Hastigt påkommet besök
På söndag får jag besök från Finland, en kvinna jag aldrig träffat, hon pratar inte svenska, engelskan är väl sisådär, anledningen till att hon kommer hit är att hon skall lämna sin katthona till parning hos min hane. Vore helt rimligt om det rörde sig om ett par timmar, nu blir det lite längre än så - 8 timmar…
Jaha, vad hittar man på då när klämmande av katter och fika avklarats? Några sightseeing-förslag i snöslaskigt Sthlm? Smarta förslag för att få tiden att gå på ett trevligt sätt överhuvudtaget välkomnas - själv känner jag mig inte så påhittig f n…

Ingen som har en smart idé?

Gamla stan är ju aldrig fel, finns fullt av sma mysiga cafeer.

Jo det är ju det, fast jag tänkte mig något annorlunda… Så här fantasilös brukar jag inte vara, men…
Shopping funkar ju alltid, eller en sväng på Cosmonova? Det är ju väldigt fint väder, så man kan ju även ta en långpromenad på djurgården eller vart som helst egentligen. Åka skridskor kanske?..
Hoppas du kommer på något!

Skridskor - inte min grej. Ja promenad är ju alltid en lösning, fast det är ganska halt just nu. Shopping är alltid ok dock:) Hon kanske har några egna idéer och planer…
Hyr varsin Segway och cruisa runt på Djurgården. Garanterat annorlunda och kul!
Tom

Är det solsken ska ni ju vara utomhus. Kanske gå på Moderna Musset där ni också tar en tidig lunch för att sedan promenera till Djurgården där ni avslutar med sent fika i Kaknästornet.
Och håller med föregående talare att Cosmonova är bra. Finns ju bara i Stockholm så besökare brukar uppskatta ett besök där. Sedan kan ni ju promenera runt i Bergianska Trädgården.
Oskar

Segway, nja inte riktigt årstid för det kanske… Är det inte bara blåhåriga i södra USa som använder sådana?:)
Tack för tipsen, klart gångbara. Just nu lutar det dock åt att det blir några timmar på kattutställning söder om sta'n - tänk att få chansen att se tjusiga svenska raskatter…:)

Hoppas ni hade en trevlig dag. För mig väntar ett liknande "problem" imorgon. Ska guida runt en italienare några timmar. När jag försökte komma på roliga grejer att göra, slog mig tanken åter igen att jag är rätt dålig på att turista i min egen hemstad, måste bli bättring på. Fick tips om stadshustornet där jag själv inte varit, men tyvärr, säsongsstängt. Men en promenad på Djurgården är ju inte fy skam det heller. Hoppas på sol :)

Ja måndagar är jobbiga dagar, då är så mkt stängt. Men Djurgården fungerar ju jämt, imorgon skall det bli varmare och mer snö oxå - urmysigt! Hammarbyhamnen, tvärbanan, spårvagn….
Sedan varm choklad på Chokladhuset är en hööööjdare! Eller en semla kanske?
Sådana där riktiga guidningar (om man kan planera dem) tycker jag är roligare än dagens hastigt påkomna besök en söndag s a s. Men dagen gick bra ändå, det gick ganska mkt i kattens tecken kan jag säga (märkligt nog…:) Och hon blev jätteglad för den överraskning hon tyckte dagens svenska kattutställning var och alla uppfödare och katter hon inte träffat eller sett förut, så jag tror hon var nöjd med sin visit ändå:) Får se hur mkt tid hon har när hon skall hämta sin lilla söta hona igen, då kanske jag faktiskt kan planera något i riktig guidningsväg…

Vilken tur att dagen blev bra! (eller tur? det handlade kanske snarare om skickligt planerande)
Ja en semla är ju nästan ett måste, hade jag inte tänkt på :) tack för tipsen! Vi får ta dagen lite som den kommer. Detta är också väldigt hastigt påkommet och om inte jag skulle mött upp så skulle han strosat runt för sig själv så jag hoppas att pressen inte är så alltför stor på mig :)

Funderade förresten på en timmes skridskoåkning, men det kanske är lite för mycket för en sicilianere som nyss upplevt snö för första gången… :)

Ja oj, skridskor är lite speciellt, tänk om han skulle drutta omkull och slå sig illa… Promend och semla blir nog lite lagom så där:) Jag tror han blir jättenöjd bara med att han får en ciceron alls!

#9 Italienare och skridskor kanske inte är den bästa kombinationen? Och tycker inte heller att du ska ta med dem till någon pizzeria…de kommer tycka att vi förstört deras nationalrätt. :)
Annars håller jag fast vid Gamla Stan, Djurgården och Vasamuseet. De är tre saker som är relativt unikt för Stockholm.
Oskar

Ja, nu var det ju en måndag, så museer var uteslutet. Men promenad i gamla stan hanns med, katarinahissen med utsikt och en lunch på Hermans uppe vid slussen. Kafé på söder, (dock ingen semla, fortfarande mätt från lunchbuffén). Skippade Djurgården pga vädret men jag hade i varje fall en trevlig dag och han påstod att han hade det också, så jag är nöjd :)

Åh vad kul, du tog Herman's, jag tänkte säga det men så är det lite för "udda" för den del så… Ja "problemet" är att man blir så otroligt välfylld efter en buffé där - men oj så gott! Tycker det låter som en jättetrevlig dag!