bila till norrland
Hej
Jag och min sambo tänkte bila runt från göteborg till norra sverige men vi känner inte till vad som finns att se och göra där. Vi kommer att tälta. Är det någon som varit i norrland eller några andra fina landskap på vägen upp mot norrland som har tips på var vi måste stanna och vad vi kan göra/se där? Tacksam för all hjälp!
Hälsingland är fint, kommer själv därifrån. Men några särskilda ställen där man kan hitta på nåt… I Delsbo finns en forngård och i Hudiksvall finns en fin strand; Maln. Annars är det roligt att vara i Åre på sommaren och bestiga berg.

Oj, det är ju som att fråga om det finns något att se på jorden. :) Det finns ju otroligt mycket att se i Norrland! Men det beror ju lite på vad ni är intresserade av. Men Höga Kusten är sevärt. Stekenjokksvägen är en häftig väg över fjäll.
Oskar
hehe låter ju fantastiskt bra! Men om man ska tälta då? Är det lätt att hitta platser? Jag menar så man inte springer på en björn eller järv eller nåt? 

Det finns gott om plats i Norrland så nog ska du hitta platser att tälta på. Och inte skulle jag vara rädd för att stöta på några rovdjur. Läser man kvällstidningarna kan man ju tro att det är mängder av människor som dödas av rovdjur varje år. Men så är det inte alls. Tror att björnar dödar en människa ungefär var 10:e år och vargar en människa var 100:e år i Sverige. Det dör betydligt fler av älgar, rådjur, getingar och annat…
Oskar
#0 Du har fått väldigt många bra tips inne på Livskvalitet också 
tälta kan man ju göra på campingplatser och de finns ju i stort sätt i alla kommuner.

Men du får nog passa dig för alla isbjörnar här uppe, hehe ;) Höga Kusten är (som sagt) väldigt fint! Och även om man åker från Sundsvall längst Indalsälven (väg 86 tror jag), jättefin utsikt!
Ska du högt upp i Sverige så kan du åka till min pappas hemby Övertorneå som ligger alldeles vid Torneälven med bara några hundra meter till Finland. Där kan ni bo på en fäbodvall som heter Koivumaa. Min farfar och hans fru har hand om stället (smygreklam hehe) och det är jättemysigt med olika bastu, man kan bada i en iskall bäck, kanske se några renar! Där kan ni säkert tälta eller också hyra en liten stuga och sova på renpälsbäddar (vad det nu heter).
Hoppas ni inte har hunnit ta den där Norrlandsresan nu när jag kom med så mycket tips!