Resa i Vietnam???
Hej på er,
Jag och min flickvän tänkte tillbringa tre veckor i Vietnam framåt vintern och har lite svårt att bestämma oss för vart vi ska. Vi tänkte ta en bad- och solvecka och bara ligga still för att sedan resa i runt i två veckor.
Skulle bli glad för tips på skönt ställe för sol och bad samt era "måsten" om man åker till Vietnam.
Huttriga hösthälsningar,
/Pelle

Tyvärr har jag inte varit i Vietnamn själv ännu och kan därför inte svara på vad du bör se. Har dock hört att maten där ska vara enastående bra och det är ju alltid en bra start på en semester… :)
Ska vi bara spendera tid i Vietnamn eller har även ni tänkte röra er utanför deras gränster?
// staffan

trevligt!!
jag var i vietnam i april 2001. vi tillbringade också tre veckor där, började i norr och tog oss ned söderut. landade alltså i hanoi, var ute i halong bay vilket var fint, missade tyvärr sapa som verkar vackert.
sen tog vi oss ned mot hoi-an som jag verkligen gillade. relativt nära till en fin strand, mkt bra mat och billiga kostymer.
efter det tog vi oss till nah-thrang, som är lite mer av en badort, det var väl sådär .. men här var vi ett tag och vilade upp oss. sedan for vi ned mot saigon.
detta var mot slutet av resan och vi var ganska trötta vid det här laget, for ut och såg chi-chi tunnlarna och sen var vi nere i deltat ett par dygn.
personligen gillade jag hanoi och hoi-an bäst, men mycket kan ju ha ändrat sig. i norr är det mycket trevligare natur än i söder, mer frodigt och berg. under vår resa söderut passerade vi en väldigt fin badort, phan-tiet. där det fanns fräsha nybyggda hotell och stranden såg otroligt fin ut. skulle jag åka tillbaks i syfte att sola och bada hade jag nog valt denna ort.
utrusta er med ett stort tålamod då saker ej riktigt fungerar som hemmavid och folk är annorlunda jmft med tex thailand. men förbered er på vacker natur, billiga priser och fantastisk mat.

