Resor iFokus

Resor

Etikett: 5-sverige
Läst 57 ggr
Lona
0

Tåg- och bussresa i Sverige?

Hur gör man numera för att boka tåg (och buss-)resa inrikes?
Jag ska resa från Göteborg till Sälen i maj vilket såvitt jag förstår innebär tåg och buss med byte i Örebro, Borlänge och Malung.
Man bokar väl från en gemensam aktör, inte från varje tåg/bussbolag för sig?
Vad händer om ena tåget är försenat så man missar nästa anslutning?
Vad är en rimlig tid att räkna med vid byte? Det ena förslaget jag fick upp hade 11 minuter mellan ankomst och sedan avgång med nästa tåg, det kändes VÄLDIGT optimistiskt måste jag säga.

//Lona, totalt vilse i dagens tåg- och bussdjungel

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Loris M
1

Jag pendlar till jobbet varje vecka och det blir en del andra resor också, så jag brukar boka hos en aktör (oftast SJ) och sen om det blir byten, andra aktörer och så, brukar det ändå framgå. Jag gjorde en snabb sökning via sj.se och det ser ut som att du måste göra 3 eller 4 byten och det är olika aktörer. Vet inte om det finns smidigare alternativ.

11 minuter är inte för optimistiskt om tågen går som de ska (vilket de ofta tyvärr inte gör). Men sen är det också så när det gäller anslutande tåg, brukar lokförare (eller vilka det nu är) ha kontakt med varandra och om de vet att att det finns passagerare på ett tåg som ska vidare med ett annat tåg och det första tåget är försenat, så kan de stå och vänta en stund tills tåget kommer in. Men annars, 11 minuter är som sagt tillräckligt om tåget kommer i tid. Jag brukar titta på avgående tåg från stationen dit jag är på väg, när det kort om tid för byte så jag vet vilket spår tåget står på när jag kommer in till stationen. Då kan man springa dit direkt så fort man stiger av.

Och sen, om man missar, pga förseningar så brukar man få ta nästa tåg utan att behöva betala. Man visar bara biljetten och säger att tåget var försenat för det kan de lätt kontrollera och brukar veta om. Sen när det är flera anslutningar då räcker det att det första tåget blir försenat någon minut så kan det sabba för resten av resan. Så, det bästa är egentligen att ha lite större tidsmarginaler så man slipper stressa.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

• Redigerat 2025-04-29 18:42 av Loris M
Loris M
0

Just det, ser nu att du hittat samma alternativ som jag (läste lite snabbt och slarvigt), och ja, det räcker att du bokar biljett hos SJ så får du biljetter för alla resor, både buss och tåg.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi