Kuba, flytta till eller arbeta
Jag skulle vilja åka till Kuba, inte till turistorter för att sola och lata mig. Jag vill i 4 månader, arbeta i Kuba och vandra runt i gatorna av Havanna.
Kuba är mitt drömsamhälle och jag undrar var jag ska vända mig om jag tex. vill studera på Kuba och leva som kubanerna gör, kanske till och med flytta dit och bo där för resten av mitt liv?
Kubas ambassad?

Kuba är säkert spännande! Men det är nog inget lätt samhälle att bosätta sig i. Kanske har det blivit mer öppet på sistone…men tidigare var det ju ransoneringskuponger, låga löner och en utbredd svarta börs handel…så nog tufft att komma från trygga Sverige och bosätta sig där.

Oskar; Kuba är fortfarande ett klasslöst samhälle.

#3 Klasslöst…som något positivt eller negativt? :)

Oskar; Utveckla i ett PM till mig hur ett klasslöst samhälle kan vara negativt.

Nej tack, det är som att diskutera religion, man tycker som man tycker och inga argument kan få någon att ändra sig. Men jag diskuterar gärna resor. :)
En negativ grej är att du förmodligen inte kommer att bli sedd som kuban utan medborgarskap och då kan det blir dyrt att bo där, för på Kuba finns ett system med två priser - ett för kubaner och ett för "utlänningar".

elyse; Källa.
Du som är liberal, vad anser du om att ni vill legalisera droger och knark?
#8 "Mot Fidel har inte kärleken en chans", Kajsa Norman. Gick ett reseprogram för ett tag sedan, tror det var "När och Fjärran" där man tog upp samma sak när man fick följa ett par svenska killar som bodde på Kuba.
Vill liberaler legalisera droger på Kuba?

elyse; Det skulle aldrig Marx gilla.
Ja, liberaler vill legalisera droger överallt.
#10 Det är inte Marx som bestämmer där heller ;)
Jag tycker att du verkar generalisera ganska grovt. Visst finns det liberaler som vill legalisera narkotika, men det finns också de som inte vill det. Att man är kluven i frågan innebär inte att man inte skulle vara liberal (i mitt fall Folkpartist) och så är det med alla partier och ideologier - man kan inte hålla med om/vara överens om allt. Jag läste en intervju i Lärarnas Tidning idag. Den handlade om socialdemokraten Kjell-Olof Feldt och hans (positiva) inställning till friskolor. Han upphör inte vara socialdemokrat för att han anser att friskolor inte är ett problem.
Gällande narkotika så är jag kluven, men ställer mig negativ tills vidare. Rent principiellt tycker jag att individen ska få bestämma över sin egen kropp, men eftersom narkotiska preparat kan leda till missbruk som i sin tur påverkar många fler än individen så tycker jag inte att det är någon bra idé att legalisera dessa. Som missbrukare är man ändå inte fri så där faller principen om att få bestämma över sin egen kropp.

elyse; Socialmoderaterna, snarare.
En stat behöver en riktigt marxistisk ledare.
Hur förklarar du att majjarökare pratar om individuell frihet och 'peace'
#12 Varför skulle jag vara insatt i hur brukare/missbrukare av marijuana tänker? Den här tråden skulle väl ändå handla om Kuba?

Om vi skulle hålla oss till resandet! :)
Om du reser dit får du komma tillbaka hit och berätta hur det var!

elyse; Därför att du är liberal. Skriv i PM om du vill fortsätta diskussionen.
#15 Nej, jag vill inte fortsätta diskussionen. Att jag, p.g.a. att jag är Folkpartist, skulle ha det minsta gemensamt med narkotikamissbrukare tar jag dessutom som en grov förolämpning.