alanya, turkiet! tips?
Ska till Alanya i Oktober och tänkte fråga om lite tips och så. Hur mycket fickpengar behöver man för en vecka? Sevärdheter mm :-) är där fint? vi ska bo på mayflower hotell
Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace
Mayflower är fint, jag bodde på Moonflower nu i juni, det ligger ganska nära. Alanya är en personlig favorit, jag har varit där fem gånger och utforskat det en hel del, både som yngre och nu senast med två barn.
Det finns en hel del att se, i Side har ni ruiner och sådant om det är av intresse, det kan vara kul att ha besökt vattenfallet i Manavgat också. Sedan finns det gott om utflykter att göra upp i bergen och så.
I restaurangväg så tycker jag att man ska äta den turkiska maten, och då menar jag den riktiga, turkiska maten. Den som är för turister är över lag OK, men den turkarna själva äter smakar bättre och är mycket billigare.
Ni bor nära den restaurang vi har som favorit i Alanya, den heter Sultan Pide. De har en ganska stor meny, men lammet sticker ut, och kycklingen med champinjoner (klockren rätt). Men vi har aldrig ätit något där vi inte gillat. Ni hittar Sultan Pide genom att gå ner till 25-metersgatan (stora vägen strax nedanför ert hotell), gå sedan över till andra sidan gatan och fortsätt åt vänster. Andra vägen ner till höger, där ser ni restaurangens skylt från vägen.
Jag kan samtidigt rekommendera restaurangen STAY, den är till hälften svensk-ägd och har mycket god mat. De har en sida på Facebook också. Ägarna till STAY driver också den enligt oss bästa badbåten, vilket är givet när man är i Alanya. Kismetim 2 heter den, och den finns också på Facebook. Både STAY och Kismetim 2 går att boka via Facebook, och ni hämtas på hotellet. På STAY rekommenderar jag Testi Kebab, den behöver förbeställas (tar fyra timmar att göra), med antingen kyckling, lamm eller nötkött.
En annan restaurang jag gärna rekommenderar är Eski Ev, ligger ganska nära hamnområdet. En mycket trevlig restaurang utan fast meny, med en meze som slår det mesta. De har bara två rätter varje dag, och vilka två det är ändras efter kockens humör den dagen. :) De har dock alltid ett vegetariskt alternativ utöver dessa två, samt chicken nuggets till kräsna barn.
Utöver detta så kan jag verkligen rekommendera att ni går på fredagsmarknaden nere vid Dolmus-stationen. Fortsätter ni förbi Sultan Pide kommer ni hitta det utan problem. Hela fredagen står bönder och andra från området och säljer sina produkter, allt från trevliga kryddor och nötter till färska bär och frukter. Köp tomater! De turkiska tomaterna slår allt ni provat här. Vi köper alltid tomater, majs, körsbär och nötter. Nu senast köpte jag en massa chilipulver också. Glöm inte att pruta på marknaden!
Att pruta är alltid viktigt, speciellt på basarerna. En bra tumregel är att prislappen är ett skämt, och det första pris de själva säger är utgångsläget. Ungefär hälften av det är rätt pris. Så, säger prislappen 100 TRY så kommer säljaren säga 70 TRY, då är det runt 30-40 TRY som är vad du ska sikta på. Så, ditt första bud är naturligtvis då 20 TRY. Och så bollar man fram och tillbaka, det är ett spel!
Jag brukar räkna på ungefär en tusenlapp per dag, för en familj med två vuxna och två barn. Dricker man öl/vin och äter alla mål ute kanske det landar på 600:-/dag, men räkna med att shoppa också. Alkohol är dyrt i Alanya, ska man dricka är det ofta bättre att köpa på taxfree och ta med.
Det var väl det. :)
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
Låter ju hur awesome som helst. Ska försöka chilla med pengarna då vår resa blev ganska så dyr… Sjukt mycket bra tips!
Hur är det med ryktena om att maten är kass? Man kan bli sjuk mm.
Läste någonstans de fanns möjlighet att simma med delfiner. Något du vet om?
Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace
Maten i Turkiet är det absolut inga fel på, jag får alltid lite "turistmage" när jag är utomlands, men jag skulle säga att mathygienen är mycket god. Sedan har de lite annan bakteriekultur än vi, så att man kan bli lite risig i magen är i sig inget konstigt.
Äter du på ställen där det är god ruljangs skulle jag säga att risken för att bli sjuk är den samma som här. Jag har aldrig blivit matförgiftad i Turkiet, det har jag däremot blivit i Sverige. Äter turkarna där är det bra mat i regel, är det ett café med flashiga skyltar som också råkar sälja mat, undvik. Blinkar det "PLANKSTEK" på en neonskylt utanför, spring i en rät linje åt andra hållet. ;)
Det finns delfiner längre ut till havs, men jag vet inte om det går att boka något för att simma med delfiner i fångenskap eller så, det har jag inte hört talas om. På båtturen kan man se delfiner om man har tur, jag har sett riktigt stora havssköldpaddor när jag varit ute.
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
Jag har bloggat i 7 delar om min Alanyaresa 2013. Läs gärna, där finns en del tips på vad man kan titta på och göra och vad man borde undvika.
Alanya del 1. Längst ner på sidan finns länk till nästa del.
Jag vill absolut varna för Mimosa Hamam. Det är fruktansvärt dåligt. Ett hamambesök är normalt något riktigt skönt och man är mjuk och fin i hela kroppen efteråt. Mimosa är enbart en obehaglig upplevelse. Jag är erfaren hamambesökare så jag vet vad jag pratar om.
Följ istället huvudgatan (Ataturk Cad.?) västerut ganska långt, nästan tills stan börjar ta slut. Där på höger sida finns ett mycket bättre hamam. Jag minns inte vad det hette.
Här har jag gjort ett litet bildreportage om en utflykt som jag gjorde från Alanya.
Rafting i Turkiet.
Jag har också varit på många hamam, dessvärre skiftar det kraftigt i kvalitet mellan de olika. Jag var senast på den hamam som ligger i hotellet Sunflower, rekommenderas varmt.
Fina restauranger, väl städat överallt. Har lite svårt på nätterna för myggorna som verkar gilla bara mig. Alanya har blivit mer trevlig men många faciliteter. kan tänka mig resa dit igen när blomboken tillåter det. Men ska ha myggspray med mig.