Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 3291 ggr
Geilie
0

Bila runt England

Min mamma och jag funderar på att åka på en mor och dotter resa till England i höst och nu undrar jag om det finns några där ute som har några tips för hur vi ska göra resan så bra som möjligt. Vi har tänkt oss att hyra bil och bila runt i England. Så om nån har några förslag på saker vi inte får missa, saker vi bör undvika, grejer vi kanske glömt att ta med i beräkningen, billiga flyg osv så vore vi jätteglada om ni ville dela med er! Tack på förhand//Lizzie

Oskar
0

Många säger att norra delarna är de vackraste, så kanske bila där?

felixifokus
0

Åk med på en trevlig bussresa , dom vet ju var pärlorna finns :)

asvensso
0

Cotswolds och Devon ar vackert - massor av rullande kullar och gamla byar och far som betar. Den karga kusten i Cornwall. De skotska hoglanderna. Berg och dalar i Wales.

elyse
0

Bath är fint. Jag åkte dit på en bussresa när jag var i London, och bara man kom utanför stan var naturen otrolig! Och mellan London och Bath ligger Stonehenge, vilket ju kan vara kul att pricka av från att-se-innan-man-dör-listan.

Geilie
0

Tack så jättemycket för alla fina förslag. Jag ska fundera på dem alla!

Elshira
0

Något jag varmt kan rekomendera är "The Royal Welsh Show" som givetvis håller till i Wales i slutet av sommaren (Juli/Augusti).

En ENORMT "spektakel" med allt ifrån hästutställning (Welsh ponnyn), och utställning av alla möjliga lantdjur som ko, får, gris osv. Uppvisningar både med djur, maskiner och massa annat. Och till råka på det så är det ett mecka för trädgårdsfantasten då det säljs grödor i mängder och arrangeras tävlingar för bästa grödor.

Självklart är det även en stor marknad med.

Det finns med andra ord något för alla där om man gillar djur och/eller landet.

Detta håller på i nästan en vecka, och kan säga att det är något man bara inte får missa om man ändå ska åka runt i den årstiden.

The Royal Welsh Show

Hakuna matata!

[Asta]
0

Vi har varit och bilat i England nu i somras. Vi valde ett område som vi i princip höll oss till. Åkte egentligen inte massor av mil. Vi var i Buckinghamshire - lite i Oxfordshire. Bara för skoj så tog vi utgångspunkt i Midsomer Murders och bilade runt till olika byar där man spelat in dessa. Var faktiskt roligt. Området var nära så det gick snabbt att ta sig dit från Stanstead. Hyrde bil med Sixt. Fungerade alldeles utmärkt.

Vi gjorde som så att vi försökte hitta trevliga engelska pubar på landet och gjorde det lite till en gourmetresa också. Att leta pubar och bo på olika sådana och äta god mat var toppen.

När ni hyr bil - hyr en automatare. Det är inte så farligt att köra på vänster sida tycker jag. Det besvärliga var att hålla koll på bredden på bilen på vänster sida. Bra att träna lite på det när man kommer dit. Men jag var väldigt glad att vi hyrde en automater, jag hade INTE velat behöva fundera på att växla dessutom i olika korsningar.

Oskar
0

Morden i Midsomerbyar och pubmat låter som ett bra koncept för en lyckad resa!

[Asta]
0

#8 - vi plussade på några engelska trädgårdar också. Och det var faktiskt ett riktigt  bra koncept.

asvensso
0

Jaa!! Tradgardar ar en jattebra ide, om man nu gillar sadant. Engelsmannen ar varldsbast pa tradgard och deras klimat ar ganska likt vart sa man kan anvanda en hel del av ideerna ocksa i Sverige.

Kolla pa hemsidan for Royal Horticultural Society. De har tradgardar runt om i UK som visas for allmanheten. Jag alskar Kew Gardens ocksa.

Min favorittid att besoka den brittiska landsbygden ar pa senhosten och under vintern for de ar verkligen duktiga  pa att gora det mysigt med oppna spisar pa hotell och pubar. Ofta finns det utmarkta promenadrutter pa lokala kartor och sa kan man ata lunch eller klamma in en high tea pa eftermiddagen efterat.