Norra Sverige i december
Jag och pojkvannen aker och halsar pa mina foraldrar i Sverige over julen, och vi tankte ta en avkrok och aka norrut da han garna vill se fjallen och MASSA sno 
Vart bor man aka som ar billigt och enkelt att ta sig till? Vi kommer bara ha en eller tva dagar till forfogande, och tar oss ifran Avesta med tag eller buss. Har funderat pa Ornskoldsvik, Sundsvall eller kanske Salen? Jag har sjalv aldrig varit langre norrut an Salen sjalv sa jag har ingen aning om vart man bor aka! 
// Amanda
Nog brukar det vara snö för det mesta i Medelpad och Ångermanland till julen, men någon garanti är det inte. Jag bor ju ännu längre norrut i Umeå så jag vet ju hur det är. Det är ju kuststäder vi pratar om, kanske säkrare att hålla sig till inlandet om ni inte vill åka längre norrut. Hur tar man sig till Östersund, en trevlig stad i alla fall på sommaren. Jag vet inte hur det är där på vintern, men misstänker att de har snö i alla fall. Det kanske blir för långt?
Hur det är i Sälen till julen vet jag inte.

Kuststäderna kan bli en besvikelse för den som vill se mycket snö. Ta tåget till Sälen på ca 5 timmar eller flyg till Östersund på en timme från Arlanda. Hotell finns. I Sälen ligger högfjällshotellet i skidbacken. I Östersund finns det flera trevliga hotell i centrum.
Kolla tidtabeller för tåg på www.sj.se och flyg på www.viatravel.se

Tack for forslagen! Jo, ishotellet skulle vara jattemaktigt, men det blir lite kort om tid (och pengar haha). Och ja Idre ar ju mysigt! Dit kanske man skulle ta sig? :)
// Amanda

Reser ni från Avesta kan ni ta er med Dalatrafik ända upp till Sälen. Juletider brukar dock vara förenat med fullbokat! Så kolla upp redan nu! Sälen har fjäll och snö! Högfjällshotellet och Lindvallen finns där som båda är stora skidturistanläggningar. Hundspann, renar, snöskoter mm är andra aktiviteter som man också kan prova på.
Gjorde en snabbsökning på Dalatrafiks hemsida den första vardagen efter jul (27/12-09) Pris per person 215:- enkel resa
Tyvärr ändrades datum och tid på min länk så ända datumet till den dag och tid ni vill resa så går det lätt att se resväg, tid och pris.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob

Tack Suss! :)
// Amanda