Resor iFokus

Resor

Etikett: undersökningar
Läst 956 ggr
CasaRamon
5

Coronavirus i snart hela världen

Hur orolig ska man vara för att resa, undrar man. Har bokat resa till Rhodos i slutet av april. Flyget betalt, men boendet gratis avbokning tills en vecka före. Flyget är lågpris på Norwegian och går inte att avboka gratis. Antar att ingen försäkring gäller vid sånt här, om man inte själv är sjuk och har läkarintyg.

Sindri
0

Det är långt till slutet av april. Visserligen kan epidemin pågå över sommaren, men veckan innan vet du hur läget ser ut i Grekland. Är det fara där så går inga flyg.
Tillhör du riskgruppen borde du kunna få ett läkarintyg på att du inte skall resa, och då har du en vettig hemförsäkring så träder den in.

Jag skall ut och resa rätt snart och jag ser flygplatsen och flygresan som de mest riskfyllda. Tar med mig egen mat och en packe våtservetter med sprit, eftersom jag kommer bli tvungen att gå på toaletten. 
Äter alltid D-vitamin på vintern i Sverige och det boostar immunförsvaret.

Niklas
0

#1: Är det inte så att viruset sprids via luften?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sindri
0

Jo, det är s.k. droppsmitta, men på en flygplanstoalett så är det många som tar i handtag, och vad vet jag, någon kanske nöss nös på vattenkranen. Viruset lever inte länge på saker, men har man otur så…..

Niklas
1

Jag trodde det var svårt att undvika smitta på såna ställen. Inte ens andningsmasker hjälper.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sindri
0

Det finns ju aldrig några garantier, men jag tänker att man kan göra så mycket man kan utan att göra för stor affär av det. Munskydden är ju främst till för att de som smittar inta skall nysa och hosta ner sina medmänniskor.
Sig själv skyddar man bäst genom god handhygien. Och naturligtvis gå undan om man ser folk som nyser och hostar.
Till det ingår att undvika folksamlingar - vilket ju är svårt på ett flygplan.

CasaRamon
0

Ja, jag är övertygad om att  våtservetter kan hjälpa en hel del. När jag handlar, så torkar jag alltid av handtaget på kundvagnen med en våtservett. Och förstås efter besök på allmän toalett  , efter att jag tagit i dörrhandtaget. Men vad gör man om man sitter bredvid en hostig och snuvig människa på planet. Man kan ju inte byta plats precis.

CasaRamon
0

Ingen info från Norwegian ang min bokade resa, trots att Norge avråder från utlandsresor. Det är bara att vänta och se. Drygt en månad kvar.

CasaRamon
0

Nu har jag avbokat boendet, så nu återstår flygbiljetten. Kan tänka mej gratis ombokning ifall dom inte betalar tillbaka. Men vi får se längre fram.

[Devya]
0

Bra att du har avbokat för det ser inte så bra ut just nu tyvärr. Vi hade tänkt åka till London i maj för att gå på en Jimmy Carr show men vi vågar inte boka tågbiljetter som det ser ut nu… Biljetterna till föreställningen och hotellbokningen gjorde jag förra året i augusti..Hotellet går att avboka men vete tusan hur det blir med biljetterna till föreställningen..

Sindri
0

#9 av: Devya
De flesta hemförsäkringar har ett väldigt bra reseskydd, många glömmer det. Vi har fått tillbaka pengar för biljetter vi inte kunde utnyttja.

Vi hade råkat betala resa, hotell och biljetter med två olika kort, så kortförsäkringen gällde inte, men hemförsäkringen tog allt.

[Göstage]
0
CasaRamon
0

Flyget inställt. Räknar med att få pengarna tillbaka snart.

Sindri
0

Du måste fylla i ett formulär på nätet och begära pengar. Just nu kan man få 20% extra om man väljer  Cash Points istället. Du får nog snart ett mail om det.

CasaRamon
0

Ja, det har jag redan gjort. Vill inte ha cash points eftersom jag redan har en resa bokad och betald till den 29 sept. Dessa resor bokades i höstas.

Sindri
0

Vi har också en resa bokad i höst, men det vet sjutton om den blir av. Har en bostad som behöver omvårdnad, känns jättehemskt.

CasaRamon
0

Usch, ja det känns inte bra. Jag tänker också på att OM resorna startar i höst, hur är då läget på platsen. Allt nedstängt, konkurser av många restauranger samtidigt som man ska vara orolig för att vara nära människor pga smitta. För helt över, lär det ju inte vara.

Karmatarerskanise
0

Risken är stor att det blossar upp igen till hösten. Så några resor i år hade inte jag planerat. Och mycket har gått i konkurs till hösten, speciellt på turistställen.

CasaRamon
0

Nu har jag fått mail från Norwegian, att jag gratis kan boka om resan till Malaga den 29 sept. Förstår att dom ser mörkt på läget i höst, men att dom kanske flyger ändå. Funderar på att boka någon resa till våren -21 men det är för tidigt nu.

