Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1311 ggr
rakuLotta
0

Casares i Andalusien

Ja, så var jag påväg till en liten bergsby ovanför Malaga(eller närmsta stad heter Estepona) som heter Casares, en av de tre vita byarna. Ska bo och vara på Keramikkurs hos en keramiker där nere. Ska bli fantastiskt kul. Har aldrig varit i Spanien(på fastlandet) förut så det ska bli jättekul. Kunde ju bara inte hålla mig utan fick gå in en sista gång på iFokus innan det bär av till LandvetterSkrattande. Klockan 5 på morronen verkar här ganska lugnt…..

Om en vecka har jag lite mer att berätta. Ha det så gott i solen( det är faktiskt varmare här hemma än i Spanien..där var 22 grader och sol..)

Mvh Lotta

Oskar
0

Hopaps du får det härligt! Kom gärna in här igen och berätta hur det var!

Oskar

Laca
0

Vilka är de två andra "vita byarna"? Jag har varit i de här trakterna och hört om vita byar, men visste inte att det var just tre!

rakuLotta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej, det där med tre får jag nog ta tillbaka. Det finns fler… vad de heter vet jag dock inte. Men Casares var en fantastiskt mysig liten by. Vi bodde inte mitt i utan fick ta en liten tur med bilen eller vandra över kullarna, då var det ca 1 km. Otroligt kuperat och häftigt och kul att vara där på besök hos nån som bor där och få guidning! Jag var inte runt så värst mycket för vi var på keramikkurs men det gav mersmak och ett otroligt pittoreskt litet trångt men charmigt hus mitt i Casares by finns att hyra … så nå gång kanske det blir ett besök där med mer tid till att utforska mera. Gibraltar och andra intilliggande byar hann jag inte med. Bara lite shopping på marknader i Estepona, närmsta stad. Och en tur på byn by night på lokal bar och käkade god tapas och drack gott rött vin….

rakuLotta
0

Detta är en korkek. De skalar av barken som sedan växer tillbaka.

rakuLotta
0

Bild över taken i Casares

rakuLotta
0

ännu en från byn

rakuLotta
0

en bättre bild över Casares

Oskar
0

Vackert med alla de vita husen! Gissar att den husägare som bestämmer sig för att måla huset i en annan färg blir utfryst illa kvickt. :)

rakuLotta
0

Ja, så skulle det nog vara:-) Vad de nu kunde variera var färgen runt fönster och på dörrar. Det fanns blå och gröna och lite annat.

Laca
0

Vi har varit i en liknande by i Andalusien. Den heter Monte Frio (det kalla berget). Huset vi hyrde var delvis grotta - d.v.s. sovrummen var delvis inne i klippan, som byn "klättrade" på. Jag ska leta upp en bild.

Laca
0

Här kommer bilden av Monte Frio.

rakuLotta
0

#11.Fantastiskt vackert  där uppe i bergen!! Trivs ni bra med att bo i Spanien? Inga kulturkrockar? Manjana mentalitet?

Hade gott kunnat tänka mig att bo i alla fall delvis borta från Sverige under de mörkare månaderna längre fram i livet när man inte jobbar och barnen har flugit ut.