Oro inför Thailand
Hej!
Jag skulle bara vilja ställa en fråga.
Det är så att min familj och jag ska åka till Thailand någon gång nästa år, dock är det något jag oroar mig för. Hur är det med djur där? ..typ på stränderna och runt hotellen och så. Med djur menar jag alltså spindlar, ormar osv. Har lite fobi för såndat så jag tänkte att någon som varit där kanske kunde berätta.
mvh Linnea
Precis som alla länder med tropiskt klimat finns det spindlar, ormar etc. Men man är såklart mån om turisterna och låter inte farliga djur drälla omkring för skojs skull. Det skulle inte jag oroa mig över. I Thailand är naturkatastrofer och eventuella politiska revolutioner ett större orosmoment och något att tänka på innan man åker dit.
#1 Jo, självklart är jag medveten om att dem finns och så! Men det låter ju bra. Tack för svaret.
#2 Jag har nu varit i Thailand två gånger och inte sett varken ormar, stora spindlar eller skorpioner. Då har jag ändå varit långt upp i norra Thailand i runt djunglerna där det kryllar av läskiga djur.
Så du behöver inte oroa dig! :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#3 Åh, det var väldigt skönt att höra ^^ Nu kan jag slappna av lite hehe.

Det är nog många gånger större risk att du blir överkörd av en full turist än att du blir biten av ett farligt djur. Så inte ska du vara rädd för djuren inte!
#5 Eller ännu större risk en full thailändare! ;)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Haha, detta låter ju super bra ;-)
Jag har bara varit i södra Thailand och i Bangkok. Har inga minnen av spindlar och under mina 3 ggr där har jag bara sett en orm en gång och det var på en liten väg ute i skogen, inte i närheten av bebyggelse.
De vanligaste små djuren som inte verkar ha något emot att vistas där det finns bebyggelse är geckosarna, som låter ungefär som cikador på nätterna fast lite högre. De är dock rädda för människor och springer iväg när de tycker vi kommer för nära.
Sist jag var där bodde vi i en relativt primitiv bungalow. Där, i vårt badrum hade vi en liten granne, en söt padda som verkade bo där på nätterna.
De enda djuren som jag tyckte störde (förutom vissa människodjur då) var myggorna.
#8 Tack för ditt svar! Det låter faktiskt helt okej, man får ju lära sig acceptera djuren såklart. Och nu när jag vet mer så känns det ju betydligt bättre!
Ja de är nog mer rädda för oss än vad vi är för dem. När allt kommer omkring så är det vi som är farliga.
Hoppas ni får det riktigt trevligt i Thailand! Ett underbart land på flera sätt. Vet du vart ni kommer att vara?
#10 Tack så mycket! Nej, jag har ingen aning. Har du något tips så får du väldigt gärna dela med dig!
Koh Lanta på västkusten och Koh Phangan på östkusten tycker jag är trevliga öar. På fastlandet finns Krabi. Det finns både fina stränder och vackra öar i närheten.
Men det beror ju mycket på vad man är ute efter.
#12 Okej, tackar! Vi vill nog sola och bada så mycket som möjligt :)
#13 Då finns det massor med ställen i Thailand för dig 
Jag tänkte mest på om du föredrar lugnare eller mer livade ställen, mer orörd natur eller barliv och sånt.
#14 Hmmm.. haha låter bra :) Vi vill nog ha det ganska lungt, med bra matställen och så!
#15 Ok, Krabi är en stad så det är kanske inte det lugnaste stället. Koh Phangan har fin natur och det går att hitta ganska lugna resorter, fast då hamnar man nog en bit bort från matställen och sånt. Koh Lanta har nog både och.
Jag vet att det finns lugnare öar men jag har aldrig bott på såna.
#16 Tack så mycket! Ska skriva ner detta :-)
#17 Så lite så 
Men kolla lite på nätet. Det är mycket möjligt att du kan hitta nån ö som passar dig bättre.
Kan tipsa om resguiden.se eller orbville.com Det är egentligen samma res-site fast den första är på svenska och den andra internationell. Där kan du också bli medlem och få tips.