Jobba svart i usa??
Har några bekanta som ska till Usa och jobba på hotell. De var på jobbintervju idag, och fick "jobbet". Inget riktigt jobb. De ska iofs jobba 6 d/vecka, ibland övertid. De får 1500:-/vecka per person. De får gratis boende, försäkringar, trådlöst internet, mobilabonnemang, dricks från gäster osv. Dessutom halva summan av flygbiljetten.
Det konstiga är att de inte får berätta att de jobbar där, utan bara ska på semester. Detta för att det inte är amerikanskt eller något.
Dvs kan de åka fast?? De ska endast stanna i 90 dagar.
Dessa äger ett flertal hotell i usa och sverige….
Klart de kan åka fast… Försäkring gäller inte om man jobbar svart heller, så vad är det för slags försäkring de ska ha?
Jag tycker det låter riktigt, riktigt illa att bara få 1500kr i veckan och jobba 6 dagar i veckan! Det skulle jag aldrig någonsin gå med på utan snarare anmäla hotellet.
Låter dumt, för åker de fast riskerar de att aldrig få komma in i USA igen under resten av sina liv.

Okej!
Men jag menar, man får ju semestra där i max 90 d, varför skulle de inte kunna jobba där då, som hobby för att tjäna extrapengar?
Jag förstår inte varför det är att jobba svart, borde inte de som anställer dem kunna åka fast? Jag menar, de äger hotell m.m, men får inte anställa folk från andra länder?
Någon vill vet exakt varför de skulle kunna åka dit?
#3 Om man jobbar svart betalar man som "anställd" inte skatt och den som är arbetsgivare betalar inga arbetsgivaravgifter för sina "anställda". Om alla gjorde så skulle arbetsmarknaden inte gå runt för det skulle inte finnas någon pott för sociala utgifter, t.ex. semester eller arbetslöshet. I USA ska man ha ett s.k. green card för att få jobba i landet. Men i USA är man väldigt försiktig med att ge ut sådana för att man inte vill att folk med ströjobb stannar i landet och väntar sig att bli försörjda av deras socialförsäkringssystem. För att ens få bo i USA ska du ha ca 50,000 SEK med dig som buffert för att den amerikanska staten inte ska behöva försörja dig.
Alltså: arbetsgivaren åker också dit och får då böter. Om de ska anställa någon från ett annat land gäller det att den personen har ett green card så att denne är registrerad att betala skatt.

Jag tycker att det låter mycket skumt. Och låter oseriöst, känns som risken är att du blir lurad.
Det värsta är ju att tullen tar de som semestrande turister när de åker dit vilket innebär att de även måste ha pengar nog för att försörja sig i 90 dagar annars kommer de inte äns in i landet. Men skulle de sedan komma in om de uppfyllt kraven av att ha pengar för 90 dagar och sedan bli haffade för att jobba trots att det står i deras papper att de enbart ska semestra så kommer de arresteras, troligen av migrationsverket och polis, och avvisas från landet och därmed aldrig heller kunna komma in i landet igen. Arbetsgivaren kan också därmed få böta en väldigt hög summa per svartjobbare och kommer då alltid ha migrationsverkets ögon som en hök bakom sig.