Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 858 ggr
Invisible
1

Vill röra på mig!

Jag har varit utomlands ca 10 gånger i mitt liv, och varje gång har varit en enorm upplevelse. Dock kan jag känna att det blir lite tråkigt till slut att åka bort en vecka, bo på ett fint hotell med all inclusive och mest ligga och steka i solen. Jätteskönt, javisst, men jag skulle vilja ha ut mer av min utlandsresa.

Jag skulle vilja vara borta en längre tid, någon månad ungefär. Jag skulle också vilja röra på mig, se nya platser och uppleva kultur och själva landskapet. Jag läste förut om någon som rest bort och rest mellan olika öar och varit borta i cirkus 4 månader. Detta är ungefär vad jag skulle kunna tänka mig göra själv.

Jag skulle så hemst gärna vilja ha tips och idéer från er på bla. vart man kan tänkas åka, vad det möjligen kan kosta och så vidare. Allt är välkommet!

Fridaybrew
1

Har man inte släkt utomlands som man kan bo hos och uppleva "vardagslunken". Då är kanske detta ett bra alternativ att få en bättre inblick i hur människor faktiskt lever där man reser.:
http://www.couchsurfing.org/
För oavsett hotell så får man ingen känsla för landet från hotellet, man träffar inte heller de lokala människorna i deras naturliga vardag på samma enkla sätt.

Sen är det billigt också så man kan resa längre tid.

/Fridaybrew

Oskar
0

Låter som en mycket bra idé att skippa all inclusive och istället försöka uppleva landet och kulturen!

Ungefär vad är det för typ av land/natur du är ute efter? Kanske någon världsdel du är mest sugen på?

Något som jag gjort ett par gånger är att mixa en tur med guide med eget kringresande. På så sätt får man det bästa av två världar. Kan låta trist att åka med guide men det är egentligen det bästa sättet att komma nära landet om man har relativt begränsat med tid.

Kan ju tex tipsa om en resa jag gjort och som jag är mycket nöjd med. Då var jag ca två veckor i Kina och en vecka i Mongoliet. I mongoliet åkte jag + ett par andra med en guide runt med jeep i södra delen av landet. Vi bodde primitivt och träffade lokalbefolkningen , vandrade runt i öknen osv. Sedan efter det så åkte vi på egen hand till Kina två veckor. Man hinner ju inte se hela Kina på två veckor men man hinner besöka ett par platser i alla fall. Ett tips är att åka tåg så att man ser landet medans man reser.

mvh
Oskar

Invisible
0

Åh, tack för svar! Jag är egentligen inte ute efter någon speciell natur eller land, jag är mest ute efter sevärdheter och upplevelser. Dock är det ett plus om det är ett varmt land, då jag verkligen älskar solen.

Din Kina/mongolietresa verkade helt fantastiskt. Det är något åt det hållet jag skulle kunna tänka mig. Jag är dock lite "vill själv, kan själv" och skulle nog helst vilja resa utan guide, men så vill jag ju också vara borta en längre tid, ca 2-4 månader, så då blir det väl att man hinner med att utforska lite själv också.

Oskar
0

Ah ja är du borta så länge så har du ju gott om tid att utforska själv! Fast om du inte har andra önskemål än att det ska vara varmt så är det ju bara att kasta pil på kartan åka dit den landar. :-) Ett förslag kan ju vara att åka genom Afrika, från norr till söder typ. Kanske välja ut 3-4 länder. Egypten, Tanzania och Sydafrika tex. Lite lagom äventyrligt.

Invisible
0

#4 Ett mycket bra förslag. Har varit i Egypten 4 gånger tidigare, alltid lika underbart. Har dock enbart varit där på "solsemester", skulle faktiskt vara enormt kul att faktiskt få se och utforska lite mer.

Oskar
0

Då är det bara att boka! Flodbåt på nilen genom Egypten…flyg till Tanzania och åk på safari…sen till Sydafrika och tågluffa runt…typ. :-)

Casablanca
0

Australien och Asien är ju populära resmål att befinna sig på ett bra tag.. Mannen min reste 6 månader i Indien och säger att det är bland det bästa han gjort! Själv spenderade jag 3 månader i Nicauragua, Costa Rica och Panama! Helt otroliga upplevelser som jag aldrig trott var möjliga och sen är det ju så billigt med boende kostnaderna där!

Björk
0

Nya Zeeland skulle jag säga - har aldrig vart där men tänker mig att landskapet måste vara helt fantastiskt. Har också hört att Island och Nya Zeeland liknar varandra litegrann så hehe, då kanske det räcker med en weekend på Island och så kan man åka någon annanstans sen.. Men ja, syd amerika ska också vara fantastiskt! Har besökt Brasilien men det blev mest sol och bad Glad