Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 589 ggr
kari
0

Jag kommer med sommarn!!

Imorgon infaller dagen D, dags att återvända hem
från södra Spanien. Resans längd är 360 mil. Kör
mestadels på motorvägar det är behagligast när man
reser med husvagn. Resan kommer at ta ca 5-7 dagar
beroende vilken körlust man har. Brukar variera ganska
kraftigt, vissa dagar kan det bli 80 mil och ibland bara
30 mil.
I år har jag tänkt övernatta på campningarna, köpte ACSIs
Campsite guide Europa. Den innehåller 8400 campingplatser.
 Den har även reseplanerare inbyggt. Men den största fördelen
som jag ser är att man kan klicka på kartan i den platsen som
man befinner sig och man får alla campingplatser i närområdet.
Närområdet är i detta fall flera mil. Det bör sägas att 8400
campingplatser är bara en bråkdel av Europas alla campningar.

Men det kanske blir som vanligt att man övernattar på större
bensinstationer som jag nästan alltid har gjord. Man slipper
köra av motorvägen.

Men vilket fall som helst så har det blivit för varmt här nere.
Hoppas att lite värme följer med mig hem så att övergången
inte blir för häftig.

// kari

Ida
0

Tjoho, vilken resa! Jag åkte åt andra hållet en gång, men speedade på lite, så det tog bara 3 dagar. Man var inte så kaxig på Autobahn dock… :/

Calibra
0

Kari, det låter trevligt :)

jag gillar autobahn ;) har aldrig testat detdär med husvagn, bara..

Staffan
0

#0 (kari)

> Hoppas att lite värme följer med mig hem > så att övergången inte blir för häftig

Det verkar inte som att så mycket värme följde med dig hem utan snarare då att det blev en ganska "häftig övergång"… :)

// staffan

Ida
0

Nu gissar jag att Kari är i Tyskland någonstans…

Har du inte uppkoppling i husvagnen? ;)

kari
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag hemma igen. Det blev väldigt korta etapper på dom
första dagarna, ca 40 mil varje dag. Första dan övernattade jag
i Murcia och det var 40 C i skuggan. Det blev en het natt.

Nästa dags etappen var till Vinaros, bra väder hela dagen.
Gjorde en liten extra resa till Alicante. Plötsligt hade jag 2 val
Madrid eller Alicante så jag valde det senare. Hade gjort generaltabben, bristande uppmärksamhet som tar betalt via omväg. Nu hade jag tur att det var en rondell när man kom in i staden. Bara vända och ta riktning mot Valencia.

Nästa etapp var Ceret vid Spansk Franska gränsen, bara 37 mil
från Vinaros. När det var ca 7-8 mil kvar så möttes jag av en motvind som var bland det hårdaste jag har upplevt. Fick köra med 4an och bilen orkade knappt 80 km i timmen. Även branta nerförsbackarna sög 1.7 liter.
Vanliga fall så åker man ner med 5an och hjälper till med bromsen ibland. Tur i oturen var att det var motvind i stället för sidovind som är det värsta som kan hända, om den är hård. Men till slut så nådde jag Ceret.

Nästa dag så skulle jag ta halva Frankrike. Valde en camping vid Macon ca 6 mil ovanför Lyon. Inga märkvärdigheter under resan. Lyckades pricka omvägen förbi Lyon. Även om den är 1 par mil längre så slipper man köerna inne i Lyon. Annars så går motorvägen rätt genom stan. Har man tur så kan även den resan gå rätt så fort, men om man har turen i mot sig så kan den ta ett par timmar.
Campingen i Macon var lätt att hitta, den var bredvid N6 an.

Fredagen började illa, lyfte synder ryggen. I stället för att veva upp vagnen så tänkte jag lyfta dom få centimetrarna som fattades. Tog tag i vagnen med en hand lite halv nonchalant och det brände till i ryggen. Kunde inte vara värre, i Frankrike av alla länder. Kan du inte franska så är det stört omöjligt att göra sig förstått och jag kan inte franska.
Det var bara att ta sig in i vagnen och försöka linda någon stöt för ryggen. Till slut så lyktades jag och kom iväg. Nu fick slumpen avgöra var jag skulle övernatta. Efter ett tag så kändes det inte så illa att sitta. Körde nästan 60 mil till Ahrdorf, en lite håla i Tyskland. Ca 1.5 mil från stället där A1 börja igen. ( ca 6-7 mil ovanför Luxemburg ).

Fick en plats som var tillräckligt lång för hela ekipaget, slapp koppla ifrån vagnen. Var något stel i ryggen men lyckades ta mig från bilen till vagnen.

Nästa morgon kändes det ganska bra om jag inte behövde stå. Men som tur är så kör man sittandes. Lördag är bästa dagen för att köra genom Tyskland. Man slipper långtradare, några få undantagen. Det var bara att peta in 100 på farthållaren och köra. Vädret var bra hela vägen till Danmark, bortsett från
motvinden som var min följeslagare minst 300 mil av resan. Fick göra en 2 timmars paus för ryggens skull, men den höll bättre än jag trodde från början. Övernattade efter ca 4 mil körning från färjan.

Ny ljuvlig morgon med sol och fågelsång. Idag var det Vaggeryd som gällde. Plötsligt var det trevligt att köra, man hade svensk radio att lyssna på. Ryggen var ganska stel men annars ok. Har en vän i Vaggeryd som bjuder på bra mat mot
att jag gör ordning hennes dator.

Ny morgon med sol, som vanligt. Hade tur med vädret hela resan. Nu är det bara en stenkast hem.
Det var roligt att komma hem efter 7 månader. Gräsmattan var klippt och allt var i den ordningen som jag hade när jag lämnade huset.
Bilen och husvagnen sitter fortvarande i hopkopplade. Har vilat ryggen 2 dagar. Hoppas att den blir bättre till slutet av veckan.

Och den obligatoriska bilden från Pyrenees. Bilden är tagen den första juni

Oskar
0

Låter som en innehållsrik resa! Trist med ryggen.

Oskar