-)
Tom
aschh, jag glömde att den krymper fotona till 800… filen jag la upp är på 2500x300 pixlar, 175kb… men det är så platt landskap så det är inte mycket mer som syns :)
Åja, någon detalj skulle nog inte skada så att man i alla fall kan se vad bilden föreställer. Att det är en utsikt är väl ungefär vad man kan se och hur många utsikter finns det inte i Sverige…?
Tom

Hm, ser inte ut att vara någon jättebacke så kanske någon av de backar som finns i stockholmsförorterna?
Oskar
Jönköping?
Hackstabacken? :P
Väsjöbacken ? :P
Längre norrut är det, bifogad bild är från gågatan i denna stad 05:20 en junimorgon
(pga denna långa tråd är seg att öppna på min dator så tog det lite tid att följa upp)
en annan ledtråd gör det för enkelt, så tjuvkika inte på min websida: www.precis.to/johan
Kan det vara Bomhusbacken?
Tom
Hemlingbybacken heter den. ligger i södra Gävle. Jag lämnar WalkOver pga att jag är sur på min sega dator…
nu är det fritt fram att kika på konst och statyer på min web :)

Oj…inte lätt. Kan knappt placera det i rätt världsdel. :) Men jag gissar på norra Afrika?
Oskar

Borgarn, några ledtrådar??
Kan det vara Uummayadd-moskén i Damaskus? eller mjligen Cordoba, Spanien?