titta, jag fann min gamla reseberättelse från vietnam på AG! det var kul att läsa igenom den igen, klipper in den här också.
Tänkte kort berätta om vår resa till Vietnam, det kommer att komma bilder o sånt lite senare när jag fått dem o scannat in dem. Gissar att jag uppskattade priserna att jag gärna skriver ut dem :-) Alla hotell vi bodde på hade A/C, dusch på rummet och TV!
Började vår resa i Hanoi, hamnade i gamla stan (vilket jag gissar att de flesta gör) fick ett ganska schysst hotell för $7/natt. Gamla stan är oerhört vackert, tyvärr förtas lite av det vackra av den extremt tunga mopedtrafik som är där. De olika gatorna/kvarteren har sin nisch, vissa säljs det enbart skor på, vissa är det mycket vitvaror på osv. Från att ha kommit från Gävle och hamna i denna stad fick vi oss nog litet av en chock. Därför tog vi oss inte för så mycket i just Hanoi, vi strosade omkring ett par dagar, fann några trevliga caféer och restauranger men ?chocken? gjorde nog att vi ville vidare. Vi bokade då en två dagars tripp till Halong Bay/Cat Ba, det är arkipelagen i norra Vietnam (kan tänka mej att den liknar den i thailand lite). För $13/pers fick vi resor, mat och hotell under denna tripp. Kontrasten var enorm! Från att ha varit i Hanios trafik till att flyta fram på en båt bland dessa klippor/öar var väldigt angenämt. Spenderade större delen av tiden liggandes på båtens tak, och njuta ? kikade även in i några grottsystem och tillbringade natten i Cat Ba.
När vi kom tillbaks beslutade vi oss för att fara söderut, vi fick ett nattåg till Da Nang och vårt mål var den mindre staden Hoi An. Vi hade tur och hamnade på ?expresståget? så vår 65 mils tripp med tåg tog bara 17 timmar ? lokaltågen har en snitthastighet mellan 15-30km/h ? ;-)
Från Da Nang tog vi en minibuss till Hoi An, det tog max 30min. På plats lyckades vi få ett riktigt fint trebäddsrum för $13/natt, stort och härligt! I Hoi An var det ett lugnare tempo och även denna stad har gamla delar som är trevliga att gå omkring i. Här fann vi även ett väldigt trevligt café där vi satt o läste, spelade spel, åt och drack mycket gott, när vi inte var ute och kikade (ett plus var att de körde bort alla försäljare). På detta café åt jag det godaste under hela trippen, fisk grillad i bananblad, smaksatt med bl.a. citrongräs, vitlök o ingefära mmmm! Vi hyrde även moped och for till en närliggande strand som var helt folktom (kanske 5ggr så många säljare som badgäster) och mycket fin. Jag sydde även upp några kostymer. Första kostymen, en tredelad mörk fick jag för $39, hade även med mej min favvisskjorta de kopierade upp i tre olika färger, det kostade ca $7/st och en manchesterkostym som jag fick för $28 osså blev det två slipsar, allt detta för mindre än 1000kr ;-)
När vi tillbringat några dagar var vi sugna på lite sol och bad och tog en buss ned till Nha Thrang. Denna bussresa var nog en av de absolut jobbigaste jag företagit mej i hela mitt liv. Highway 1 heter den största vägen i Vietnam, den går genom hela landet från norr till söder. Trafiken är oerhört tung på denna väg, mellan Hoi An och Na Thrang (~60 mil) är den helt bedrövlig. Den är lika bred som en 70km/h?s väg på landet, tjällossningen i norrland är som en nypistad grön backe i alperna ? och det förekommer vägarbeten på de stora delar av vägen. Där vägen är i någorlunda skick, bred och jämn, där lägger bönderna ut sitt ris för torkning så den blir ändå inge bredare :-). Ca 13 timmar tog denna resa. Och det var ganska få stopp så man får hela tiden sitta och ta det lugnt med vattendrickandet då man inte vill vara nödig i ett par timmar ? annars var det bra :-).
Nha Thrang spås väl bli Vietnams motsvarighet till Phuket kan jag tänka mej, dock var det inte alls mycket turister där när vi var där. Vi tillbringade nästan en hel vecka här. Låg mest på stranden och läste i skuggan av ett parasoll, uppassad av folk som hämtade vatten, mat o läsk när det behövdes :-) (läste faktiskt sex stycken böcker under min vietnamtripp, läste inget på bussarna då jag blir åksjuk). Det var väldigt skönt att ta igen sig här. Gjorde dock två hotellbyten pga diverse omständigheter och blev magsjuk ungefär ett dygn. Stranden var dock väldigt fin och det fanns mycket små restauranger längs denna. Vi besökte en ganska stor marknad i NT, det var lite läskigt faktiskt. Cyclokillen sade något ?be careful up there? och vi förstod inte vad han menade. När vi kom fram var det inga västerlänningar där och vi blev uttittade och förföljda av folk som slet i oss och försökte ta våra pengar ? det var ganska mycket ?nedgångna? människor där också som gjorde oss ännu mer nervösa, så vi köpte det vi skulle och pep snabbt där ifrån ?
Utvilade började vi snegla mot HCMC (el. Saigon) och vis av erfarenheten ville vi ta tåget, tyvärr hade bokningssystemet pajjat precis när vi skulle åka så det blev buss igen :-(. Emellertid var det en bättre väg mellan Nha Thrang och HCMC men det var oerhört jobbigt detta också.
Väl framme hamnade vi på De Tham gatan, kan tänka mej att det är som Ko Sham Road (?) i Bangkok, faktiskt lite kul att se lite västerlänningar igen =). Här fanns allt att köpa och mycket roliga småaffärer med väskor, cd-skivor mm mm Besökte ChiChi tunnlarna, det var intressant, fick skjuta lite AK-47 på en skyttebana, det var också lattjo :-). Bokade sen resa till Mekongdeltat, en tredagarstripp för $25. Mekongdeltat var enl. mej lite överskattat, kanske berodde det på att man börjat bli lite trött på allt resande. I denna tur var det mycket resande, båt och buss om vart annat. Fick i alla fall åka i djungeln på liten ?kajak?, såg flytande marknad, flytande bostäder, besteg berg i 40 graders hetta mm. Tyvärr var det mer resande än ?action? o vi var lite trötta vid det här laget att vi kanske inte uppskattade deltat till fullo.
Tillbaks i HCMC tog vi in på lite finare hotell sista nätterna, en svit för oss kostade ~250kr/natt/person, då hade hotellet de flesta fashliteterna pool etc. dock tror jag att vietnameserna inte riktigt greppat hur det skall vara kring en pool, vi bodde på två hotell med pool och det var inte särkilt inbjudande att hänga kring poolen ? det fanns liksom inget mer än just en pool där. Några sporadiskt utställda stolar och parasoll ? inga solstolar, mycket som inte skall finnas kring en pool fanns där etc.
Det är väl en kort sammanfattning av vår vietnamtripp. För att sammanfatta intryck och sånt är det väl några saker som etsat sig fast i minnet:
· Priser ? oerhört billigt, ett av de större nöjena med resan :-) några exempel har jag redan givit i texten. Mat köpte vi oftast på ?vanliga? restauranger, tog en varsin rätt och kanske en el. två till vi ville smaka på, drack oftast öl och vatten till, tog kaffe efteråt, för oss båda slutade notan mycket sällan över 50kr.
· Fattigdom ? det är oerhört fattigt i landet, det märks väl på folket och dess inställning till (besökarnas) pengar. De gör i stort sett vad som helst för att få några extra dong så försäljarna är extremt jobbiga. Vissa drog sig inte från att hänga efter en i 10-20 min, ställa sig i vägen för att trycka på en varor etc. det var stundom väldigt jobbigt. Ett pris som anges kan efter en liten stund (när det är dags för betalning) vara det dubbla osv. tyvärr är jag nog inte tillräckligt ?hård? att stå på mej, därtill rör det sig oftast om 10-20kr man pratar om även om det är irriterande och en principfråga så innebär det inget ekonomiskt bakslag för en själv medan det kanske innebär en dagsinkomst för dem. Svårt att handskas med tyckte i alla fall jag att det var.
· Miljö ? jag gissar att när det är så fattigt som det ändå är kommer miljöfrågor i andra hand. Detta är synd då landet är oerhört vackert, främst i norr, men det ligger sopor och skräp precis överallt, även vattnet flyter det omkring väldigt mycket skit (påminner mej om costa del sol för 10 år sedan). Vietnameserna struntar totalt i att använda sopkorgar etc. utan slänger oftast sakerna där de är för stunden. När 70 milj. Människor gör så här blir det lätt väldigt mycket skit och sopor överallt, synd!
· Infrastrukturen ? existerar knappt, om vietnam vill ha mer turism, fler västerländska investerare etc. bör nog landet prioritera detta ganska högt.
Nu kanske jag låter lite negativ till landet men det är jag inte, är man dock bekväm av sig (som jag kan vara ibland) så kanske man skall välja något annat land. (Jag kan gissar att vissa ?hardcore? backpackers redan ratar landet då det är en del turism där) men jag tyckte det var oerhört intressant och skoj! Betänk att landet krigat oavbrutet sen mitten av 1800 talet fram tills i slutet av ?80 talet ? tyvärr var jag lite dåligt påläst när jag kom dit, något jag försökte ändra på när jag var där. Ändå tycker jag att det inte märks på folket, jag gissar att majoriteten bland de över 40 alltså har upplevt och aktivt deltagit i ett krig, hur skulle inte det påverka en själv!?
#3 Bra info. Vietnam är ju lite mer "hardcore" än tex Thailand, så har man inte rest i Asien innan man kommer till Vietnam så är det mycket som är nytt och kanske inte helt enkelt alltid…
Jag var i Vietnam -97, så det har nog hänt en del…. Jag kan ge några tips iaf. De Tham är lite likt Khao San rd. i BKK, men väldigt mkt mindre. Om ni flyger in till HCMC (Saigon) så är det här ett bra ställe att ha som bas och planera sin resa.
Ett "måste" i HCMC är War Remnants Museum (fd American war crimes museum)
Cu Chi tunnels är också ett "måste".
Skall ni gå ut i HCMC kan jag rekommendera Q Bar Väldigt dyrt i Vietnam, men inte dyrt om du är van att gå ut hemma i Sverige.

