Vart ska man åka?
Jag och min pojkvän funderar på att ta en weekend torsdag-söndag någon gång i augusti men vi har svårt att välja ställe..
Just nu funderar vi på London eller Paris
Har ni några för och/eller nackdelar? Vill höra era erfarenheter av städerna.
Har även funderat på att kanske åka en vecka till Italien i stället, antingen Venedig eller Sicilien.
Vill som sagt höra era erfarenheter och vad ni tycker om dom olika ställena. Ni kanske har något annat förslag? (Vi vill inte bara åka någonstans för att sola, bada och shoppa utan vi vill ha mer "äventyr" och utflykter också)
// Evelina
Vad är det ni gillar att uppleva? Natur? Historia? Äventyr?
Jag gillar London, men det är enormt dyrt att äta där samt åka buss osv, så vill ni att reskassan inte ska gå till sånt, så finns det ju andra resmål, London åker man till för att mer shoppa i än att uppleva.
Ett land jag brukar slå ett slag för är Polen som jag jobbat i. Det är enormt billigt, folket är trevligt och det finns massor av historia samt natur. En stor del av att uppleva ett land är att äta dess mat, Polen har en del mysko rätter, men massor med gott.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

London eller Paris kan ju aldrig bli fel. Och har ni aldrig varit där så är det klart värt en tripp dit! Nu var det några år sedan jag var i dom städerna…men London upplever jag som lite mer likt Stockholm medans Paris känns lite mer exotiskt. London har ju språket som en fördel. Tror att London är en dyrare stad än Paris att turista i. Och som sagt, har ni inte varit i någon av städerna tidigare så kan ni singla slant om vilken ni ska välja. Båda städerna ska man ju besöka någon gång under sitt liv. :-)
Vill ni ha lite mer Äventyr kan ni ju välja någon lite mer udda/exotisk stad, vad sägs om till exempel Istanbul (fast kanske för hett på sommaren där) eller varför inte St Petersburg?
Oskar
Jag och min kusin var till London under 4 dagar för något år sedan och vi tyckte det var jättehäftigt! Att det skulle vara enormt dyrt att äta ute eller att åka buss håller jag personligen inte alls med om; en kötträtt med dryck blev ca. 100 kr :)
Där finns det ju också mycket sevärdheter; både sånna man kan betala in sig på och sånna man kan se gratis. Vi skippade madame tussauds för att det var flera timmars kö och vi inte ville förlora en hel dag genom att köa (så ett tips är att förbeställa biljetter dit så man slipper kön! :)). Men sedan finns det ju vaktparaden att se vid buckingham palace, shopping (älskade primark! Som ullared fast med snyggare kläder och superbilligt), marknad (finns både en vanlig 'loppis' och en jättegammal stor marknad som heter 'the stable market') och shopping i camden som var en otroligt cool stadsdel. Ska även finnas häftiga 'spökvandringar' där man bland annat kan få följa jack the rippers fotspår.
Enda nackdelen är väl egentligen hotellstandarden; ett fyrstjärnigt hotell är i princip som ett enkelt vandrarhem här i Sverige ;) Men oftast så tillbringar man ju inte särskilt mycket tid på hotellet ändå.
Om ni funderar på Italien och inte varit i Rom så kan jag även verkligen rekommendera det! Var även där i 4 dagar i september förrförra året och det var utan tvekan en av dom bästa resorna jag gjort.
Jag är en fast London fantast. Är helt kär i den staden och planerar resa tre nu, var där 7 dagar i november och en weekend för två år sedan. Efter veckan i november längtar jag tillbaka något fruktansvärt. Är man ute efter att shoppa så är det en otroligt rolig stad. Finns dock lite tips på att överleva shoppingen på helgerna när alla weekendresenärer(galet mycket folk alltså) trängs på Oxford street, det är att åka till shepherds Bush och gå på gallerian Westfield först, de har 95% av alla affärer som finns på Oxford street, men betydligt mindre folk, och sedan bara ta de affärer du missa(VS, primemark etc) t antingen tidigt på morgonen eller senare på kvällen. Primemark finns bland annat i Hammersmith med, mindre folk, men mindre utbud och är man där bara en helg och vill hinna se lite sedvärdheter med, så kanske man ska skippa åka den omvägen, och stå ut med att trängas i stora butiken på fyra våningar på Oxford st.
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
www,fannystaaf.se har en londonguide som hon skrivit :) mycket bra och matnyttiga tips när man åker dit första gången :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
# 4 åh vad jag blev sugen på att åka och shoppa i london igen nu när du skrev det där inlägget!
fast det heter väl primark? :D
Kom på det när jag lagt ner IPaden haha ;) tur du förstod ändå ;) man måste bara älska shoppingen i London :)

Av de städer du nämner är London det säkraste kortet tycker jag - där finns allt :)
Paris är mysigt och vackert.
Sicilien är jättefint! Men storstäderna är ganska röriga, så det är bra om man har möjlighet att åka omkring lite (typ hyra bil).
Venedig skulle jag inte åka till i augusti. Tyskarna har oftast semester då och åker gärna dit. Jag gillar tyskar, men Venedig klarar inte så mycket folk i taget - det blir proppfullt. Dessutom tycker jag att Venedig är lite sönderturistat tyvärr.
Jag vill slå ett slag för Madrid! Härlig puls - även pensionärer äter middag mitt i natten :)
Men, som sagt, åk till London om ni inte har varit där. Ni kommer att gilla det!!