Resor iFokus

Resor

Etikett2-asien-australien
Läst 2807 ggr
bronzom
1

Trött på Thailand !

Jag har rest några gånger till Thailand, men börjar bli trött på detta land. Och den masshysteri som råder just nu, gör inte saken bättre. Jag tycker bland annat att det är FÖR varmt, man kan nästan inte ligga och sola, det blir outhärdligt.

Det berömda "Thaismilet" har jag tröttnat på, oftast är det osäkerhet, och smicker. Man får också en känsla av att folk är ute efter ens pengar, hela tiden. Ingen riktig hjärtligt gästfrihet.

Och den långa resan ! Phu va jobbigt. Och dessutom är det inte billigt längre.

Mitt motto ! Tänk dig för innan du åker till Thailand !De finns mycket bra på närmare håll !

Oskar
1

Kanske har Thailand gjort samma fel som många andra nya turistresmål och expanderat för snabbt? När det genuina försvinner och det enda man ser är hotellkomplex och andra turister ja då slår det ju ofta tillbaka igen.

Oskar

bronzom
1

Ja de stämmer Oskar, men mycket som jag har synpunkter på, har att göra med den Thailändska kulturen. Att se på turisten eller "falang" som dom säger, med ett ekonomiskt intresse först och främst. Jag har rest mycket över världen, och mött en mer riktig och uppriktig gästfrihet , jämfört med den Thailändska. De finns säkert undantag, men jag har inte mött något.

Oskar
1

Har aldrig varit i Thailand så vet inte hur de uppför sig mot turister där. Men ofta är det väl så att det egentligen inte är en del av kulturen att skinna turister på pengar utan att det hänger ihop med exploateringen? När folket ser att det väller in rika turister, varav de flesta inte bryr sig så mycket om kulturen utan bara vill ha sol och billiga drinkar, så har de svårt att stå emot lättförtjänta pengar. Tror den typen av girighet skulle uppstå i de flesta fattiga länder om man exploaterar hårt.

mvh
Oskar

rumpino
1

har du varit i vietnam? vilka andra länder jämför du med

bronzom
1

Jag har varit mycket i centralamerika, Mexico, Costa Rica, Bali,

dividiva
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför inte undersöka Karibien. Finns många öar att utforska. INte alls särsklit turistiskt på en del av dem. Bor själv på Curacao sedan 7 år. Kan Varmt rekommenderas som turistmål

rumpino
1

får du inte känslan av att folk är ute efter dina pengar på tex bali också?

ang restiden är ju den minst lika lång till de ställen du räknar upp i #5

nu är jag ingen varm thailandsförespråkare, även om jag uppskattar landet. men ditt inlägg kändes lite tunt

bronzom
1

Jag förstår att du tycker mitt inlägg är lite tunt. Skulle ta otroligt med tid och kraft att så här på ett forum förklara vad jag känner och tycker om den Thailändska karaktären. Jag har dessutom märkt att detta reseforum är väldigt "dött", som att kasta pärlor för svin.

Med all respekt för er som kommenterat mitt inlägg.

Tror också att man måste ha rest mycket och bott bland befolkningen i Thailand för att förstå mig.

En vanlig turist på 2-3 veckors badsemester tycker säkert dom är gulliga och fantastiska. Men skrapa på ytan…..

rumpino
1

haha kasta pärlor för svin. ja där avslutar vi vår "diskussion"

bronzom
1

Jag skrev tydligt "Med all respekt för er som kommenterat mitt inlägg" !!  Jag avslutar gärna  vår diskussion !

rumpino
1

med all respekt så föraktar jag dig. kan man skriva så?

bronzom
1

Hur var det med pajkastningen ? Du skulle ju avsluta diskussionen ? Du har redan blivit varnad av en webbmaster ? Räcker inte de ?

rumpino
1

!!!

Tom
1

Förutom bronzoms tråkiga attityd i den här strängen håller jag med honom i sakfrågan. Mitt intryck av Thailändare, när det verkligen kniper, är att de bara har en enda sak i huvudet. Att lura av de dumma turisterna så mycket pengar som möjligt.

Jag talar av egen erfarenhet när jag blev sjuk på en av deras öar. För att göra en historia väldigt kort så ville de ha motsvarande tre årslöner för att köra mig med båt 40 minuter till ett sjukhus. De visste att jag var ganska illa däran och såg ett tillfälle att tjäna mycket pengar på min olycka.

/ Tom

Ministina
1

Tråkigt att höra att det är så i Thailand för jag har planer på att resa dit. Har aldrig varit där förr och ska ge det en chans men jag vill nog inte skrapa på ytan om det är som ni säger :)

Kroatien är fint och härligt i Juni dit skulle ni åka speciellt Dubrovnik glöm inte en promenad på muren bara.

