Resa bort över julen
Jag har alltid firat i Sverige men i år kände jag för första gången att det skulle vara kul att fira jul i något exotiskt land. Nackdelen om man reser bort är att man missar alla mysiga jultraditioner med släkt och vänner. Men gissar att det finns många positiva saker med att resa bort också…om inte så kul att göra något annorlunda.
Någon här som firat jul utomlands? Har det funkat bra? Firar ni jul som vanligt med julklappar och julskinka eller blir det mer som en vanlig semester?
Oskar

Jag funderar åxå på att sticka iväg. Klurar på Florida. Skall avvakta och se om det dyker upp någon sista minuten chans.

Jag tycker det är jättemysigt att åka bort över jul (så blir det även i år…:)! Har bara gjort det en gång förut, men då var det otroligt välbehövligt och väl värt allt! Madeira blev det då, och det var bara såååå skönt att få skippa all upphaussad julstress (för även om man inte stressar själv så rycks man lätt med av alla andras stress och krav…) och få se hur julen firas på andra ställen. Mycket lugnare kan jag säga….
Skulle aldrig någonsin försöka återskapa den svenska julen på bortaplan, det är ju det som är en del av att resa bort över jul, att äta och umgås på helt annat sätt. Ganska patetiskt, tycker jag, att boka svenskt julbord när man reser bort…. Julklapparna blir liksom resan, även om man kan köra något litet som en kul grej:)
På julafton satt vi i över +20 på Beatles gamla lyxkryssare i Funchals hamn och drack drinkar, åt grillad tonfisk och lyssnade på gamla Beatles-dängor i skruttiga högtalare - kanon:))
Åh, Florida…. Ja även om det inte blir i år, så hoppas jag på nästa år igen… Lycka till med att hitta resa, kaj!
Jag har aldrig varit utanför Stockholmstrakten på jul. Det är en högtid jag vill fira med familj och släkt.
Vänliga hälsningar
Niklas

Har firat med familj/släkt sen ja va liten, men nu blir de ändring på de. Möter upp en polare på Kastrup den 23dje å tar första bästa. Rapporterar så klart här när ja kommer hem :)
Juliga hälsningar Calle

Låter jättespännande, Calle! Så djärv är inte jag, vill ha bokat och klart:)

#4 Du gör det som många vill men få kommer sig för att göra. Fast läste just att det inte finns så mycket flygbiljetter kvar kring jul…så risken är att ni kommer till något "annorlunda" ställe. Men att fira jul och nyår i Vladivostok kan nog vara kul det med. :)
Ni får berätta hur det gick sen!
Oskar

Jag ska till en by i södra Tyskland och fira jul, första gangen utan familjen. Blir med pojkvännens familj och släkt istället. Ibland kan man inte samla alla pa samma plats även om jag skulle vilja.
Sa hej da risgrynsgröt och lussebullar. Hej istället fondue, leberkuchen och festande pa lokala puben.
Emma
Jag, min sambo och vår lilla dotter åker till Corralejo på Fuerteventura över julen. Det blev lite hastigt påkommet för vi beställde för några minuter sedan och vi åker på måndag.
Det blir första gången för mig också att inte fira med stora familjen och släkten. Men jag är inte någon egentlig julmänniska och min dotter är för liten för att bry sig. Men jag kanske ångrar mig när jag sitter på playan och inser att alla andra sitter hema och käkar julbord? :-)
GOD JUL på er alla!
Tom

#4 (Erbsman)
Låter grymt - hoppas att ni får det skoj!
Den mest annorlunda julhelg jag haft var under en semester på Maldiverna för 11 år sedan. Den julaftonen spenderade jag själv på en helt egen ö utan några förnödenheter utöver en ask tändstickor.
Sov i sanden på stranden under stjärnorna och hade ersatt ulskinka och köttbullar med kokosnötter och ananas…
// staffan

Har tidigare alltid rest till släktingar över julen, så för mig är det lyx att få fira med mina föräldrar och flickvännens familj här i stan som det blir i år. Exotiska resmål det också när man knappt upplevt det tidigare…..
# 9, var det frivilligt eller blev du skeppsbruten. Låter som en intressant historia att berätta. "Hur man överlever en julafton på en öde ö"
Väntar med spänning på "rätt" pris på en resa just nu…Såg att Fritidsresor hade 2 v i Thailand för 3000 med avresa samma dag på Lucia, och det låter väl prisvärt… Det kan verkligen löna sig att vara flexibel
#10, Jo det kan verkligen löna sig. I alla fall om man inte har barn. Vi vågade inte chansa på en sista minuten eftersom vi måste vara säkra på att det inte blir för mycket strapatser för dottern. Men det blev i alla fall någon tusenlapp billigare att beställa sent jämfört med att beställa i god tid.
Tom

Hamnade i Istanbul över julen, trevlig stad me trevliga folk. Ska nog inte åka his som ensam tjej dock, träffade en tjej från Spanien där som tyckte de va skitjobbigt att alla killar stötte på henne hela tiden typ. Men som kille va de inget strul som ja märkte av. Undantaget att man nog ska undvika å köpa öl till tjejer på barer som vill att man ska köpa öl till dom. Va en fransos som ja delade rum me som hade gjort de en hel kväll, med en nota på lite över 2000 lire som resultat (ca 12000 sek).
En miss gjorde nog dock, och de va att vi åkte med reguljär flyg vilket kostar lika mycket även om du bokar biljetten 3 timmar innan flyget går. En sista minuten charter e nog bättre alternativ då skulle ja tro, så de ska ja prova näta gång. För å få en billig stol då, för charter hotell vill ja nog inte va på i onödan :)
Nån annan som gjort nått kuligt nu under julen?
/Calle

#12 Istanbul är en annorlunda stad! Svårt att tro att den till hälften ligger i Europa. Hur var det att fira jul där? Knappast jultomtar på gatorna? :)
Oskar

Inga tomtar å ingen jul, fast dom har dekorerat för nyår redan vid jul så lite kändes de som jul ändå. Å hostelet vi bodde på fixa lite julmiggad den 25te, så de blev inte en total avsaknad av julfirande.
/Calle