Tips inför och på resor
Har du något bra tips att dela med dig av?
Stolt ägare till tre La permer

Jag har en tom vatten flaska med mig genom kontrollen sen fyller jag på den innan jag går på planet.
Stolt ägare till tre La permer
Om vi nu tänker flygresor så här är vad jag gör;
Alltid nödvändiga saker i handbagage som toalettartiklar, mediciner, klädombyte. I somras såg vi drösvis med bortkomna bagage på en flygplats.
Lurar med "noise reduction", ladda ner film, tidningar, böcker på platta.
En sjal är skönt att svepa in sig i om man vill sova.
Varma sockor, det är skönt att ta av sig på fötterna om man reser under den kalla årstiden.
Jag reser aldrig i långbyxor, tycker det är hemskt att sitta med länge.
Egen matsäck - flygmaten är inte rolig.
På bilresor har vi alltid en varm filt med "om utifall att". Första hjälpen-kit. Vattenflaskor. En stor flaska med vatten, för påfyllning eller att tvätta sig med. En plastpåse med en blöt handduk i. En torr handduk.
Toalettpapper. Ficklampa med vev. Vi har alltid en USB-sladd i bilen ifall man behöver ladda mobil eller platta.
Bra musik eller en bra ljudbok att lyssna till.
#2: Många bra tips. Problemet är ju VAD man får ha med sej i handbagaget. Senast, från Spanien, fick jag kasta 1 burk kokosfett, hårspray och 1 tub ost. 😒
Ja, självklart måste man följa de regler som gäller för handbagage, men de har ju gällt i flera år nu och Spanien har inga egna. Det finns väldigt bra info om detta på nätet.
Allt som kan bli flytande (smör, kokosfett, mjukost mm) räknas som flytande och skall liksom det packas i 1dl-behållare. Dessa måste också packas upp ur väskor och läggas i lådorna. Man får inte ha koftor, jackor, kappor etc på sig, man får inte ha något i fickorna.
Sprayburkar har man aldrig fått ha i handbagage.
Man får inte heller checka in vissa typer av batterier, så mobiltelefoner, plattor och datorer t ex måste vara i handbagaget
En positiv sak är att fler och fler flygplatser installerar nya system vilket gör att man inte behöver packa upp alla saker som skall granskas. Man ställer bara väskan på bandet. Det kommer att korta alla hopplösa köer ordentligt. Vi flög från Bologna förra sommaren och där hade de ett sådant system. Jätteskönt.