Ciao

bronzom
1

Tom ! Synd att du inte tycker om min attityd, men jag är glad för ditt inlägg. De bekräftrar bara vad jag också tycker.De du berättar är ju hårresande Att tala illa om Thailand är som att svära i kyrkan, så jag trodde jag skulle vara ensam om vad jag tycker.

Och du Ministina ! Som vanlig turist på ett par veckors semester så märker man säkert inte mycket av de som vi kritiserar. Men de kan vara bra att ha i baktanken.

Clary
1

Jag var där i 2 veckor och det räckte bra. Inte ett enda äkta leende upplevde jag där. Åkte med folk som är stadiga gäster på de hotell vi bodde på men inte ett igenkännande leende någonstans. Sen hur jag upplevde Pattaya ska vi nog tala tyst om.

På det här forumet är det tydligen inte så många som varit i/tänkt att besöka/är nyfikna på Indien men jag måste ändå tala om att jag tycker människorna är är bra mycket trevligare än i Thailand även i Goa som dock vuxit enormt de senaste åren. Där känner de igen en och hälsar glatt och de har glada ögon, inte bara ett påklistrat flin. Visst gillar de ens plånbok där också men så är det ju även här.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

bronzom
1

Tack Clary för dina synpunkter. Ja du har rätt vad gäller Pattaya, vi lämnar de.

Jag förstår din inställning och delar den helt. Jag har också rest massor, och visst är vår plånbok intressant för alla.

Men i Thailand kommer den först ! Inga uppriktiga leenden som du skriver. Jag har som exempel blivit "bjuden" på middag flera gånger av Thailändare. Men när notan skall betalas förväntas de att jag skall betala i alla fall. Och man beställer gärna de dyraste på matsedeln.Ett otroligt snyltande, för att tala klarspråk. Jag har också bjudit på middag för ett par personer, men under middagen dyker en grupp på 4-5 personer upp, som absolut måste få äta också. Här gäller de att passa på när en(falang)utländning skall betala kalaset.

Indien skulle jag gärna vilja åka till, verkar intressant.

konichiwa
1

Jag var i Thailand (Bangkok och HatYai) för 32 år sedan. Då var hatyai en liten strand med 5 st bambuhyddor. Det var ljuvligt att vara där på stranden med några andra backpackers, men, jag upplevde folkets attityd som hård, ointresserad och smått föraktfull. Det enda de var intresserade av var mina pengar. Jag fick en stark känsla att människoliv inte var värt mycket.

Inflyttad
1

Jag kan förstå vad du menar med "masshysteri" jag antar att det går mode i det mesta.

Personligen tycker jag väldigt bra om Thailand. Jag har varit där 7 gånger nu (brukar ligga på runt 3v per gång) och har märkt både äkta och fejkade "Thaismile". Visst finns de de som bara vill ha ens pengar, men det gör det väl vart man än åker?

Dina Thailändska vänner verkar inte vara riktiga vänner. Eller var det typ affärsluncher? Jag har varit med om det fenomenet här i Sverige, när någon "utomstående" ska bjuda på middag (representation) är det vissa som alltid lever efter novisen "gratis är gott".

Hur som helst är nog Bangkok favoritstället att resa till. Skulle lätt kunna spendera en 3-4 veckor där.

Sen kan jag inte hålla med om att det är så dyrt heller. När jag var där senast (Dec 08) käkade vi lunch flera dagar för ca 50 Bath (ca 10 kr)

Förresten Clary, hur är det med den Indiska maten? Jag har alltid dragit mig för att åka dit för att jag inte gillar indisk mat här i Sverige. Hur är den om man jämför med här?

Clary
1

#20 Jag gillar inte all indisk mat heller men det finns så många olika kök så nästan alla hittar något de tycker om. Gillar man fisk och skaldjur finns det gott det. Sen finns det restauranger som serverar internationell mat så inte behöver du gå hungrig. Prisläget är ungefär som i Thailand.

Jag åker dit den 27/1 men bara en snabbis på 14 dagar, måste handla lite Flört

Sylvaa
1

Intressant läsning.

Vi planerar att resa till Thailand för första gången, jag undrar om någon av er har varit på Koh Chang?

Vi är bara vuxna som ska resa iväg. Har ni kanske några andra bättre förslag? Vi räknar med att stanna ca 2 veckor.

- Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig -

Jonnis
1

Jag älskar Thailand. Jag har varit där 3 ggr, lite överallt o måste säga att Koh Chang var favoriten.

