Resor iFokus

Resor

Etikett: 9-övrigt
Läst 921 ggr
Oskar
0

Resa + Film = Sant

Gissar att jag inte är den enda som brukar kombinera resande med något annat intresse? Själv älskar jag film och försöker alltid besöka den lokala biografen när jag är utomlands. Brukar blir kul upplevelser! Läs gärna artikeln:

Resa + Film = Sant

Vilka intressen brukar ni kombinera med resande?

mvh
Oskar

Niklas
0

Räknas fotografering? Det är ett av mina intressen och något jag verkligen har glädje av när jag kan återuppleva resor.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Staffan
0

>Oskar

Kul att du tar upp detta ämne! Även jag brukar ibland passa på att smita iväg och se en film när jag är ute och reser, det kompletterar bilden av det land man befinner sig i på ett bra sätt.

Bästa filmen jag sett var nog under en bilsemester i Arizona, Utah och Nevada när vi gick och såg en film i en helt nybyggd toppmodern biograf. Filmen hade jag aldrig förr hört talas om - Matrix del I.

6 månader senare kom den till Sverige…

Skrattande

// staffan
ps. Tack för den roliga artikeln!

Ellinor
0

Oskar: Mm, kanske inte det smartaste med den franska filmen i Mexiko, men vi lyckades ju förstå handlingen hyffsat i alla fall :) Å de blåa popcornen var ju nånting utöver det vanliga, vilket vi blev varse ett tag senare..

I Jaipur i Indien såg jag en tre timmar lång Bollywoodfilm, en intressant upplevelse. Filmen var kanske som man förväntar sig, klichéartad handling och massa sång och dans vilket gjorde det lätt att följa handlingen trots att man inte förstod många ord, (förutom den engelska som de blandat in) Men det häftiga var ju allt runt omkring, den indiska biokulturen, folk som oblygt pratade i mobil i salongen, åt sin matsäck, vi som skrattadet på "fel" ställe och den fantastiska foajén. Det var en stor lycka när vi på vår sista dag i Indien lyckades hitta soundtracket till filmen som fortfarande framkallar lyckorus hos mig, tyvärr är det ibland svårt för folk i min närhet att uppskatta musiken lika mkt :) 

Det är ju en jättebra grej att ha sina återkommande resetraditioner. Själv tycker jag det är kul att testa på de lokala transporterna och då speciellt tåg (gärna sovvagnar) i olika länder.

Hälsningar Ellinor

Oskar
0

#1 Hmm…fotografering räknas nog inte. Eller jo om du fotograferar något specifikt, typ konduktörer, toaletter eller så. :)

#3 Ja lokala transportmedel är kul! Tunnelbanor brukar vara intressanta. De är ofta inte så turistiga så där kan man få en bra bild av hur "infödingarna" ser ut och beter sig när de är på väg till jobbet…

Oskar

Niklas
0

#4: Fast jag fotograferar ju faktiskt något specifikt: Den lokala miljön. På samma sätt som du kan jämföra biografernas olika stilar kan jag jämföra de olika resmålens klimat, bebyggelse, befolkning, kommunikationer och annat. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pia
0

Jo fotografering måste väl få räknas!:)

Jag brukar också kombinera mina resor med ett annat intressant intresse, shopping… Inte bara shopping av kläder och pryttlar i allmänhet utan jag brukar leta upp "det lokala" diskmedlet, tvålen, köksprylen, rengöringsmedlet, kryddan etc. Det är så mysigt att använda sig av när man kommer hem se'n "åh nu diskar jag som i Venedig, nu rengör jag som på Madeira" osv. Ett sätt att spara reseminnen och göra dem lite användbara i vardagen s a s.

Oskar
0

#5, #6 Jag vidhåller att vanlig turistfotografering inte räknas. :) För det är ju något som alla gör. Samma sak som att äta, sova osv. Min tanke var att kombinera resandet med någon specifik hobby eller fix idé. Däremot räknas fotografering självklart om det är mer än bara turistfotografering. Och sen är det väl så att jag inte är allsmäktig dommare och bestämmer detta…he.

Att leta upp det lokala diskmedlet är däremot klockrent. :)

Oskar

Pia
0

#7 åh är det inte du som bestämmer vad som gäller för sanning här på sajten??:)

Fast jag hade en gång en kompis som aldrig någonsin fotograferade på semester eller annars, varför slösa tid på sådana fåniga minnen tyckte hon… Men så var hon ganska märklig också:)

Oskar
0

#8 Ja jag känner också ett par som aldrig fotograferat. Detta trots att det besökt femtioelva olika länder och verkligen har en massa minnen att se tillbaka på. Undrar om de inte kommer att ångra sig när de blir äldre…

Oskar

Saber
0

#8,9 Det är ju inte en sådan dyr investering att ta ett antal foton från en semester. Sen behöver man ju inte titta på dom när man kommer hem eller visa dom för alla man känner!!! !!! !!! ;) Men som ni säger kan det nog vara kul att titta på ett antal år senare.