Dominikanska Republiken - info?
Ska dit med familjen vid jul. men jag har jättesvårt att hitta bra info. Vill veta mer om djurlivet och natur, typisk mat osv. Nån bra länk?
Åker ni charter? Bolaget borde kunna ge information om resor ni kan göra på plats. Generellt sett brukar turisterna få bo på stora All Inclusive-anläggningar med privata stränder, ganska långt från befolkningen. Det är ju ett fattigt land, så det är pga säkerheten. Det du kan förvänta dig i matväg är mycket fisk och skaldjur.
Tack! Ja, det är charter och vi kommer bo på ett All inclusive. Har hittat lite info på resebolags hemsidor. Älskar att fota, så jag är nyfiken på vad jag kan förvänta mig så. Vill fota djur, gärna ormar. Men vet inte om det finns så.
#2 Det skulle kunna finnas eftersom det är ett sådant klimat. Jag var nyligen i Karibien och besökte då St Thomas och där berättade man stolt att man slagit ihjäl alla ormar… Så det beror nog på vad det är för kultur dit man kommer. Annars finns det säkert leguaner och vackra fjärilar.
#3 Okej
Finns svenskanknytning i Dominikanska Republiken. De har i ett par omgångar köpt överblivna militärflygplan från oss…
Som exempel använde de tio Mustang (känt från andra världskriget) som aktivt flygplan ända fram till 1984. Nio av dessa med förflutet i svenska Flygvapnet.
Tack för infon!

Fia-mia, har du varit där än?
Funderar själv på att åka dit. Det ska finnas knölval på östkusten som är där och leker.
Tror inte de har några ormar faktiskt. Själv hoppas jag på att kunna få fota fåglar och insekter.
Berätta gärna hur du har haft det!

Joo, vi var där över jul, på norra delen av ön. Vi flyg till Samana och åkte buss därifrån. Jättefin natur och underbara människor. Här bodde vi, var jättefint, bra personal osv. Trots nästan 2000 gäster kändes det inte alls särskilt stort. Det fanns en hel del svenskar där men absolut inget "Thailand" om du förstår.
Valarna kommer in februari till april så vi hann aldrig se några tyvärr.
Ormar fanns inga, däremot ödlor, spindlar, gräshoppor, krabbar och en hel del fåglar.
Maten på vårat hotell var jättebra, vilket förstås är en förutsättning för all inclusive. I princip alla aktiviteter på området ingick också.
Enda nackdelen är väl egentligen att det inte finns korallrev på den sidan av ön vi var på. Tydligen finns de flesta på södra sidan som däremot är betydligt dyrare att bo på. Men det fanns en hel del utflykter med ca 1 ½ timme med buss och ½ timme båt och då hamnade man i riktiga paradis för snorklare. Vi snorklade aldrig men de som gjort det var verkligen nöjda.

Tack för tipsen! Så norra sidan är mindre snorklingsvänligt? Vi har inte betsämt än var vi ska bo men det blir nog lite beroende på vad vi ska göra.
Härliga bilder du lagt upp!

Vattnet är lugnare på södra sidan, så korallerna är enklare att snorkla vid om jag fattade det rätt. Men om man bara vill snorkla någon gång kan man lika gärna vara på norra sidan och åka på snorkling som en heldagsutflykt. Vi reste med Fritidsresor och de annornade utflykter med bl.a. snorkling