Resor iFokus

Resor

Etikett2-asien-australien
Läst 1013 ggr
Yeahsussu
0

bokat flygbiljett idag

Sådär jag. Idag bokade jag flygbiljett till Brisbane, Australien. Åker dit den 5 feburari och är hemma den 22 juni. Åker från Helsingfors -> Frankfurt. Byter plan där och åker sedan till Sydney (mellanlandning i Singapore men behöver inte byta flyg). Byter sedan flyg i Sydney till Brisbane. Blir spännande det här.

Jag är mest orolig över hur jag ska hitta på flygplatserna, jag kan gå vilse varsomhelst typ.

Oskar
0

Spännande! Och du ska ju vara borta länge, kommer åka runt lite i Australien gissar jag?

mvh
Oskar

Yeahsussu
0

Får lite resfeber redan nu… :o) Jag ska dit och studera, men givetvis kommer jag att åka runt så mycket jag bara hinner.

Highlandertess
0

Vad spännande! Du lyckas nog hitta bra på flygplatserna. Brukar vara bra skyltat och så. Har du gott om tid vid mellanlandningen då du ska byta flyg?

Yeahsussu
0

I frankfurt har jag typ 1h 40min på mig, men jag behöver inte byta terminal så jag antar att det går hyfsat smidigt ändå. Vid Sydney har jag kring strax över 2 timmar så det borde gå :o)

Vet någon hur mycket handbagage man får ta med? Jag kommer att ha kameraväska (ca 5kg), laptopväska och en vanlig handväska, FÅR man ha med så mycket? :/

Oskar
0

#4 Låter som att det kanske är på gränsen vad som är tillåtet. Det bästa är ju att titta på flygbolagets hemsida. För SAS gäller tex detta:

http://www.sas.se/sv/Allt-om-resa/Bagage/Handbagage/

mvh
Oskar

Yeahsussu
0

#5, låter väldans knapert, bara ETT handbagage? Kameraväskan tänker jag då aldrig i livet låtas skicka till bagageutrymmet, har sett hur dom slänger omkring väskor där, så nej. Laptopväskan kan jag i värsta fall packa ner i det andra bagaget, om det ryms, vet ju inte ännu hur mycket jag kommer att ha med mig…

Highlandertess
0

#6 - Jo, en väska kan bli lite dumt. När vi flög sist så fick vi tjejer som hade handväskor snällt packa ner dem i vårt handbagage för det skulle bara vara EN väska. Antar att det är för att det ska vara enklare att förvara i skåpen eller under sätet framför en. Mindre risk ifall det skulle inträffa något tror jag.

Yeahsussu
0

Jo, men jag förstår ändå inte, ta t.ex. yrkesfotografer, de borde ju få ha sin kamerautrustning på flyget (åtminstone kameror och objektiv), och de kan ju i många fall ha flera väskor än en. Kanske man måste ha nåt speciellt tillstånd till sånt, vad vet jag… :o) Skulle ändå helst vilja ha både laptop och kamerautrustningen med på planet…