Medelhavets 10 bästa öar?
Aftonbladet har utsett de 10 bästa öarna i Medelhavet. En del kända och en del mindre kända öar.
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,831826,00.html
Själv har jag faktiskt inte varit på någon av öarna på listan. Av de öar jag varit på gillar jag nog Kreta bäst. Vilken är er favorit ö?
Oskar

Själv ska jag åka till Mallorca på lördag. Det är över 30 år sedan jag var där. Jag minns inte så mycket (var 4-5 år då) mer än att det åkte kärror på gatorna dragna av åsnor. Men de kanske inte är kvar längre?

Nej jag har inte heller varit på någon av de öarna, men det fanns ju flera som jag gärna skulle vilja åka till!
Kreta och Santorini är de enda öarna i Medelhavet jag varit på, evigheter sedan också, så det är svårt att nämna någon favvis, man borde ta en tur ner igen…:)
Jag gillade Andros och Naxos jättemycket när jag båtluffade för några år sedan.

Oj vad svårt. Med risk för att låta korkad, men är inte många öar ganska likadana? Samma natur, samma mysiga vatten, likadana olivträd, ganska likadan god mat, samma kommentarer på gatorna, samma nattklubbsområden, samma gamla historiska stenklossar.
Och de är just de här sakerna som står om alla Aftonbladets öar. Vad är det där "lilla extra" som får en ö att kvala in på en topp10-lista?
Bevisa att jag har fel :)
Hej! Har varit på ca 25- 30 olika ställen i Grekland, men vi återvänder ofta till Rhodos, Kreta,Naxos. Vill någon ha tips skriv in. Jag kan Grekland ganska bra

Naxos verkar många gilla. Vad är det som är så bra med den ön? Är det på den ön alla de här typiska greklands-bilderna är tagna? Ni vet de där med kritvita hus och turkost vatten…vackert…
Oskar

Är inte det Santorini? Med sina kritvita hus och blå tak, den blå färgen som jag har för mig sägs skall hålla djävulen borta…

Santorini tror jag också är fint, den staden vore roligt att besöka!
Mykonos är en liten ö utan boende, men istället "bebodd" av en runistad. Det är en märklig känsla att vandra runt i en spökstad utan att se några moderna byggnader alls i närheten…
Malta!!! men nu har snowflake slutat flyga billigt, så det har blivit dyrare att ta sig dit
>> Festina:
Hej, såg att du har "en del" erfarenhet vad gäller Grekland. Vi åker till Kreta på torsdag och undrar lite över tips och sevärderheter där. Är inte alls mkt för festande och folksamlingar. Mer lugna stränder, fina "hikes" i naturen, underbar mat. Njutning helt enkelt. Gärna något som involverar båt och besök på någon annan Ö tex.
Tack på förhand!
Jag har varit på Sardinien:)

Sardinien är en toppenö, rekomenderas starkt!
Vi åker dock till Cypern i slutet av september, börjar kännas som mammas gata!

#14 Håller med om Kreta är en bra ö! Inte bara sol och party utan massa fin natur och spännande historiska platser.
Oskar

Nu har vi bokat en resa i september och det blev inte Cypern! Vi funderade länge på Amorgos, men vi är lite lata…två båtturer…nä.
Så,…Skiathos fick det bli, någon som varit där?

Haha…så det där e landningsbanan? Vad flög ni med? Helikopter? :)

Jag tycker om greklands öar :) Men favoriten har alltid varit och kommer alltid vara Kouffinissi! Sedan så gillar jag Naxos och Antiparos också.

Kouffinissi? Ha lustigt namn. Har aldrig hört talas om!