Resor iFokus

Resor

Etikett: 3-europa-utom-sverige
Läst 1400 ggr
Madde
1

Behöver tips på resa över nyår!

Jag är sugen på att resa bort över nyår. Har tänkt att kanske överraska min pojkvän med en resa i julklapp. Däremot så vet jag inte alls vart jag vill åka.

Så nu hoppas jag att någon här inne har lite tips och ideer på vart man kan åka inom Europa. Får nog hålla oss där med tanke på att vi kanske inte åker bort i mer än 1 vecka.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Zepp
0

Kanareiöarna tänker jag åka till på jul och nyår!

Bara det att åka bort den 24/12 och komma hem efter nyår är en lisa för själen!

Airtours har annars resor med reguljärflyg till de flesta länder i Europa!

Beror på vad du vill med din resa!

Du ser ung ut.. kanske vill ha lite mer upplevelser än mig och min åldriga mor?

Barcelona/sydspanien?

Vi nöjer oss med att slippa vinter/jul/nyår.. två måltider om dagen, sol, värme/komma bort från våra fyra vanliga väggar, se, höra något annat än det vanliga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Madde
0

Jag kan tänka mig att åka på en solsemester eller en upplevelse semester. Inget förtar det andra. =) 

Funderade på Prag ett tag, var där 2008 i början av december och det var väldigt fint. Men ja lite värme är väl inte heller helt fel.

Zepp
1

Det är ju det där.. värme/sol eller närmare platser?

Kanarieöarna är ju värsta turistgettot.. däremot så finns det att välja på.. både öar och upplevelser.. däremot brukar det vara säkert vad gäller sol och värme!

Vi väljer sol och värme.. för det är det man suktar mest efter i december!

För att inte tala om att slippa jul o nyårsfirande/Kalle anka på TV är värt någon tusenlapp!

Nu vet jag inget om era preferenser.. men att uppleva sommarliknade förhållanden under jul/nyår är en lisa för själen!

Vi har valt halvpension.. när jag/min mor var yngre så föredrog vi att gå ut på kvällen.

Nu föredrar vi att vistas på anläggningen rätt mycket och göra dagsutflykter därifrån!

Förr så frekventerade vi mest Fuerteventura/Corralejo och jag bokade bil hemifrån!

Nu är vi så tråkiga att mor mest ligger vid poolen och jag mest slappar/dricker något glas vin mellan måltiderna!

Oskar
1

Brukar tipsa om Istanbul. En stor spännande stad där det finns otroligt mycket att se.

Oskar

Sindri
1

En fin storstad att fira nyår i, t ex Wien som man ju hört så mycket om. Antagligen försent att få biljetter till konserten på nyårsdagen, men man kan ju prova….

Prag gillar jag också, i Budapest kan man ligga i en varm källa på nyårsafton.
som Zepp säger, kolla Airtours, de brukar ha mycket prisvärda city-paket. Man brukar kunna förlänga med 1 eller 2 nätter om man vill stanna längre.

Annars är Solkusten ett bra alternativ. Flyg till Malaga tar ca 4,5 timme. Det är ingen vädergaranti, men i alla fall inte snöslask. Undviker man de stora "svenskbygderna" (Fuengirola, Marbella etc.) och turistfällorna (svindyra och pretto Puerto Banus) kan man få ett mysigt firande.

ilenna90
0

vet inte ifall det fortfarande är oroligt i ungern? (har inte läst något om det på sistone) för annars skulle jag verkligen rekommendera Budapest! Såå himla fin stad, lätt att ta sig runt med tunnelbana/spårvagn och mycket sevärdheter samt dom varma källorna :)

Madde
0

#6: Har du varit där på vintern?

ilenna90
1

#7 nej jag var där i somras, men jag känner en som var där i vintras och han var jättejättenöjd med resan så det verkar vara en stad som är bra att besöka oavsett årstid :)

MelodyX
1

Jag håller med Oskar om Istanbul även om jag inte varit där själv, tror det är otroligt sevärt. Turkiet överlag har ju säkert tillräckligt med värme för en frusen svensk på vintern. Dubai och Egypten ligger ju runt fem timmars resväg vilket är vad man kanske får räkna med för sol och bad den tiden på året. Själv drar jag till Malta, knappast badväder (dock brukar svenskarna ha ett nyårsdopp på nyårsdagen i Ballutta Bay) men i alla fall sol, lite halvvarmt för frusna svenskar och skönt att hänga. Brukar vara bra hålligång på nyårsafton med både privata fester (som man kan köpa biljett till) och de vanliga uteställena. Paris är ju annars en favorit, någonting händer säkert där under nyår också :-)

Madde
0

Är det någon som har varit i London över nyår?

Davbjo
1

#10: Jag har varit där runt jul, enormt fint då, speciellt med tanke på att de inte sparar på pyntet.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Zepp
2

En något sen uppdatering från min och mors vistelse i Maspalomas över Jul!

Jodå det var varmt och soligt.. anläggningen låg mitt på värsta golfbanan, helt omöjligt att komma ut där.. om man inte golfade!

Det fanns buss som vi inte begrep oss på.. som skulle kunna ta oss dels till Playa Ingles eller Meloneras!

Vi tog taxi för 40 kronor i stället!

Halvpension var bra främst iomed att ingen av oss hade lust att springa ut på kvällen oså låg det bara en massa andra hotell runt omkring.

Maten är bättre i Turkiet.. oandrasidan så fanns det alltid något som man tyckte om, bara att plocka för sig ur bufeen.. svalt gjorde vi iallafall inte!

Trevlig anläggning för de som prioriterar lugn och ro, välskött anläggning!

Duna Golf heter den anläggningen vi bodde på!

http://www.dunagolf.com/en/

Passar bra för de som inte kräver så mycket rajtantajtan.. fint poolområde och lagom mycket folk/poolbar och Happy hour osv!

Jag/vi föredrar att bo lite större/på marken.. då minskar behovet av att komma ut och vimla bland folk!

För de med vimmelbehov rekomederas Playa Ingles.. dubbelt så dyrt för samma standard.. eller om man föredrar lyx meloneras.. likaså dubbelt så dyrt.. bara att välja!

För övrigt.. de med andra behov så kan det mesta tillfredställas på playa ingles där fanns förutom gay club och swingers club alla andra inriktningar så långt jag kunde se.. även rena svenskhotell med husmanskost och i något även LillBabs show!