Resor iFokus

Resor

Etikett9-övrigt
Läst 2326 ggr
Maja
0

Silverbröllop: Resa i present?

Det är så här att mina föräldrar firar silverbröllop i sommar, vilket innebär att de har varit gifta i 25 år. Jag sitter och funderar och funderar på vad man ska ge dem i present men det står helt stilla i huvudet.

Jag vill att det ska vara en minnesvärd och uppskattad present och har funderat fram och tillbaka mellan olika saker. Fina ting i former av vaser och sådant känns lite halvtrist då det är vad de får i födelsedagspresent, detta är mycket större!

Så slog mig tanken: En resa! En upplevelse! Jättebra!

Men, så kommer vi fram till det där hemska "men-et". Resa vart?

När pappa fyllde 50 år fick han en resa till Prag med stadsvandring, fina restaurangbesök och annat kul.
När mamma fyllde 50 år fick hon en weekend på Grythyttan med vinprovning, fina middagar, massage och annat mysigt.

Dessa resor/upplevelser var oerhört uppskattade och det är någonting i stil med detta som jag funderar på.

Men som sagt - vart är frågan som ställer till det hela!

Det är alltså ett par i 50-55-årsåldern som uppskattar att ta del av exempelvis stadsvandringar där de får veta mycket historia (som Bayeauxtapeten som var ett av deras mål i livet som vi bokade av för några år sedan), god mat och dryck, avkoppling och fina miljöer.

Någonting som de har talat om länge är Hurtigruten. Jag kikade runt lite där och blev väl lite avskräckt på grund av priserna (~10.000 kr per person).. Hade väl tänkt ett pris på drygt 5.000 kronor. Det behöver absolut inte vara utomlands, utan oerhört fina ställen i Sverige går jättebra! :)

Så snälla ni där ute, hjälp mig med idéer!

Tack

AndersE
0

Göta Kanal.

Finns massor av olika paket och kombinationer. God mat och kultur i trevlig kombination.

Länk

Maja
0

Tack! Ska kika på det! =)

AndersE
0

Ska man utomlands tänker jag ju direkt på Paris. Resa (SAS från Arlanda) med hotell tre nätter i augusti och inkl skatt hittade jag för 5433:- per person på resfeber.se.

Maja
0

Ännu ett bra förslag, tack! Glad

Oskar
0

Om de är intresserade av historia och stadsvandringar så kan ju ett alternativ vara en weekend i Athen, där finns mycket historiskt att se. Och åker man på hösten så slipper man den extrema hetta som det ibland kan vara där.

Kan även tipsa om de baltiska huvudstäderna. Alla är sevärda och är en skön blandning mellan öst och väst. Dessutom tror jag fortfarande att det är relativt billigt att turista där. Till två av huvudstäderna kan man åka båt om man vill, annars tar flyget bara någon timme.

Oskar

annsofi
0

Wales, Skottland eller varför inte en vinskörderesa?

elyse
0

London, Wien eller Rom, tycker jag.