Städerna svenskar inte vill resa till
http://www.svd.se/resor/nyheter/staderna-svenskar-inte-vill-resa-till_4556599.svd
Lite småintressant. Fast personligen tycker jag att de flesta av städerna på listan verkar intressanta!
Jag drar mig för att resa till ställen med en stor underklass/hög kriminalitet. Därför lockar inte Östeuropa mig särskilt mycket. Prag och Budapest är dock undantag. Min sambo har varit där och vill gärna tillbaks.
Östeuropa lockar mig inte det minsta. För mycket kriminalitet och känns fortfarande som om Sovjet ligger där och lurar bakom allt förfall. Inte för att jag vart där, men det bara känns som om det är nedgånget och slitet på något sätt.
Mellanöstern lockar mig inte det minsta heller. Vill jag se religiösa bråk och förtryckta kvinnor så räcker det med att ta bussen ut till Rosengård
Är inte mycket för dessa skjutgalna amerikanare heller, så för mig var USA en engångs resa! Däremot skulle jag kunna tänka mig att åka till Kanada någon gång i framtiden.
Sorry för de hårda orden. Men det kom ifrån hjärtat
Jennie

Ah…själv har jag knappt varit i öst och innan jag varit där ordentligt så vill jag inte uttala mig. Visserligen varit i de tre baltiska staterna men det räknas ju knappast som öst längre. Där fick jag i allafall inga dåliga vibbar av kriminalitet.

jätteintressanta resmål! Jag har en vän som åker till Armenien och Georgien då och då, och det ser helt fantastiskt ut!
Jag skulle vilja besöka alla ställen på listan. Malta har jag förvisso redan bott på, men åker gärna tillbaka.

Jag kan tänka mig att åka till nästan vilket land som helst med en vettig galoppbana
. Fast öst lockar inte riktigt ändå och absolut inte Ryssland.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag skulle kunna tänka mig Valetta men förmodligen inget av de andra alternativen!
Jag kan tanka mig alla pa listan! Jag gillar att resa med ett oppet sinne och framfor allt sa alskar jag maten fran dessa lander och vinet och olet…aaah! Det finns nagot vackert overallt (nastan) och ar inste stallet vackert sa finns det ofta mycket intressanta manniskor dar.

Förutom Valetta så kan jag väl inte säga att listan hade något lockande resmål för mig :)
På sommaren åker jag helst på svensson-charter och bryr mig inte så värst om kultur. vill bara vila, sola och bada. hotellet måste ha bra pool. Thats it!
Sen på hösten däremot vill jag SE saker. Då åker jag gärna till städer med stark kultur och mycket sightseeing.
Denna sommaren blir det 2 veckor i Rom. Sol och bad i ca 10 dagar och sen några dagars turistande bara för att det är Rom ;)
Sen i höst blir det inget men i Januari blir det Los Angeles pga en mässa jag ska åka på och då blir det 4 dagar över till sightseeing
/Piggeline
Min scrapblogg
#8 Har du varit i Rom förut? Om inte, glöm inte att besöka Pantheon, ett stenkast från parlamentet.

Nej, jag har inte varit i Rom förr så tusen tack för tipset! Listan kommer väl bli lång så om mannen får bestämma, lär det bli en veckas sol och bad och en vecka med kameran runt halsen hihi ;)
Fast när det gäller Rom så är jag villig att ge med mig.
Det var annorlunda förra året när vi var i Katalonien. 10 dagar varav två i Barcelona. Helt perfekt för oss, vi vick set det vi ville se. Vi båd älskar arkitektur så det blev mycket Gaudí. Men sen 8 dagar vid poolen :)
/Piggeline
Min scrapblogg
Alla städerna på listan tycker jag låter intressanta. Tre av dem har jag besökt, nämligen Baku, Tbilisi och Vilnius, och det är definitivt inget jag ångrar. Jag tycker, att det är intressant att resa till platser där det inte är så mycket turister.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
Även om listan är över två år gammal, tror jag att resultatet skulle bli ungefär detsamma i dag. Listan säger egentligen inte så mycket om de olika städerna.
Det är klart att kända städer lockar mer än okända, och städer med ett stort utbud lockar mer än städer med ett litet. London, Paris och Berlin kommer naturligtvis att locka fler resenärer än Minsk och Podgorica.
Flera av städerna ligger dessutom långt bort från Sverige. Om man vill upptäcka en ny stad, är det enklare att åka till Krakow än till Tbilisi, och om man ändå är beredd att göra en längre resa, för att se någon stad, lockar nog Istanbul mer än Baku.
Tallinn ligger bara en båtresa bort, och Riga är större och mer känt än Vilnius. Bratislava blev huvudstad, när Slovakien blev ett eget land, medan Prag länge har lockat fler turister.
Till Valetta reser nog inte så många reguljärt, men om man inkluderar charter, tror jag inte att staden skulle vara med på denna lista.
Listan säger egentligen inte så mycket.

Ibland är det synd att man inte vågar mer. Alltså vågar åka till mer ovanliga ställen. Att åka till London kan ju liksom aldrig bli fel…väl…? För om alla andra åker dit så måste det väl vara en intressant och kul stad att resa till? Det är nog lite så de flesta tänker…inklusive mig själv.
Fast ibland försöker jag leta upp lite mer ovanliga städer, jag åkte tillexempel till Vilnius före jag besökte Tallin. Och Vilnius är ju så mycket mer intressant än Tallin…men det upptäcker ju de flesta inte då de gör som alla andra…dvs åker till Tallin. Tallin är i och för sig också en trevlig stad, men inte lika spännande som Vilnius.
Och samma sak när jag för ett tag sedan besökte Sevastopol i Ukraina, ett ganska ovanligt resmål men som var otroligt intressant och vackert.
Så jag uppmanar alla att själva leta upp egna resmål istället för att bry sig om vart alla andra reser!
Oskar

#11 Baku och Tiblisi låter spännande! Lägg gärna ut lite bilder därifrån här på sajten. :-)
Har upptäckt att det är ganska få svenskar om man åker åt andra hållet också - mot Karibien och Sydamerika (förutom vissa stora anläggningar på t.ex. Dominikanska Republiken). Jag och min man har varit på två kryssningar i Karibien och till Mexiko och vi träffade inte på några svenskar förutom när vi skulle åka hem från Mexiko.
#14 Det ska jag gärna göra, och det kanske kan komma några från Bukhara, Khiva och Samarkand också.

#16 Gärna det!