Koh Lanta Vattenfall, svenska var?
Hej! Jag ska åka med min familj till Koh Lanta i mars genom fritidsresor. Vi skulle jätte gärna vilja besöka vattenfallet och fritidsresor har en utflykt men då på engelska och alla i sällskapet är inte så kunninga på engelska så känns väldigt trist!
Har någon varit på Koh Lanta och besökt vattenfallet på annat sätt än genom fritidsresor, där det finns en guide på svenska?
Förslag på andra reseguider/bolag uppskattas!
Jag gör mina egna utflykter när jag är ute o reser. Det blir billigast så.
Det är torrperiod den här årstiden när ni är där, så något vatten i vattenfallet lär det inte va.
Det va länge sen jag var på Lanta men en utflykt jag inte gjorde men skulle ha varit kul att göra var att simma in en grotta o komma in till en lagun. Har för mig grottan heter Emerald Cave. När det är högvatten kunde man inte simma in dit.
Koh Lanta är ingen stor ö vill man inte hyra moppe så kan man åka taxi o det är inte dyrt att ta sig till olika ställen där.
Resa är livet! Glad
#1 Jo jag har varit i Thailand fyra gånger förut men aldrig på Koh Lanta. Så du menar att det inte kommer finnas vatten i? Det stod nämligen på fritidsresors hemsida om den utflykten, men kanske inte är tillgängligt i mars, hmm.
Absolut är det kul att göra egna utflykter men är mest för att få en bakgrund osv som guide kan vara trevligt… Kanske blir så (om det mot förmodan finns vatten) att vi gör den på egen hand då! :)
Det som är intressant med turer är om guiden kan mycket om växter o djur. Var på trecking runt Cang Mai. Han som vi hade som guide var uppväxt i bergen o hade också jobbat inom armen i dom här områdena.
Det man fick höra o lära från honom om överlevnad o olika växter som var läkemedel, mat, få vatten från m.m var mycket intressant.
Det var en väldigt fin upplevelse att få vandra i djungeln o besöka olika bergsbyar under 4 dar priset på den turen med mat, boende, elefant rid, bambuflottfärd, resan dit ut och tillbaka blev då för 5 år sen ca 600kr.
Bild från utflykten. 
Resa är livet! Glad
#3 Oj jätte fint! Den guiden hittade du/ni själv?
Jag kan tänka mig att det kan bli både dyrare och billagre om man letar upp någon själv!
Jo så var det det, hotellet jag bodde på så var ägaren uppvuxen i en av bergsbyarna o hade startat en egen utflykts byrå med bra Medarbetare som var uppväxta i bergen . Men det var kallt uppe i bergen vid årsskiftet, ca 0-5gr på nätterna och vi sov i bambuhydda i sovsäckar, filtar ovanpå det o mössor.
Värsta lyxen på bergs-resorten annars brukar det i bästa fall va ett hål i backen. 😃
Resa är livet! Glad