Bila genom Europa
Jag har många gånger tänkt att jag skulle vilja bila genom delar av Europa men det har aldrig blivit av. Är det någon som har gjort det som kan ge mig tips på vad man ska tänka på och vad ni gjorde fel.
Mvh
Tom

Åh det är så mysigt, att åka på bilsemester! Vi har bilat otroligt mycket i England och Skottland (där lär man sig att förboka på B&B, för det är ofta fullbokat på somrarna och vill det sig illa så får man sova i bilen…), rekommenderas varmt!! Om man vill undvika engelsmän på semester så åk inte dit i augusti. Och det finns så ofantligt mycket intressant att se och uppleva där, så välj gärna ut områden/landskap innan som ni vill utforska. Det är lätt hänt att man försöker klämma in för mycket…
Och ner genom Danmark till Tyskland. Allt gick jättesmidigt och jag kan inte komma på något vi gjorde fel:) Att inte åka dit under industrisemestrarna om man vill undvika att sitta i bilkö utanför större städer är väl något att tänka på.
Att åka ner till Spanien, Italien och Frankrike verka också väldigt trevligt, vet ej om ryktet om deras dåliga bilkörning stämmer dock…
Sedan skall man kanske tänka på att ta sig tid, att ta resan i etapper, inte hetsköra utan passa på att njuta av de olika landskapen man färdas igenom.

Har bara gjort en kortare biltur i Europa. Var ute i 2 veckor och rutten gick genom Danmark, Belgien, Holland, Frankrike, Italien, Österrike och Tyskland. Bodde på hotell varvat med tältning på campingplatser. Vi stannade aldrig på samma ställe mer än en natt förutom Paris och Venedig där vi var två nätter (tror jag).
Har bara positiva minnen från den resan! Skulle jag ändra på något så skulle det vara längden…2 veckor är för lite…en månad skulle vara perfekt då skulle man hinna med östeuropa och mer av södra Frankrike. Sedan är det nog viktigt att planera vilka vägar man ska åka, eftersom bilandet är en av huvudpoängerna med resan är det ju viktigt att vägen är vackra och bra att åka på. Dvs planera resan på vackra vägar snarare än snabba vägar…
OOOskar

Att bila är skönt eftersom det är så mycket frihet och man kan ändra planer efter humör och väder. Jag har inte så jättemycket erfarenhet av det. Bilat genom södra Tyskland, ner genom Schweiz och Österrike, ner genom norra Italien. Jättevackert såklart! Ganska dyrt dock, men skönt att kunna köra så snabbt.
Ja, planera inte in en jätterutt, det blir bara stressigt.
Jag håller med #1, kolla upp när närliggande länder har lov, annars riskerar man att träffa fler tyskar än italienare i Italien till exempel. Och att hotell / vandrarhem är fullbokade. När vi åkte fick vi inte ens komma in i Venedig för det var så mycket tyska turister.
Emma
Tack för era erfarenheter och råd. Att inte lägga resan mitt i högsäsong verkar vara det bästa rådet och att planera vilka vägar man ska ta före man åker.
Men jag hade nog tänkt mig mer en spontanresa med få förutbestämda mål. Kanske en ram där jag har önskemål om vilka länder jag gärna skulle vilja se.
Nu återstår problemet med att få med någon som har tillräckligt med ledig tid och i viss mån pengar… =)
Tom

#4 Spontant ska det ju vara! Välja vägar kan man göra dag för dag. Ofta vet man nog samma dag vart man är på väg…och då letar man upp den finaste/häftigaste vägen dit. Annars är risken att man bara tar raka vägen och då sitter man på autobahn…
Att välja länder i förväg kan nog vara lagom planering. När jag åkte var planen Paris och Venedig. Däremot inget planerat däremellan.
Ja tid och pengar skulle man ha. :)
Oskar

vi flög till italien och bilade där, det var trevligt. då slipper man de långa transportsträckorna genom sverige och tyskland.
Nangang i slutet pa -80 talet bilade jag med den da varande familjen, samt en annan familj fran Sthlm ner genom Danmark, Tyskland, Schweiz, Osterike, Italien, Monaco, Frankrike och ner till solkusten i Spanien dar vi hade hyrt hus. Dar gick nanting snett och vara vanner borjade gora egna utflykter och det slutade med att dom avbrot semestern och "tokkorde" hem pa ca 24 timmar. Vi stannade och akte hem via Andorra och tog det lugnt.
Det jag larde mej var, att for mej ar det bast att resa ensam om mojligt eller endast i sallskap med familjen. I dagens lage skulle jag inte resa utan familj, nar det ar mojligt.
bosse

Har för mig att man även kan ta bilen på tåget genom tyskland, dvs man kan "spara" lite bilkörning där.
Tom, vilka länder är du sugen på att besöka?
Oskar
#9, Jag vill åka till en del av de östeuropeiska länderna men även Frankrike och Spanien. Jag vill väl egentligen åka till ALLA länder… =)
Tom

kan varmt rekommendera att köra bil i Italien, det är en upplevelse, speciellt i stadsmiljö. Sydeuropeisk bilkörning är skoj, fast lite hektisk. litet aber för Napoli dock, där skulle jag aldrig köra in… skulle antagligen köra över 15 mafiosos på vespor i första vänstersvängen.
Är också sugen på en låååång bilresa, kanske tar en gammal rishög ned till det bröllop jag ska på i Sarajevo i sommar. Det borde vara spännande….

