New York! Fantatisk eller besvikelse?
För ett par veckor sedan åkte jag för första gången till New York City. Jag hade hur stora förväntningar som helt om hur vacker och spännande det skulle vara.
Första intryck jag fick av NYC var att det kändes som asien, det var(vid tillfället var vädret i NYC) fuktigt, smutsig, bullrig och varenda lägenhet hade aircondition som stack ut utanför fastighetens fasad. All min förvänting var helt annolunda. Jag bodde precis framför Empire State Building och jag kan bara säga att den är som vilket hus som helst.
En sak fick jag uppleva som var typisk USA. Andra dag i NYC bestämde jag och tjejkompisar att vi ska gå till Chinatown för att shoppa och äta god mat(Vilket de hade och rekommenderar djupt vietamesisk mat). När vi kom fram till Chinatown kom fram en man och mumlade " Gucci, Fendi, LV mm) han säljer med andra ord falska märkesväskor. Vi tyckte att det lät spännande( som alla andra tjejer är vi galna i handväskor) och frågade vad han hade för modeller, han tog fram katalog och visade oss vad han hade. Efter en stund hittade vi väskor som vi gärna tittar lite närmare på! Han sa till oss att går runt hörna och att han är tillbaka om fem min. Vi stod och väntade och han kom tillbaka med väskorna. Sakta men säker när vi inspekterade väskorna kom en bil körande. Bilen stannade och en civil polis med en profilklädd polis hoppade ur bilen, den civila polisen skrek " That is the guy"??? med andra ord han menade "vår" kille!!!! "Vår" kille sprang iväg och polisen sprang efter honom. Jag hade väskan i handen och "vår" killen bara sprang iväg!!!! Snabbt kom en kille och sa til oss att lämna ifrån väskorna. I chockens tid så var vi alla tre på pass parralyserad och gick därifrån!!!! Detta kan endast hända i USA!!!!
Kanske är vi bortskämda med all grönt i Sverige, vi gick till Central Park och den är inte alls så vacker som vår fina Hagapark i Sthlm.
Allt är inte negativt. Det är hur billigt som helst att shoppa, fantasiska restauranger och mkt bra och billig musikal som man kan njuta.
Jag ska ge NYC en chans till nästa år, då ska jag tar med mig mina föräldrar!!!
Är det någon som har upplevt NYC som jag gjorde eller tycker ni tvärtom?
Tvärtom!
Jag har varit där ett par korta besök, och tycker det är fantastiskt!
Kan det inte vara så att man har för höga förväntningar och så blir det inte som man trodde.
Till dem länder jag har varit i så har jag inte haft för höga förväntningar utan jag ser vad landet har och erbjuda.
Det här är mitt första inlägg här på resor iFokus. 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#2 Hej Madde, kul att du hittat hit!
Jag måste säga att jag hade väldigt höga förväntingar på NYC, men resan överträffade allting. Amerikaner är så snälla och gästvänliga, och staden sover aldrig. Återkommer med en reseberättelse när jag lugnat ner mig lite.
#2 Ja, välkommen hit Madde! Du har funnit en trevlig sajt!
#3 Emma, vi är hur nyfikna som helst! Flög du helikopter?
Tack så mycket för ert trevliga välkomnande. 
Tänkte jag skulle vara lite här eftersom jag ska ut och resa till Chile. Så det passar väl inte riktigt i den här tråden. Men kommer starta en tråd om det snart.

Chile låter spännande!
När har du planerat att resa dit?
// staffan

Oj, det är sällan någon sågar New York! Men visst måste det finnas negativa saker även där. Kanske är så att New York är extremt…allt ska vara störst där…så kanske hatar eller älskar man det…
#3 Emma Emma Emma! Vi vill ha en berättelse om New York resan! Nu Nu Nu! :)
#5 Ja välkommen! Chile låter spännande…är det inte därifrån man kan åka till Påskön?
Oskar
Jag & min kille ska åka med en chilenska till chile 5 jan - 5 feb 2007. Så vi är ute i god tid med allt.
Jo det är i från chile man kan åka till påskön. Hade velat åka dit om det inte hade varit så dyrt. I så fall skulle jag behöva spara penger 1 år till. Och det orkar jag inte. När vi väl åker har vi sparat i över 1 ½ år.
/madde
Sydamerika låter väldigt exotiskt för mig!
Vad gör man i Chile?
(Sorry - jag borde kanske avvakta en ny Chile-sträng. Det här ska ju handla om N.Y….!?)
Jag var i NYC i två dagar och gillade det. Inte världens roligaste stad men absolut värt att se. Det finns så otroligt mycket på en väldigt begränsad yta och det är verkligen coolt!
Tom
Ska starta en i morgon när jag har lite mer ork. 

Finns det någon stad som ens kommer i närheten av NY? Det är som hela världen ihoptryckt på en liten yta. Framförallt så gillar jag TRIBECA och 5th Ave. När jag blir stor vill jag flytta till NYC! ;)
---