Ta körkort som turist?
Hej!
Min bror och hans flickvän ska resa till Usa.
De ska jobba, och stanna i tre månader. Idag när de pratade med arbetsgivaren, så fick de reda på att min bror (som har kört LITE med kompisar) ska ta ett amerikanskt körkort när han kommer dit, redan dagen efter! Är detta möjligt/lagligt? Utan visum, svenskt körkort eller något. De kommer fram på en söndag, och då ska min bror plugga teori. Och köra samt ta kortet på måndag, och göra om provet ifall det misslyckas redan samma dag eller dagen efter. De kommer få en bil som de får ha under vistelsen där. Han ska få teoriboken samt har fått en onlinekurs på nätet som ska ta 4 timmar att göra och som han måste klara. Och när han har tagit amerikanskt körkort ska han lära hans flickvän allt, och så ska hon också ta det.
Tycker detta verkar jättekonstigt!
Vad jag förstår så ska det vara billigt och enkelt att ta ett amerikanskt körkort, men så här enkelt??
Jag vet att det ska vara enklare än det svenska, men hur mycket enklare vet jag dock inte… Men det kan väll inte vara allt för svårt om varenda 16-åring har ett xD
Men det finns ju ingen som bestämmer hur länge du måste studera heller. Här i sverige måste du ju inte gå någon utbildning alls eller ta några lektioner. Så man kan ju ta en billig väg här med beroende på hur mycket man kan göra själv.
Hakuna matata!