Resor iFokus

Resor

Etikett: 3-europa-utom-sverige
Läst 1793 ggr
Emma
0

2-årig resa utan pengar

I Tyskland finns det något som kallas något som jag glömt. Men det går iallafall ut på att unga människor som just gått ut gymnasiet ska upptäcka världen.

Då ger de sig ut på en resa, alldeles ensamma utan kompisar. De har pengar med sig som bara räcker ett litet tag, sedan måste de jobba ihop pengar för att kunna ta sig vidare. Jobben ska helst ha något med den planerade utbildningen att göra, men det är ofta ganska svårt att uppnå. Tiden de får vara på samma ställe är begränsad, och de måste vara på resande fot hela tiden. De får heller aldrig träffa familjen eller komma närmare än 5 mil till sin hemstad.

Spännande va? Finns det liknande i andra länder? Någon som vet något mer om den tyska varianten?

lostmygun
0

Hej,

Har bott i Tyskland i några år och arbetat i en miljö med mycket studenter. Jag känner inte igen din beskrivning. Din beskrivning innehåller ju inga ekonomiska subventioner - så vad är grejen?

Alla som vill kan ju sitta och hitta på något enl din beskrivning över några öl och sen sticka iväg.

Att en stat skulle säga till sina medborgare "Du får inte befinna dig närmare än 50 kilometer från dit hem." och "Du får inte resa med XX eller NN." låter ganska integritetskränkande - näst intill en bestraffning. Men å andra sidan fann jag ingen "morot" så som ekonomiskt stöd eller företräde till högre studier i din beskrivning.

Sen blir det ju en gigantisk kontrollapparat i stil med gamla Östtykland. Den ena halvan av befolkningen spionerar och håller reda på vad den andra halvan är, gör och tänker…

precis
0

det är bara en tradition, inget reglerat eller lagstadgat…

i.o.m. det så har det växt upp massa smarta saker för backpackers. en del blir rätt globala, som denna jag är medlem i: http://www.hospitalityclub.org/

www.precis.to/johan

Oskar
0

Jag tolkade det också som att det var tradition. Tycker idéen är cool. Istället för att bli "vuxen" genom lumpen så gör man en resa på egen hand. :)

Oskar

Emma
0

Javisst är det en tradition och något man gör för att man vill. det vore ju hemskt annars! Inser att jag skrev lite luddigt. Visst skulle vem som helst kunna sticka iväg så där. Men vad jag har förstått så är det lite merit att ha gjort det i Tyskland, medan det här i Sverige mest skulle anses lite flummigt av en framtida arbetsgivare. Men jag kanske har fel?

Det är väldigt få som gör det här, mest de som vill bli något hantverksyrke tror jag. Det är ett sätt att få arbetslivserfarenhet opch ha kul på samma gång. Och en ursäkt för att slippa börja jobba på allvar. Kanske ett bra sätt om man inte vet vad man ska göra.

#2 jag får inte länken att funka. Vet du alltså mer om det här?

Ellinor
0

#4 Låter ju lite som skråväsen..

precis
0

#4 emma! jag testade att skicka länken till din gästbok också.

det är meriterande att skriva i sina jobbansökningar att man varit iväg, motsvarande lumpen alltså.

hospitalityclub som jag är med i har grymt många medlemmar globalt. man kan söka på vilken stad som helst o finna några som är villiga att upplåta soffa/extrasäng/golv. och guidning runt om i deras hemstad får man också… :)

de som jag haft kontakt med ute i europa är grymt trevliga, i.o.m att alla i klubben delar backpacker-intresset så är man extra vänlig mot gästerna för att räkna med att få lika bra behandling tillbaka…

har haft kontakt med några få på resa i sverige också, väldigt trevliga erfarenheter…

Linda
0

Huva låter hemskt otrevligt att resa på egen hand utan pengar..bättre med visa och vänner:)