Sindri
0

Hur lång tid har du på dig att boka om?
Det finns ju de som tror att Norwegian kan gå i konkurs nu, de hade lite tufft redan innan corona. Då vet jag inte om du får några pengar. Paketresor omfattas ju av paketreselagen, men inte enskilda flygresor. Min resa med SAS i vår blev inställd och jag valde pengar tillbaka.

CasaRamon
0

Dom skriver inte  hur lång tid jag har att boka om. Men eftersom dom ännu inte har tidtabell så långt framåt i tiden, så antar jag att det går att skjuta fram tills dess. Självklart så vill jag helst ha pengarna tillbaka, men det verkar inte gå just nu. Jag tolkar det som att dom planerar flygning det datumet. Jag ska vänta och se.

Sindri
0

Aha, om de tänker flyga så får du nog inte pengarna tillbaka. Men om de flyger 29 sept, vill du åka då? Pass på bara vad UD säger, om de avråder från resa då så gäller inga reseförsäkringar.

Annars vänta bara helt coolt på att de ställer in flyget, då får du pengar tillbaka.

CasaRamon
0

Nej men precis. Som jag skrev i #16, så vill jag inte åka till Almunecar den 29 sept ifall flyget går då. Kanske är det  som en spökstad, men stängda restauranger och affärer. Men eftersom Norwegian erbjöd mej gratis ombokning, så tänker jag ta det. Tänker först och främst vänta,så länge som möjligt och se ifall flyget ställs in. Då får man pengarna tillbaka. Om dom tänker flyga, så bokar jag ny resa till våren -21

Sindri
0

Ja, det är nog en smart strategi.

CasaRamon
0

Enl. nyheterna idag, så tror man att flygresorna kommer att öka 50% i pris eftersom man beslutat att ta bort ett antal stolar, för mer mellanrum mellan stolarna. Vilket ju är väldigt positivt. Det har varit alldeles för trångt, spec i mittgången. Omöjligt att passera om där står en vagn. Så jag kommer nog att gratis boka om min biljett i sept,  även om jag blir erbjuden pengarna tillbaka.

CasaRamon
0

Äntligen har jag fått tillbaka pengarna för den inställda resan den 25april.  Har ytterligare en betald resa till Malaga den 29 sept. men får väl vänta och se vad som händer med den.

CasaRamon
0

Nu är det 1 månad kvar till min bokade resa till Malaga den 29 sept.  Undrar om dom flyger dit då? Kanske får man pengarna tillbaka om man tillhör riskgruppen och ännu inget vaccin. Det är bara att vänta och se.

Sindri
0

Norwegian har ju ställt in massor med flyg i höst. Vi har vänner som bokat 18 okt och den är inställd. Konstigt att du inte hört något.
Vi flyger alltid med SAS, det funkade bra nu i sommar, munskydd från terminal till terminal. 

Har du eget boende i Spanien? I så fall är det inga problem, det mesta är öppet, munskydd så fort du lämnar hemmet, folk håller avstånd, markeringar i alla affärer. På hotell skulle jag inte vilja bo, och vara tvungen att äta ute. Vi behövde bara åka ner till stan ett par gånger för att handla. Träffade i princip inga människor. Flygresan är  nålsögat, men vi har testat oss och har ingen smitta.

CasaRamon
0

Vi har inte eget boende i Almunecar utan vi har alltid hyrt privatägt hus eller lägenhet. Alltså inte hotell. Så vi lagar mat själva. Men vi vill inte åka någonstans nu innan det kommit ett vaccin. Tittar lite på Mallorca i maj. Då lär det nog ha kommit ett vaccin tills dess. Jag hoppas nu på att flyget ställs in, för att få pengarna tillbaka. Om inte så lär vi kunna omboka till maj. Har kollat på mina resor och det ser ut som att dom tänker flyga den 29:e sept.

CasaRamon
0

Har kolla flygningarna i oktober och Norwegian flyger varje dag hela månaden, så hur kom det sej att deras flyg blev inställt?

Sindri
0

Vet inte, de fick bara besked. Det kan ju vara så att de flyger färre turer.

CasaRamon
0

I sept. flyger dom alla dagar utom lördagar. Har kollat priserna: våra biljetter kostar 200:- mindre idag, än när vi bokade i januari.??? Ingen prishöjning där alltså.  Konstigt.

CasaRamon
0

Har fått meddelande från Norwegian om ändring av både dag och tid på flygresan till Malaga. Passar oss perfekt, då vi inte vågar åka så snart. Så nu bestrider jag ändringen och har begärt pengarna tillbaka. Nu är det bara att vänta och hoppas.

Sindri
0

Håller tummarna att det ordnar sig med pengarna, och att du kommer ner riskfritt så småningom!

CasaRamon
0

Tack.

Precis nu, fick jag mail från Norwegian att dom kommer att betala tillbaka pengarna. Jag är jätteglad för det.  Nu ser vi fram emot ett vaccin , så att man kan planera lite inför en kommande resa till våren.

CasaRamon
0

Nu har jag fått tillbaka pengarna för flygresan. Det tog inte ens en vecka. Supernöjd.