Reser ni bort under julhelgen?
Var har ni firat jul? Hemma eller kanske på någon söderhavsö?
Själv har jag firat hemma i Stockholm.
#0 Jag var också i Stockholm dagarna kring Juldagen, fast det var inte hemma…
Var mitt i smeten såväl 22:a som 23:e. Helt sanslöst. varje meters förflyttning var en mindre kamp…

Julafton firades i Hurghada, Egypten. Ett helt ok resmål med underbart hotell, som vi är glada att vi nu bockat av från listan (tog den långa bussresan till Kairo för att bl a se pyramiderna i Giza), men absolut inget vi kommer åka tillbaka till. Arabernas kultur är för olik vår. Vi vill kunna gå och "fönstershoppa" och det är helt omöjligt i Egypten. Dessutom blir man lurad om man inte är uppmärksam hela tiden…. de säger att saker/upplevelser är "free for you my friend"… men sen hittar de något sätt att ta betalt ändå
.
Det sägs dock att har man inte sett Kairo, så har man inte sett världen. Och det håller vi med om. En underbart fascinerande stad!!
För den som dessutom gillar att snorkla, så duger resmålet absolut
. Vi var på utflykter till både Giftun Island och till Sharm El Naga och båda rekommenderas varmt. Sharm El Naga var riktigt häftigt!! Underbara korallrev och fiskar i alla de färger. Vi såg bland många andar arter både bläckfisk, muräna och drakfisk.

Firat jul i Stockholms innerstad med familjen och nyåret med vänner i skärgården. Övervintrar annars numera i Spanien så det kändes lite 'åka bort' att 'komma hem'. Åker tillbaka till Spanien 27 jan och stannar till början april och sedan blir det Stockholms skärgård igen till medio oktober.

#2 Så det är värt att åka och se pyramiderna? Har hört att pyramiderna blir mer och mer turistigt och inte lika sevärt längre…men kanske fortfarande något man bör se??
Oskar

#4. Visst är det så kommersiellt det bara kan bli, men kvarstår gör ju ändå faktum att det är få byggnader i världen som stått i så många år som just pyramiderna…. och …. jo, absolut - det är värt varenda minut och krona!
Har lagt upp lite bilder från resan på www.pernillahagg.se om någon är intresserad.

Jodå - jag tycker också att pyramiderna är något man ska ha sett en gång i livet. Sedan kan man förstås se dem riktigt bra på webben, men det är väl inte samma sak
Firades i Uppsala med ett par minusgrader. Mamma och pappa var dock i Natal och hade det mysigt! :)