Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 605 ggr
[Stockholmare]
0

Hotell i Tyskland?

Jag ska bila ner till Tyskland i sommar och vill gärna ha tips på hotell och sevärdheter.

[Hayabusa]
0

Vad är du intresserad av? Något speciellt? Vart i Tyskland hade du tänkt dig åka?

Det finns ganska många prisvärda hotell/Gasthaus, men kvaliteten varierar.

[Stockholmare]
0

Har inte riktigt bestämt mig vart i Tyskland jag åker till men gärna storslagen natur.

[Hayabusa]
2

#2 Hmm…storslagen natur är kanske inte så enkelt att finna i Tyskland. Längst ner i söder, Schwarzwald är dock väldigt fint. Har varit där nere två gånger, väldigt fint med små samhälle som är som hämtade ur någon sagobok.

[Hayabusa]
2
ler
12

Det finns faktiskt en hel del natur i Tyskland. Naturligtvis inte så stora skogar som i Sverige, men det behövs väl inte heller. Västkusten har ju en del fina öar och runt om Berlin finns fin natur. Mecklenburgischer Seenplatten är också fint. Westerwald likaså. Fördelen med Tyskland är att man alltid hittar någon liten stad, by med övernattning och matställen.

ler
12

Om man ändå är i Berlin så kan man åka till det gränsområde som varken var öst eller väst, där fick naturen sköta sig själv och det blev fint naturområde.

ler
12

Kör man förbi Lyneburger heide så är det också fint.

[Hayabusa]
0

Å andra sidan är en semestertur till Tyskland tämligen utesluten för närvarande.

ler
11

Ja det är ju trist, man får väl hoppas att det tar slut på eländet

[Hayabusa]
2

#9 Verkligen trist.

LBB
2

Regel nummer

1. Undvik hotellen

Välj istället ngt litet gästgivereri. Finns förvånansvärt många kvar runt om i byarna.

Sikta på kyrkan i byn, den lokala puben brukar ligga i närheten och har inte sällan  ngr rum för övernattning. Naturligtvis inte hotellstandard med både maten på kvällen och frukosten brukar kompensera detta.

Områden många brukar missa är bla. Weserbergland. Sikta på staden Hannover, kör sedan mot Hameln (Staden med råttfångaren) Följ sedan floden Weser uppströms och möt bröderna Grims sagovärld. Små pittoreska städer, Slott o herresäten i Weser renesansens stil. Därifrån är det sedan inte långt till Harz eller det skogrika området söder om Ruhrområdet.