Resor iFokus

Resor

Etikett2-asien-australien
Läst 2031 ggr
bosse
0

Cedars of Jaj, Libanon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tidigt i lördags morse åkte jag upp till denna lilla kvarleva av Libanons en gång välkända cederskogar. Man har bl.a. hittat en båt i en av pyramiderna i Egypten, som tillverkats här i Byblos och sen skänkts till en Farao i Egypten. Den är fortfarande segelbar enl. Discovery Channel.

Jag börjar med ett foto i motsol av ett ensamt träd.

bosse
0

Detta är allt som återstår av "skogen" här i Jaj, samt ett litet kapell.

bosse
0

Och sen finns det ett fåtal träd utspridda runt om. Det positiva är att jag fann många ställen där man planterat nya träd. Tidigare "planterade" man en Ceder om man köpte en viss sorts whisky, så på den tiden drack jag mycket whisky.Oskyldig

bosse
0

Terrängen är ganska svår att klättra i och det finns många djupa klyftor och grottor. På väg upp hittade jag ett ställe med vackra stenar från en vulkan.

bosse
0

Inne bland träden. Fåglarna sjöng över allt trots att det bara var några plusgrader.

bosse
0

En annan dal att klättra upp genom.

bosse
0

Det var härifrån klättringen började.

bosse
0

Mitt sällskap. Vi samlade även på en hälsoväxt som väldigt mycket liknar maskros och är lika svår att upptäcka som höstkantarell - ser man en så finns det plötsligt många. Växten kallas "spindeln" och kan endast samlas nu på våren och uppe på ca 2.000 m.ö.h.

bosse
0

Det finns fortfarande dom som bryr sig om naturen och bygger stiger här uppe. Det finns ett program att man ska bygga vandringsstigar från det "riktiga" Cedars och ner till Chouff bergen. Jag tror att detta är en del av detta program.

bosse
0

Här fortsätter stigen och på väg ner till bilen så gick vi den i stället. Den minsta tjejen blev väldigt trött.

bosse
0

Här håller man på att bygga en ny väg med pengar från Monaco.

bosse
0

Och till sist ett foto jag tog igår ca 4 km från kusten av det "riktiga" Cedar. Man ser snön uppe i hästskodalen och även en skidlift längst ner. Den mörka randen upp till höger i snön är sommarvägen över till Bekaa dalen och Baalbeck.

Alla foton på blommor har jag lagt in på

http://tradgard.ifokus.se/?ThreadId=44a03594-5571-43e6-9e01-06160c262dca

Oskar
0

Tack för de bilderna! Vackra träd!

ElLobo
0

Roligt att höra att det planteras nya träd! Det vore ju synd om det hade slutat med att det enda cederträdet som fanns kvar var det i flaggan.

bosse
0

ElLobo, ja man blir glad när man ser att det finns nån med lite vett kvar. Jag har sett foton på Jounieh bukten innan kriget. Det var sandstrand hela vägen och skog upp mot Harissa. Sen körde man ner en massa stenar och byggde pirer, samt hotell och klubbar på stranden. Skogen upp mot Harissa är 1 av 3 som finns runt hela Medelhavet och skyddas av FN, men det byggs både hus och vägar lite överallt. Ingen hänsyn till naturen eller kommande generationer.

ElLobo
0

#14: Ingen hänsyn till naturen eller kommande generationer.

Nej, det är ju ett av problemen, inte bara i Libanon utan i stort sett överallt. Sandstölder från stränderna är ju ett annat ganska stort problem, åtminstone i söder, och som gör att havet äter sig ännu längre in i landet m m.

Tom
0

#4, Tufft litet "miniatyrberg" till höger i bilden! Tar man bort det stora trädet skulle det lika gärna kunna vara hundra meter högt.

Tom

Oskar
0

Eller så är trädet ett par kilometer högt? Ha. :)