Resor iFokus

Resor

Etikett: 2-asien-australien
Läst 1299 ggr
Ceciliaolucifer
0

Thailand, är jag feg?

Nästan alla i min bekantskapskrets säger att man bokar flyg till phuket och att man bokar första natten där, för att sedan leta sig ut dit man vill för en billig peng.

Jag tycker att det är här låter väldigt osäkert, men alla påstår att man sparar flera tusen på att göra såhär. Jag tycker att det känns svårt och osäkert. Är det verkligen det? eller är det så lätt som alla säger?

Thailand känns så gränslöst stort och man får råd hit och dit så jag blir tokig. Vi vill till vackra öar med plats för sol och bad och snorkling. Men vi vill ändå bo så till att det finns ett bra utbud av resturanger, inte allt för sönderturistat heller.

Vilken tid på året är det säsong nere i Thailand? vi vill vara borta i 2 veckor och behöver nödvändigtvis inte stanna på ett och samma ställe.

Någon som har något råd att ge även om det inte innebär att ni vet exakt vad vi söker ;)

elyse
0

Det där beror väl på vad man är ute efter. Vissa vill resa runt medan andra hellre vill relaxa på stranden. Personligen skulle jag nog välja charter om jag skulle åka så långt för första gången.

Oskar
0

Beror helt och hållet på vilken typ av resenär man är. Att leta bostad på plats tar ju tid och energi och man kanske inte hittar lediga rum just där man vill bo. Personligen föredrar jag att alltid boka i förväg (har dock aldrig varit i just Thailand) så att man kan koncentrera sig på att slappa och upptäcka landet. Visst kan man spara pengar på att boka på plats men att spara många tusen på en eller två veckor låter lite väl mycket.

Oskar

Lava
0

Man får väl göra som man vill :-) Jag har fler bekanta som tagit en flygstol och sedan letat boende på plats, själv vill jag ha lite mer planerat än så.

Jag ska på min första Thailandsresa i januari och har bokat boende, tror inte det blir så mycket dyrare.

Jonnis
0

Jag har alltid bokat flygstol och sen fixat resten själv. Första gången hade jag bokat en natt pga planet skulle komma sent till Phuket. Jag har tjänat ganska mycket på att göra så. Ibland har jag bott på samma hotell som charterresenärer (utan att jag har vetat om det, ibland har det varit så att det första hotell jag ser som ser ok ut går jag in på och frågar). En gång hamnade jag i Patong och gick in på ett hotell vid MDonalds.

Rummen då kostade över 4000 baht, jag kom dit och förhandlade till mig rum för under 1000 baht. Sedan, när jag kom in på rummet, såg jag att det var ett 4 stjärnigt hotell Cool

På Koh Chang var det likadant, då hade jag förvisso sett hotellet i en katalog i Sverige, åkte dit och förhandlade ner priset från 3000 baht till 600 baht :)

Det tar inte så mycket tid. Man kan leta upp hotell i Sverige och när man åker till platsen man vill bo på kan man säga till tuktukföraren att man ska till det hotellet, då kommer han inte försöka pracka på dig annat.

Det beror säkert på när du vill åka också, jag har varit i Thailand i januari, mars och april, inga problem med boende (men faktiskt lite problem på Khao San Road i Bangkok när man kommer kl 22 på kvällarna).

Annars lyssna med ex ticket. De är ofta dyra men ibland kan man ha riktig tur! Jag och min bror fick tag på en sista minuten resa med charterflyg och sedan hade ticket ett extraerbjudande på ett hotell, så vi fick flyg och 2 veckors boende på 3+ hotell med frukost för 5000 kr! Och då hade vi 50 m till stranden Cool

Jag rekommenderar alla gånger Koh Chang, jag har inte varit där på många år men jag tyckte det va fint.

Annars finns ju Khao Lak där ni kan åka ut till de grymt vackra Similianöarna!