Cedars of Jaj, Libanon
Tidigt i lördags morse åkte jag upp till denna lilla kvarleva av Libanons en gång välkända cederskogar. Man har bl.a. hittat en båt i en av pyramiderna i Egypten, som tillverkats här i Byblos och sen skänkts till en Farao i Egypten. Den är fortfarande segelbar enl. Discovery Channel.
Jag börjar med ett foto i motsol av ett ensamt träd.
Och till sist ett foto jag tog igår ca 4 km från kusten av det "riktiga" Cedar. Man ser snön uppe i hästskodalen och även en skidlift längst ner. Den mörka randen upp till höger i snön är sommarvägen över till Bekaa dalen och Baalbeck.
Alla foton på blommor har jag lagt in på
http://tradgard.ifokus.se/?ThreadId=44a03594-5571-43e6-9e01-06160c262dca

Tack för de bilderna! Vackra träd!

Roligt att höra att det planteras nya träd! Det vore ju synd om det hade slutat med att det enda cederträdet som fanns kvar var det i flaggan.
ElLobo, ja man blir glad när man ser att det finns nån med lite vett kvar. Jag har sett foton på Jounieh bukten innan kriget. Det var sandstrand hela vägen och skog upp mot Harissa. Sen körde man ner en massa stenar och byggde pirer, samt hotell och klubbar på stranden. Skogen upp mot Harissa är 1 av 3 som finns runt hela Medelhavet och skyddas av FN, men det byggs både hus och vägar lite överallt. Ingen hänsyn till naturen eller kommande generationer.

#14: Ingen hänsyn till naturen eller kommande generationer.
Nej, det är ju ett av problemen, inte bara i Libanon utan i stort sett överallt. Sandstölder från stränderna är ju ett annat ganska stort problem, åtminstone i söder, och som gör att havet äter sig ännu längre in i landet m m.
#4, Tufft litet "miniatyrberg" till höger i bilden! Tar man bort det stora trädet skulle det lika gärna kunna vara hundra meter högt.
Tom

Eller så är trädet ett par kilometer högt? Ha. :)