Resor iFokus

Resor

Etikett: 4-nord-sydamerika
Läst 2060 ggr
Margareta
0

Kalifornien till påsk.

Vi har släkt i San Fransisco och dottern vill absolut till Universal Studios i L.A. om vi ändå skall till Kalifornien över påsk,

Vi planerar en resa med flyg - hyrbil - flyg antingen Arlanda - L.A. - San Fransisco - Arlanda eller tvärtom.

Brukar ni som bokar hemifrån boka allt ihop eller var för sig? Jag har inte hittat någon sajt som är bra för hela den kombinationen. Har någon ett tips?

Jag försöker just nu klura på vilket som är billigast. Bil T/R Los Angeles - San Fransisco eller flyga som jag skrev ovan. Vi vill gärna göra bilresan längs Stilla havet, men det räcker en väg…

Numer pensionär i Nynäshamn

felixifokus
0

den bästa sajt jag känner till för detta ändamål är mrjet "multi-stop" alternativ + hyrbilssökning.

Margareta
0

#1 Tack

Jag var in och tittade på den igår, men ville gärna ha referens. Jag bokar så sällan att jag inte vet vad som är bra och dåligt.

Margareta
0

Nu har jag bokat flygresan. Jag surfade runt och fegade ganska länge men kom fram till följande:

Jag använde alla sajter jag hittade och kollade vilka dagar som verkade bäst prismässigt. Jag googlade rätt och slätt på billiga flygresor. Det blev Travllink, MrJet, Seat24 och någon till. Då kom jag fram till ett billigt "hål" vecka 12 och ett nästan lika billigt hål vecka 14. Sagt och gjort - vi åker över påsk. Ju mer jag sökte - ju mer förstod jag att billigast blir KLM/Air France. Då sökte jag direkt på KLM's egen hemsida och där kunde jag både flyga dit och hem från olika destinationer och dessutom söka +-3dgr vilket gjorde att vi kunde justera avresedagarna helt efter vad som blev billigast. Det skilde flera tusen som mest.

När vi fegat klart insåg vi att vi missat flera bra flighter med endast en mellanlandning. Nu åkte vi på två mellanlandningar på ditvägen och en på hemvägen. Båda går över Amsterdam. På ditvägen flyger vi över Minnesota och vad jag förstår blir passkontroll där eller blir den i San Fransisco i alla fall när vi får bagaget? Det blir ju inrikes den sista delen. Hur det blir förstår jag inte ännu. USA är knepigt när man kommer så någon får gärna förklara.

23 mars åker vi till San Fransisco med hemresa från Los Angelse 6 april.

America here we come. Nu blir det Google Earth för hela slanten fram tills dess.

Margareta
0

Idag kostar flygningen vi gör 20 000 för alla tre och vi fick den för drygt 16 000. Hade jag inte fegat hade det blivit drygt 15000.

Oskar
0

Härligt att resa till Usa! Du får komma tillbaka och berätta hur resan var sen.

Oskar

Margareta
0

Vem vet - det kanske blir mer skrivet både under planeringen och resan. Vi kommer att ha laptop med oss (man är väl Sajtvärd Flört).

GoogleEarth är min vän - jag älskar att resa i förväg och spana in de olika ställena man vill besöka.

felixifokus
0

Bra funktion på klm:s sida där (kantänka ganska ny), och bra pris blev det ju!.