Lite kortfattat tyckte ja att sapa samt halong pay å perfume pagoda va 3 mycket trevliga utflykter från hanoi, om man är företagsam (de va inte vi då) så kan man nog göra dom utflykterna på egen hand men det är väldigt mycket enklare att boka via tex handspan som har bra guider å helt ok priser. Vad gäller halong bay så e de ett måste att ta sig upp till de gamla radio tornet på öns högsta punkt. Har nog aldrig sett nått så vackert som utsikten därifrån, missa inte den :) vandringen dit är oxå mycket trevlig om än lite jobbig om de e varmt.
Längre söder ut så har det redans nämnts ett par av dom större turistorterna, med undantag av mui ne ( e kanske lite litet) som e trevligt å ha coola gigantiska sanddyner i en typ sand öken, bra ställe å hyra moped på om man vågar (kolla så inte gashandtagen hänger sig på fullgas innan ni börjar köra rally dock, höll på å bli bussfrontsornament pga ett trasigt gasreglage där).
Söder ut sen tyckte ja de va rätt sämst fram tills vi satte oss på en båt i mecong floden å åkte till phnom phen i cambodja.
Well ska inte spamma mer, maila å fråga om de e nått du undrar. Kan ta nån dag innan ja svarar för ja drar till afrika på tisdag :) Ska bli nice å se hur de e där, första rundan till afrika för min del!
/Calle
Tack för mkt användbara tips!
Nu återstår bara att försöka få tag på flygbiljetter som inte ruinerar oss fullständigt ; ) sen ska vi göra det mesta av era kanontips och förhoppningsvis återkomma med egna fynd…
/Pelle

#6 det ser vi fram emot, hoppas ni får det bra!

Puttar upp denna!
Vad bra, tack!
Ni kan åka till Nha trang, det finns många fina stränder. (;
elr så kan ni åka te huvudstaden Ho chi minh city.