Flygrädsla, fattigdom & reslust
Om man ska resa långt& är oöverkomligt flygrädd, vad har man då för alterntiv? Tänk sydostasien, vilket ressätt som helst utom flyg, och lägg till en ganska begränsad ekonomi. Några bra tips?
Lifta?
Tom
Göran Kropp tog sig väl till Asien utan att flyga och till små kostnader…
Skämt åsido, jag tror inte flygrädsla är oöverkomlig. Det finns kurser…
Flyg är oslagbart säkrast, bekvämast och effektivast. Åtminstone på längre sträckor.
Jag sag pa TV en engelsk tjej som cyklade ensam fran Peking till London. 

Är nog många som aldrig ger sig ut på längre resor just pga av att de är flyrädda.
Ett alternativ kan vara att dela upp en lång flygresa på flera kortare. 4 timmar i luften kanske inte alls känns lika jobbigt som 12. Ska du till Asien kan du mellanlanda i tex Dubai och Indien. Dock blir ju biljetten dyrare…fördelen är att du får se Dubai och Indien också. :)
Annars går det ju ofta förvånansvärt bra tåg och bussar. Visst tar det längre tid men å andra sidan får den en mycket mer upplevelserik resa. I tex Sydamerika är det vanligt att man åker bussar mycket långa sträckor, resor på många hundra mil är inte ovanligt. Och ska du till Asien kan du ju ta transibiriska järnvägen. Då kommer till Peking och därifrån är det lätt att ta sig med tåg vidare till tex Hong Kong/Bangkok.
Och även båt finns ju. Tror det tar ca 6 dagar till New York från Europa.
Men visst, resan tar ju mycket längre tid när flyg inte är ett alternativ. Å andra sidan tror jag att själva resan kan bli en stor behållning!
Själv skulle jag gärna åka tåg genom tex Afrika, är nog en otrolig upplevelse!
mvh
Oskar
Hmm, jag tror inte jag törs lifta, och cykla, nej, det tror jag mig inte om. Då tror jag mer på en "jag kan flyga"-kurs.
#4 Jag tror också på själva resan, så jag bangar inte för att det tar tid. Det är mer ekonomi, det blir dyrare med en lång resa. Så jag hoppades att någon skulle ha lite råd om hur man reser billigt utan att flyga.
Annars var det ju uppmuntrande tips från Oskar! Buss genom sydamerika eller tåg i Afrika låter t ex fantastiskt! Och jag trodde det tog längre tid med båt över Atlanten, därför har jag inte ens brytt mig om att kolla det. Men det ska jag höra mig för om!
Tack för svar så långt, hoppas det kommer fler idéer!