Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1486 ggr
Allt2
0

Boende och flytt till Spanien

Hur hittar jag seriös lägenhet/ inhyrning hos någon i Spanien, gärna i nedre delen av Spanien. 

Har tänkt att flytta till sommaren, alla tips är välkomna inte bara de om boende information utan även allmänna tips om att flytta till ett annat land, söka jobb osv

Calcifer
1

Well, det viktigaste är väl att kolla om du behöver något slags tillstånd för att arbeta i Spanien. Sen är det bra om du har en rejäl klump pengar sparade ifall det tar ett tag för dig att hitta jobb. Börja söka jobb redan innan du flyttar, är mitt råd. Sen även kolla vad som gäller där, om man arbetar, vilka rättigheter man har, vart man vänder sig om något går fel, vilken försäkring du måste ha, osv.

Angående att hitta boende i Spanien vet jag inte.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Allt2
0

#1 Tack, ja lite jobb ska jag börja titta efter nu, lite svårt att veta var jag ska söka men har fått ett tips hitintills i alla fall :)

Calcifer
0

Så länge du har rejält med pengar att leva av under tiden du söker jobb är det väl inga större problem.

leemland
1

Kolla inne på arbetsförmedlingens hemsida dom har en hel del angående sånt :P 

Och så kan du kolla på eures hemsida efter jobb och även där finns information om att flytta :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Sindri
1

Vill du jobba "svenskt" eller "spanskt"? Här kan du annonsera, men det vänder sig till svenskar i Spanien. Jag har sett annonser både för sökes jobb och önskas arbetskraft. Kanske kan vara en ingång i alla fall. Bli medlem och prenumerera på nyhetsbrevet så ser du också ev. platsannonser. Kommer på mailen varje fredag.

http://www.sydkusten.es/engine.php?sectionId=64

[Mustangcab]
1

T.S Talar du något spanskt språk? I neder delen av landet är det kastilianska som gäller (spanska) i Katalonien är det katalanska och i Baskien -  Baskiska i Galicien är det galiciska. I se södra delarna klarar du dig med spanskan. Men  tro inte att det går bra med engelska.

Allt2
1

#5 Vad menar du med spanskt elelr svenskt? Tack tack!

#6 Jag pratar en del spanska, men vill också flytta för att lära mig ordentlig spanska, jag har tidigare befunnit mig i den södra delen (Almuñécar) och min spanska var då sämre än nu.
Engelskan gick inte så väl med lokalbefolkningen och mina spanska vänner men om någon har ett företag måste det väl endå fungerar någorlunda med engelska? Kan som sagt en del spanska, och ska träna upp den

Sindri
1

http://www.sydkusten.es/engine.php?sectionId=64

Jag menar just att Sydkusten vänder sig till svenskar. Om du helst vill jobba hos en spansk arbetsgivare är det kanske inte så bra att annonsera där.

Almuñécar är gulligt. Kan du lite spanska kanske restaurang- eller barjobb kunde funka. Det är dock lite svårt för turistindustrin just nu.

Allt2
1

#8 ja okej! Nej men svenska är bra då min spanska inte är super :) Ja absolut så något i närheten har jag väl tänkt mig, möjligtvis Granada! Jo tyvärr, men är den inte bättre till sommaren tror du?

Calcifer
1

#9 Jag tror största problemet är att de flesta som ansöker om samma jobb som dig förmodligen kan rätt mycket spanska.

Mitt förslag till dig är faktiskt att du söker jobb som au pair istället. Då får du komma till landet, lära dig språket, bo med en spansk familj och kommer rejält in i kulturen. Efter att du varit au pair i säg ett år så kan du söka andra jobb istället. Då har du dessutom boende inkluderat.

Allt2
0

#10 Ja ett smart tips :) tack, får fundera på den… Det ända är att jag var på en språkresa till Spanien för ett tag sen och då blev inte mitt boende och liknande så bra, om jag säger så… Så nu förtiden är jag lite försiktig med sådant och vet inte om jag skulle ha lust att bo hos en familj på det viset. Nu är det absolut skillnad på språkresa och aupair absolut men likheterna finns och det finns en risk att gå på en stor nitlott

Calcifer
0

#11 Det finns det oavsett vad du gör dock. Även om du skaffar egen lägenhet och jobb i Spanien som låter jättebra så vet du inte före du åker dit. Det är alltid en chansning när man gör något så pass stort.

[Mustangcab]
2

Spanska är ett måste i Spanien oavsett hos vem du ska arbeta. Arbetslösheten är stor och det finns massvis med välutbildade spanjorer som söker okvalificerade arbeten. En vän till mig som driver en firma sa att han kunde anställa en civilingenjör för mindre än 15.000 SEK.

Dessutom om du nu ska försöka inom turistnäringen så är tyska ett bra språk att kunna. När vi hade hus i Spanien så hade han som drev firman som såg till det både spansktalande och tysk- och engelsktalande anställda. Själv talade han 4 språk.

Calcifer
1

Kan även tillägga att om du vill arbeta som au pair bör du ha ett genuint intresse för barn och vara duktig med dem och tycka om dem rejält. Det är jättekul om man gillar barn men även då väldigt slitsamt. Plus att du måste räkna med att du kommer få sköta hushållet en hel del, dvs städa, tvätta, osv. För mig var det perfekt och jag hade jätteroligt, men det passar inte alla.

Allt2
0

#13 Ja okej, tack! Kan bara engelska, svenska och spanska och det är spanskan jag tänker utveckla :)

#14 Ja det är klart en förutsättning, något att tänka på.

Bjallstal
1

Från min lilla by här hemma så flyttade minst 7 personer ner till Barcelona och bodde och jobbade där i 1-3 år. Vissa stannade längre ön andra, men alla hade jobb och boende där nere och de hade inga större problem.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Allt2
0

#16 okej vad intressant :) Vet du hur de fick jobb? 
där nere med hjälp av någon organisation eller sökte de själva eller hemifrån?