Vill ha New York tips
Lyckans lyckans ost är jag, ska till New York i mitten av mars.
Nu vill jag samla på mig spännande annorlunda tips. Någon som har något på lut?
Vad ska man akta sig för? Är det någon konstig kulturkrock man ska undvika? Ok, jag vet att man inte ska diskutera politik med folk man inte känner. Men annars då?
Jag är också nyfiken på saker som är lite udda, marknader och myller, allt!
Jag är där 10 dagar, så jag hinner nog en del.

Låter superkul!! Tyvärr har jag inte varit där, än, själv - men vill jättegärna åka:) Så jag ser fram emot en trevlig reseberättelse när du kommer hem, ok?:)
Vad kul att åka till the Big Apple! New York hamnar högst upp på listan av storstäder.
Jag bodde på Long Island, ca en timma från Manhattan i 9 månader för drygt 10 år sedan. Sedan dess har jag varit en frekvent besökare. Säkerheten i staden har blivit mycket bättre - det finns inte någon storstad som jag känner mig så säker i som i New York. I de delar det rör sig mycket folk om kvällarna finns det poliser i varje gatuhörn. Det finns ju givetvis områden som är skummare som man bör undvika.
New York är nog det mest mångkulturella staden i världen, och det gör staden unik. Alla nationaliteter finns representerade! När jag var där sist för lite mindre än ett år sedan märkte jag att antal asiater har ökat.
Var på Manhattan kommer du bo? Åker du inlines eller tycker du om att sporta? På helgerna är Central Park avstängd för biltrafik, och det är ett utmärkt att ta sig runt genom att prommenera, cykla eller inlines. Cyklar finns att hyra. Parken är gigantiskt, 1 * 4 km och är som en oas i staden som för övrigt har ett högt tempo.
Ett hotell som jag tycker du ska besöka är Marriott Marquis på Times Square. Lobbyn ligger på 9:e våningen, och det blir ett ordentligt sug i magen när glashissarna tar dig upp i ett atrium på 42 våningar.
Klädshopping är bra runt Canal Street/Broadway. Modet i USA är dock lite annorlunda är i Europa och om du är ute efter att köpa Jeans så är det svårt att hitta raka, alla är nästan utsvängda nertill.
Värt ett besök är också Ground Zero. Det är en läskig känsla när man vet vad som en gång i tiden har stått där och alla männsikor som har omkommit…
Måste jobba vidare, men fortsätter att skriva sen… Fråga gärna mer… :-)
// Erik
Det kostar en slant, men gaa ner till hangarfartyget. I naerheten finns helikoterturer. Kul saett att faa en snabb oeverblick…

#3 Ha…har inte varit i New York…men jag tänkte just skriva att det jag skulle göra först vore att ta en båttur och en helikoptertur runt manhattan… :)
Oskar

Oj, vad spännande allt låter! Är det något man ska passa på att köpa som är billigt / bra där?
Helikopter låter kul, men lite dyrt. Vore nästan ännu roligare att göra över Stockholm.
Jag har inte bestämt var jag ska bo än, men kollat runt lite väster om Cenztral Park. Några dagar blir det i Brooklyn iallafall, där bor en kompis.

#6 Verkar kul! Har du gjort det?
Ja, jag har gjort det. Ta med kameran!

#7 Klart du ska göra det!! Några hundralappar för att se NY från ovan. Cool!
Sedan ska det finnas en gammal järnväg som går genom manhattan på pelare. Järnvägen går inte där längre men man ska kunna promenera där…låter annolunda…kanske kan vara nått?
Oskar
Gillar du shopping så rekommenderar jag en outlet-mall som ligger i NJ - inte så långt från Manhattan. http://www.shopjackson.com/outlets/#
Alla tänkbara märken inom de flesta genrer. Tror jag spenderade 4h där.
Ha en trevlig resa!
Maria

Om du är där 10 dagar så kanske du hinner med en tripp till Washington också? Fast inte vet jag om det finns något att se där. :)
Oskar
#11 Jo, Smithsonian!

Ja deras Air and Spacemuseeum vore kul att besöka! Fast kanske inte ett museeum för dig Emma…eller? :)
Oskar

MoMA skulle man ju vilja se… fast jag har inte vart i NY sen 13 års ålder tyvärr, och då var det inte riktigt en prioritet.
Hänga lite i Williamsburg verkar kul, och sen ska man passa på och äta på flera av världens bästa restauranger?
#13 Jag har varit på Air & Space - 1978! Helt fantastiskt…
Fast det finns många andra fantastiska muséer också, vilket framgår av hemsidan.

Oj, nu känns plötsligt 10 dagar inte alls särskillt länge!

Glöm inte att ta en tur till chinatown.Jag var där en gång när de firade kinesiska nyåret det smällde av fyrverkeri och smällare så man trodde det var inbördeskrig. Det finns många specialkvarter att kika in i. Ha en trevlig resa!!!!
När vi väl pratar museum så finns det ett Holocaust museum i Washington som var riktigt bra och samtidigt hemskt. Jag var berörd och nästan tårögd när jag gick där ifrån.
På vägen till Washington ligger Baltimore och dom ska ha ett riktigt stort akvarium som jag inte varit på men ska vara ett av USA's största.
I New York finns det en 3D-IMAX som ligger på 68th st och Broadway. Det är samma filmformat som Cosmonova men man sätter på sig ett par glasögon så blir filmerna i 3D och om man tycker teknik är roligt är det absolut värt ett besök.
Brooklyn Heights tycker jag du ska åka till så får du en fin överblick av Downtown Manhattans siluett.
// Erik

#17 China town är jag jättenyfiken på! Är det något speciellt man ska titta efter?
#18 Oj, jag vet inte om jag pallar ett till förintelsemuseum. Det i Nürnberg var så läskigt och bra att jag inte kunde prata efteråt. Men Cosmonova i 3D låter häftigt!

Cosmonova i 3 D kan nog vara en upplevelse!
Och så måste du ju äta feta mackor med majonäs. :)
Oskar

Vad ska man shoppa om man åker till USA? Jeans? Elektronik? Vad är billigare än hemma i Sverige?
Oskar

Kosmetika, och vissa märkeskläder. Deras outlets är ju en klar guldgruva, och ja jeans…
Och bl a Bath & Body works-produkter, en av mina absoluta favoritprodukter, lite som Body shop, men större och billigare sortiment, suverän kvalitet och ljuuuuvliga dofter. Som man tyvärr inte hittar i Europa eller kan köpa via nätet…:(
Puttar för NY-tips…