#10 Frankrike, Spanien och Östeuropa…hmm…låter som typ hela Europa utom möjligen Schweiz, Italien och Tyskland. :)
Hur många veckor kan du vara ute?
OOOskar
#12, Jag säger ju att jag vill se hela europa.
Hur länge jag är ute beror nog på den eller de jag ska åka med.
Tom
Vianden i Luxenburg är ett mycket vackert ställe som jag rekommenderar dig att ta en sväng förbi.
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

#14 Luxemburg är ett av de länder jag ofta glömmer bort. Det ligger liksom inklämt mellan andra större länder… Vore skoj att åka dit någon gång! Vianden, är det Luxemburgs största stad?
Oskar
Nää, Vianden är en liten håla men då för länge sedan när jag var där hade de en linbana som var grymt otäck, den gick nästan rakt upp sista biten till ett ölhak (men vad gör man inte för att dricka öl och spana ut över vidderna). De har en hel del slott i gott skick som är sevärda för den som gillar sådant. På hösten i slutet av/efter oktoberfestivalen har de en valnötsfestival där. Allt man kan tillverka själv tillverkas…med valnötter. Deras "Baileys" fast med valnöt är jättegod och de hade enorma pannkakor med sirap och valnötter*mmmmm* Då fanns också en stor utepool högt upp på en höjd men bada ville vi inte då det var ganska kallt där.
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Luxenburg har jag inte heller tänkt på. Jag vet faktiskt inte ens på rak arm vilket språk de pratar där. Men slott ligger klart inom mitt intresseområde så det kan absolut vara med på min lista.
Tom

De pratar luxemburgiska. Ha. Knappt man tror att det finns ett sådant språk men det gör det. Fast tror att det är många som pratar franska och tyska.
Oskar

Jag har endast bilat till Spanien, Frankrike, Italien o Tyskland…
Det här låter som en grej för mig också.
min plan är att vara i något varmt land i 3-6 månader (dec-feb +kanske nov-april) Men då tänkte jag mest på att hyra en billig lght nånstans, fast hyra en liten husbil el.dyl skulle väl också kunna funka.
Hur lång tid tar det längs hela medelhavskusten, från algarve till istanbul typ? :)

Tom, blir det någon biltripp? Har du tankat bilen?
Oskar
#21, Vadå hade du tänkt att följa med??
Tom

Låter lockande…synd att man inte har 10 veckor semester bara…
Oskar

Jag brukar åka genom Europa 2 gånger per år med husvagn.
Om en månad skall jag hem igen, om några månader
skall jag ner igen. Det blir cirka 350 mil per resa.
Numera blir det nästan bara motorvägar, smidigt och snabbt.
Om man åker genom Tyskland så är det smidigast på lördag
och söndag. Man slipper långtradarna.
Franska motorvägarna är betydligt mindre trafikerade än
Tyska autobana så att det spelar inte så stor roll när man åker.
Frankrike har Europas bästa motorvägar, fast numera har man
fina vägar ändå ner till Malaga i Spanien.
Man får även se till att försäkringsbolaget är ansluten till SOS i
Danmark, ifall det händer något med bilen. Man behöver bara
ringa dit och allt ornar sig.
Övrigt så gäller sund bondförnuft och lite extra uppmärksamhet.
Mvh // kari

Många bra tips!
Tom

jag har sträckkört ner till Ungern, tog ca 24 timmar. väl där är det väldigt lätt att ta sig runt, de har helt ok vägar. i budapest var det ett mindre h…..e att köra iofs, dels pga väldigt dåliga vägar, dels pga stressade människor. (sänkt bil med fälgar man är rädd om är inget att rekommendera) där är det klart lättast att parkera bilen så snart man kan, och åka tunnelbana :) Har du planer på att åka till Rumänien också?
Bilen jag hade tänkt att använda till en eventuell Europaresa har gått sönder så planerna får nog tyvärr ligga på is ett tag till. Kamremmen har gått av och det är en BMW så det är knappast ens värt att fixa.
Tom

tråkigt att höra…
Tack men det är sånt som händer om man inte servar bilar som man ska. Vi har kört över 10 000 mil sedan sista kamremsbytet så det var väl kanske inte helt konstigt att den brast :-/
Tom

#30 Trist! Men du får se det positivt. Nu kan du skaffa en ny bil som är anpassad för bilning i Europa. Kanske en gammal folkabuss med sånt där höjbart tygtak? :)
Oskar
#31, Jag har ju redan en folkabuss av lite nyare modell så det lär inte bli en till just nu. Snarare en nyare BMW av någon sort. Men jag måste nog göra mig av med någon eller några av de bilar jag redan har… vill inte… :-)
Tom