Resor iFokus

Resor

Etikett: 4-nord-sydamerika
Läst 3372 ggr
LinneaJohaanson
0

Resa & ev. flytta utomlands

Jag har en stor fundering.

Jag är 17 år och har precis hoppat av gymnasiet, jag hoppade av då jag vill göra något speciellt och "wonderful" av mitt liv.
Jag har en stor dröm, att åka till USA och ev flytta dit för en tid någon gång efter att jag fyllt arton.
Jag vet inte riktigt om jag vågar, speciellt inte själv, men man måste ju börja någonstans.

Någon som har tips att ge, eller gjort samma sak?
Vill bli mer inspererad!
Ha det bra

Mvh Linnea

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

elyse
0

#0 För att få flytta till USA, ja, bara för att få plugga där, måste du ha ca 50,000 kr som buffert. De har blivit mer och mer snåla med sina green cards (tillåtelse att arbeta) och vill gärna att man har en utbildning innan man kommer dit. De vill inte riskera att man söker asyl och blir någon de måste försörja med socialbidrag, utan vill att man ska bli en ekonomisk tillgång. Även i USA lönar det sig att ha gått på universitet, så att du inte ens gått gymnasiet gör ju att du får ta de allra lägst betalda jobben, om du skulle lyckas få ett green card. Min svägerska åkte dit, till Kalifornien, för att läsa på en skola som utbildar folk för skådespel i film och TV. Pengarna har gått åt som bara den, men så är det fruktansvärt dyrt att bo i Los Angeles också. Ca 100,000 har gått åt under sex månader. Jag rekommenderar dig att inte bo i Kalifornien, om du ska till USA, pga utgifterna. Det är tipsen jag kan ge.

Lill-Kisse
0

Du bör noga hoppa på gymnasiet igen. Då får du möjlighet att söka plats som utbytesstudent. Lyckas det inte då, får du läsa vidare på universitet och söka stipendium e dyl för att studera i USA. Det finns olika utbytesprogram mellan svenska och utländska universitet.

Har du släkt i USA, kan du försöka bli inbjuden på semester och se hur de har det eller jobba som au-pair i England för att lära dig mer engelska. Det kan du hinna innan skolan börjar nästa höst.

LinneaJohaanson
0

Tack så mycket :)

Ja nej, det gymnasiet kommer jag aldrig hoppa på.
Vi får se om det blir något annat (troligen inte), det är inget ja vill göra riktigt. Inte min grej. Och man lever ju bara en gång så ja försöker leva och ha så roligt och göra så mycket som jag vill.

Nej tyvärr har jag ingen släkt eller så där.
Det blir helt enkelt till att verkligen spara och planera!

Musiken
0

Jag flyttade till England for snart 3 ar sedan, direkt efter studenten. Fick ett erbjudande att borja plugga pa universitetet, och sa ja.

Det var tva hektiska sommarmanader med att leta bostad, spara ihop pengar och forsoka fa ner hela sitt liv i en 20 kilos resvaska, men det gick :) Ger man sig bara fan pa saker sa brukar det losa sig :)

LinneaJohaanson
0

Tack så mycket :D

Yeahsussu
0

När du fyllt 18 kan du ta ett s.k. Work and Holiday visum till Australien (jag fick mitt visum på 2 timmar, så det går lätt!), om du nu skulle vilja byta land :) Jag åker själv den 12 februari och ska vara där 6 mån till att börja med, men jag har en ombokningsbar returbiljett så vi får se hur länge jag stannar. Studerade i Australien år 2008 också, underbart land! Finns som sagt den möjligheten om du inte kan åka till USA.

LinneaJohaanson
0

Ja ja fyller ju 18 i höst!
Det låter som något för mig :D tack så mkt

Yeahsussu
0

Så roligt! Visumet gäller ju i 12 månader, så om du vill ta ett år "ledigt" från sverige så finns ju som sagt möjligheten att åka till australien. Borde inte vara några problem att få visum (man skaffar det online), sålänge du inte har nåt kriminellt förflutet eller nån sjukdom :)

LinneaJohaanson
0

Nej det har jag ju inte :P
Häftigt jag ska diskutera lite med mina föräldrar!

Emelie
0

Thailand är landet jag själv troligtvis ska plugga i. Billigt och bra, och någorlunda bra utbildningar i :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[SarahOhrn]
0

Det är synd att du hoppat av, gjorde det själv vid 17 års ålder och ångrar det bittert idag. Det är ruskigt svårt att få jobb både i Sverige och utomlands och det är jobbigt att ta igen sen om man vill plugga någor högre. En gymnasieutbildning är något man MÅSTE ha idag, både i sverige och i andra länder.. Jag är nu 22 år och i somras hade jag läst klart mitt gymnasium på folkhögskola, jag ångrade bittert att jag inet gått klart gymnasiet när jag kunde och valt någon rolig linje i stället för att läst samhäll vilket jag ju även fick göra nu i efterhand då mna inte direkt kan välja några inriktningar..

Det är ju upp till var och en men det är svårt att klara sig utan gymnasium. Jag får inte ens jobb fastän jag gått det klart nu.. Än mindre ville dom ha mig innan!

Men lycka till!

Yeahsussu
0

#11, själva gymnasieutbildningen är väl inte ytterst nödvändig. Finns ju andra slags skolor att gå i efter högstadiet. Själv gick jag i en handelsskola och studerade ekonomi m.m, dessutom har man ett yrke när man är klar. I gymnasiet har man väl inte direkt någon titel när man tar examen, utan det är väl mest bara allmänbildning? Så jag är glad att jag valde en yrkesutbildning istället för gymnasiet.

Men jag håller dock med dig om att man borde studera någonting iallafall efter högstadiet, vare sig det är gymnasiet eller någon yrkesutbildning. Man kommer inte långt med endast betyg från högstadiet…

[SarahOhrn]
0

#12 Jo men att man åtminstone går ngot, det måste ju ändå vara på gymnasienivå, annars kan man ju inte läsa högskolenivå eller något sånt. Men det finns ju andra sätt än vanliga gymnasiet men det känns ändå onödigt att hoppa av för det verkar inte som hon tänker fortsätta.. Även yrkesutbildningarna måste ju vara nån sorts gymnasienivå..

Man har kanske inget yrke efter gymnasiet dock finns ju olika utbildningar som är mer inriktade och lättare att få något efter eller plugga vidare.

Nä, det är precis det jag menar. :) Been there, done that liksom :/

Gerbilflicka
0

Mina tips:

• Borja gymnasiet (eller motsvarande) igen och sta ut tills du ar klar. Vad tror du att du annars kan fa for jobb?

• Jobba extra samtidigt och spara rubbet!

• Planera lite mer i detalj vad du vill gora och vart du vill aka. Bara "till Usa" och gora nagot "speciellt" med ditt liv ar lite for diffust och romantiskt. Mer troligt att du hamnar som servitris pa en skit-bar ute i ingenstans istallet.

Nar jag fyllde 18 fick jag en impulsiv plan och bokade en biljett till London, traffade min kille och bokade sedan en enkelbiljett ner till Cornwall dar jag blev kvar i 2 manader. :) Det va toppen, men sen maste man komma ner till verkligheten ocksa… man kan inte bara leva som pa semester, man maste jobba for att fa pengar ocksa.