Hur boka lågprisflyg?
Hur bokar man lågprisflyg inom Europa? Tacksam för tips, länkar, fallgropar, bolag att rekomendera och att undvika.
Enda lågpris jag flugit med är RyanAir, som inte har så gott rykte. Det har gått bra de gånger jag flugit med dem, men det kanske är först vid besvär som de krånglar. Det är enkelt att boka, men bli inte lurad av att biljetterna verkar billiga. Det tillkommer avgifter, MÅNGA avgifter. T.ex. så måste man betala för varje väska man har med sig, det tillkommer en extra avgift om man checkar in på flygplatsen, en hanteringsavgift etc. Det kostar inget att checka in online, men då får man bara ha handbagage med sig. Önskar jag kunde dela med mig av mer, men eftersom jag bara har erfarenhet av ett lågprisflyg så….
Ett tips kan vara att hålla utkik efter erbjudanden på reguljärflyg som inte är lågpris. Ibland kan man faktiskt tjäna på det :-) British Airways kan ha en del billiga resor ibland t.ex.

En annan sak man kan tänka på med lågprisflyg som tex RyanAir är att de använder oftast mindre flygfält så tex om man flyger till Paris, kan det kosta rätt mycket att ta sig in till Paris då det är rätt långt att åka med buss…

Sterling och Norwegian är två andra lågprisbolag. Något att tänka på också är att lågprisbolagen ibland flyger på lite udda tider vilket kan innebära att du får mindre tid på resmålet eller tvingas övernatta i anslutning till flygplatsen.
Oskar
Ungefär samma som redan sagts, men…
Det är lätt att glömma bort, men de flesta lågprisbiljetterna säljer SAS!
Vad jag menar är att världen inte ser ut som den gjorde för några år sedan - lågprisbolag och normalprisbolag. Alla bolag har billiga och dyra biljetter.
En bekant till mig åkte till London med RyanAir för 1:-! Fast när man frågade honom vad biljetten kostade med alla tillägg så blev det 1 000:- och det visade sig att min resa till London med SAS var billigare och då slapp jag den dyra resan från Stanstead.
#4 - Precis! Är verkligen värt att kolla upp det mesta. Senast jag var till London så var det British Airways som var billigast. Tjänade flera 100 på att välja dem.
T.ex. så kollade jag på skoj en resa till Prag från Arlanda 24-28/8. Den kostar med SAS tot 1290:- utan tillägg.
Det går mycket snack nu om hur risigt flygbranschen går. Det spekuleras i vilka bolag som kommer att gå i konkurs osv.
Det kanske inte är fel i att varna för att betala i förväg för resor som ska göras i höst/vinter - särskilt när det gäller små lågprisbolag, som lär vara de första som ryker.
Det vore ju inte första gången passagerare kommer till flygplatsen med betalda biljetter - för att upptäcka att flygbolaget inte finns längre…
Det enda lågprisflygbolag som jag rest med, det har varit Wizzair. De använder precis som vissa andra lågprisbolag mindre flygplatser. Men jag har aldrig haft problem med dem.