#22 Koh chang är vackert! Jag vet att det exploaterats väldigt mycket sen jag var där (2003) så jag vet ju inte hur det är nu exakt. Det finns massa saker att göra där även om det flesta är naturorienterat och inte så mycket shopping.

Jag bodde på Koh Chang Resort and Spa.

Ska jag åka till Thailand nu så jag bo på Koh Maak. Aldrig varit där men det ser superhärligt ut! Dock ka jag tro att det är ganska trist om man vil ha folkliv o shopping osv eftersom det verkar som att här kan man bara bada o sola.

Eller så skulle jag vilja bo på Koh Kood! Alla dessa öar ligger runt Koh Chang.

tjejen66
1

Jag har varit i Thailand 4 ggr ,4 år i rad.

Jag älskar Thailand för att det är varmt,godmat..

Jag har varit ute på många ,många snorklings tripper eftersom

jag älskar att snorkla o utforska undervattenslivet.

Och det är verkligen något alla skulle testa!!Helt fantastikt:)

Jag har även varit vid Kho Lak,men det var inte alls lika fint tycker jag.Grumligt vatten o platt landskap.

Jag skulle gärna vilja åka tillbaka ,men oxå någon annanstans.

elyse
1

Jag har aldrig varit i Thailand, men lockas inte heller av det. Har fått höra så mycket trist. Min väninnas vän var där över jul med ett kompisgäng och han blev jagad av en arg transsexuell prostituerad för att han inte ville "köpa" något. Just prostitutionen känns väldigt obehaglig. Min mammas vän åkte dit hela familjen och hans 14-åring blev uppraggad samt att han själv fick frågan om han inte ville ha en yngre fru till sin barn - när han gick bredvid sin fru! En klasskompis känner en kille som kallar sin thailändska fru för "Nummer fyra". Han trffade nämligen henne när hon tillsammans med ett tiotal andra thailändskor dansade på ett glastak och männen där nere fick välja vilken de ville ha efter vilket nummer tjejerna hade på sina trosor, väl synligt för "kunderna". Och hon hade nr fyra. Desperationen över att få ta del av de pengar turismen ger känns obehaglig. Samtidigt förstår jag dem - det finns massor av fattiga människor och ofta är det bara att välja mellan prostitution eller att gifta sig med nån västerlänning. Sedan kan man alltid utnyttja turister också, fast man inte alls har ont om pengar. Om jag skulle resa till Thailand skulle det nog bli Bangkok, inte ett turistparadis byggt för västerländska turister där inga thailändare bor.

bronzom
1

Tack för inlägget ! Ja tyvärr är debatten om Thailand snevriden, man ska helst inte ha någon kritisk åsikt om de landet. Att se turister och utlänningar som "mjölkkor" som det gäller att till varje pris mjölka så gott de går.

Om jag skulle skriva något som detta på ett stort reseforum, skulle de bli ett helvetes liv.

idalotta
1

hur kan du säga att det INTE är billigt? det är dyrare än det varit men det är ju fortfarande sjukt billigt om du jämför med många andra ställen dit folk reser

Ida

Medarbetare på Florist

bronzom
1

Vet inte om du syftar på mig, men visst är det billigt i Thailand.

idalotta
1

ja jag syftade på dig eftersom du skrev i inläggstexten att det inte var billigt längre?!

Ida

Medarbetare på Florist

bronzom
1

Har kollat ! Jag syftar på priset på resan !! Inget annat.Men som bekant, allt är relativt…

Peht
1

Jag förstår mycket väl vad du menar när du säger att du är trött på landet!!! Det är jag med, men på något underligt sätt hamnar jag där gång på gång - trots att jag lovat att varje gång ska bli den sista :S

Och snart är det dags igen Cool.

fd-sockerknarkare
1

Jag skulle vilja åka till Indien men tycker att resorna dit är ganska dyra…Men jag har det ialla fall på min önskelista :-)

Vi var till Thailand 00 i två veckor och jag gillade det…men det är ju ganska länge sedan nu.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Clary
1

#32 Om man åker reguljär och bokar i skaplig tid så kan man komma undan med 4500-5000 till Mumbai. Inrikesflyg är också ganska billigt om man inte vill ta tåget, bara det en upplevelse i sig

fd-sockerknarkare
1

# Det lät inte så farlig…skall ta upp det till förslag med våra resekompisar :-)

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Jonnis
1

det blir vad man gör det till ;) själv ska jag snart boka en resa till malaysia för 1600 kr enkel resa. Fortsätter jag sen fr malaysia till borneo, filippnerna och norra australien kostar min enkelbiljett ca 3500 kr.

Från london då.

från malaysia kan man ta sig till thailand plättlätt och billigt.

rumpino
1

kostar det 1600kr enkel från london till malaysia?  hur bokar man det?