Safari i Tanzania
Hej hej!
Jag och min pojkvän har planerat att åka på safari i Tanzania någon gång nästa år, så sitter och kollar med lite olika researrangörer vad det skulle kosta mm. Men det känns som om att det bara blir svårare och svårare att bestämma sig för något, så tänkte fråga här om någon har lite tips =)
1 Vilka parker är bäst? Har ju fastnat helt för ngorongoro kratern
2 Har kollat mycket på paketresor (ca 5-6 dagar safari och 7-8 dagar på Zanzibar) men hur stor blir skillnaden på att boka allt själv på plats? Är ju inte allt för rik, men vill ju ändå få en bra resa =)
3 Är det stor skillnad på Kenya och Tanzania? Bättre eller sämre?
Ojoj, är kanske inte så bra på att formulera mig, men hoppas ni förstår vad jag menar =)

Hej!
Jag har "bara" varit på safari en gång så är knappast någon expert. Var i Tanzania och på Zanzibar. Åkte med http://www.andersons.se/ och var mycket nöjd! Besökte Ngorongoro, Lake Manyara och Tarangire.
Finns väl ett par saker jag skulle tänka på:
- Vilken typ av fordon åker man i? Man tillbringar hela dagarna i fordonet så det är viktigt. Skulle inte rekommendera resor där man åker i minibussar utan skulle välja de där man åker i Land Rovers eller liknande.
- Svensktalande guide är kanske inget måste men är ett klart plus. Även om man är duktig på engelska så är det inte säkert man kan de engelska namnen på alla djur och växter man ser.
- Vad jag hört så är det billigare att boka resan på plats men det innebär också en del jobb. Tanzania är ju ganska rörigt så inte helt säkert att du bara för att du är på plats lyckas hitta en bra safariarrangör. Dessutom kan det ju innebära att du måste planera in ett par extradagar innan själva safarit startar.
Om du söker på safari eller tanzania här på sajten så hittar du mer info!
Oskar
Min svägerska och svåger åkte till Zanzibar på bröllopsresa och var då på en safari. De blev mycket besvikna, berättade att det kändes uppstrukturerat och att djuren var flyttade dit. Men det beror säkert på vilka man åker med.

#2 Är nog stor skillnad på vilken typ av safari man åker på och med vilken arrangör. Åker man till tex Serengeti så är ju djuren inte flyttade dit utan lever där naturligt. Det enda jag upplevde som lite negativt var att man var begränsad till att befinna sig i bilen eller på Lodgerna. Det är tex inte tillåtet (i allafall inte där jag var) att ta en promenad och utforska området utanför Lodgen. Har givetvis med att göra att det finns farliga djur där…
Oskar
#1 Tack så mycket för alla svar =)
Jag har också tittat på Andersons, verkar kanonbra och har gett upp tanken på att boka själv när man är där. Blir nog för mycket krångel.
Men hur viktigt tyckte du att det var att bo bra när man var ute? Klart att det är skönt att bo fint men det måste väl kännas lite mer "på riktigt" om man bor i ett tält camp?
Det var inte lätt att bestämma sig för något när det finns så mycket, men är väl bara att leta vidare =)

#4 Som sagt, jag har bara varit på safari en gång och då bodde vi på lodger. Att bo i tält kan säkert ge en bättre naturupplevelse. Men så vitt jag vet så är det snarare dyrare att åka på tältsafari än att bo på lodger. Att tälta på egen hand tror jag är omöjligt, utom kanske precis i anslutning till en lodge. De lodger jag bodde gav ändå en ganska schysst naturkänsla då de ofta var byggda för att smälta in i naturen. Ofta kunde man se djur från lodgen.
Hör av dig och berätta vilket safari det blev sen!
Oskar

http://www.andersons.se/tanzania/savannen.shtml
Den var det jag åkte på. (Står 16 dagar vilket är fel, den är 8-9 dagar.)
Oskar

Har bara varit på en safari och det var underbart!! Jag reste med Främbergs resor som förutom safari också tog oss med på skol- och sjukhusbesök samt besök hos massajer och hadzabefolk (det senare en av höjdpunkterna). Ngorongorokratern levde upp till sitt Eden-rykte och sen tyckte jag att Serengeti var fantastiskt. Tarangire var också enormt, men har hört att vi hade ovanligt stor tur. Ha en härlig resa!

Tack för tipset om Andersons! 
Men vet du var man kan hitta ett uppdaterat reseprogram? Resorna som beskrivs på hemsidan ska gå under 2007 och 2008 står det.
Olle

Testa att gå in via den här sidan istället:
Välj sedan det land du är intresserad av.
Oskar
Samma sida igen. Klicka på ett land, så står det längst ner till höger att sidan är uppdaterad 2007. Jag får maila till dem, för resorna verkar klart intressanta tycker jag.
Olle

Jo jag ser nu att sidorna inte ser ut att vara uppdaterade. Men kan ju bero på att deras safari ser likadana ut från år till år. Testa att maila dem.
Jag kan rekommendera Dahl Tours and Safaris min vännina åkte med dem och de ordnade förutom Safari även besök hos Maasaier och barhem för henne. Deras chaufför var svensktalande. Han hade tydligen bott i Stockholm innan han börja köra Safari i Tanzania.

jag har bott både i kenya och tanzania, själv så tycker jag serengeti och tsavo e bäst.