Resor iFokus

Resor

Etikett: 2-asien-australien
Läst 2359 ggr
Hannapanna
0

Kina - Peking, Guangzhou, Hongkong...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag och min sambo åker till Kina i vår och nu vill jag se bilder, och jag vill veta vad man inte ska missa.

Just nu är planen att besöka Peking, Guangzhou (Sambos bror jobbar här) och Hongkong. VI har funderingar på nån mer stad eller plats, därför tänkte jag som sagt på vad man INTE ska missa när man åker till Kina? Vad SKA man se i respektive stad?

Bilden är på "The Great Wall", när min sambo var i Peking och Qingdao i höstas..

AndersE
0
Hannapanna
0

Jag har tittat i båda trådarna.. :) Mycket intressant.. Men många av sidorna som folk länkat till finns inte längre.. :/

Oskar
0

Har bara varit i Peking av de tre städerna du ska till. Men förutom vad du kan läsa i länkarna som Anders tipsar om så tycker jag man ska ta sig fram på andra sätt än bara med flyg. En tågresa mellan dina 3 städer ger nog mycket mer minnen än motsvarande flygresor. Och kanske stanna till i någon mindre stad på vägen? Fast allt beror ju å vilka intressen man har.

Oskar

Christina
0

Har bara varit i Peking och precis som alla andra säger jag Sommarpalatset, Muren, Förbjudna staden. Också ska du shoppa, shoppa, shoppa…. Pärlor, kläder, skor, handväskor och kläder igen….ojojoj vilken köpfest. Om man nu är lagd åt det hålletGenerad

Godsagare
0

Är inte alls avis på dig… *morr

Jag var i Peking i september och längtar sedan länge tillbaka.

Jag tycker inte ni ska missa Xian. Där finns den mäktiga terrakotta-armén. Jag var för kort tid i Peking för att ta mig dit tyckte jag och Peking är så stort att jag måste tillbaka dit ändå nån gång.

Ang shopping så kan du inte shoppa för mycket, bara gå loss ordentligt och det går att posta paket hem om det blir för mycket övervikt.

Kolla min blogg om du vill, där har jag samlat lite nyttigt från mina resor, inte bara Peking…

www.shoppingbackpacker.blogspot.com

Ha så otroligt skoj och ät mycket Peking-anka!

//Jessica

Hannapanna
0

Oo nu har vi bokat biljetter! :D

Christina
0

Kom nu ihåg att resa med minimal packning. Köp ist kläder och väskor på plats Skrattande

Hannapanna
0

ja oja!  Skrattande Det är planerat så! Cool

Godsagare
0

Jag kan tipsa om en våg som finns att köpa på Clas Ohlsson. Det är i stort sett en krok och ett handtag… Men oumbärlig när man åker för att shoppa!

Du kollar lätt hur många kg du kan handla innan du börjar knalla över på övervikt. Jag tror vågen tar 22 kg som max.

Bra investering!

Ha så underbart! Mina föräldrar har lyssnat på alla mina drömska historier om Peking och har beslutat att åka i april. Har man lust att följa med..? Cool

Hannapanna
0

Nu är de "bara" 67 dagar kvar tills vi åker till peking! :D
Det ska blii så spännande! :D Min nya kamera kommer garanterat att få åka med, så en del bilder kommer jag nog att bjuda på sen när vi kommer hem igen.. :D

Christina
0

Hoppas du får det helt underbart spännande. Akta dig för marknaden vid muren dock. Aggressiva säljare och  som kastar sig över turisten med sin 'special offer for you only'.

jjohhan
0

Hongkong är min favorit av dom städerna, helt underbart har varit där många gånger. Det finns hur mycket som helst att se och göra.

Maila om du vill ha lite info. Det beror ju lite på vad ni är intresserade av förstås.

Hälsningar 

Johan

Hannapanna
0

Vi har tyvärr inte så många dar alls i HongKong.. :( TIDEN räcker itne till!

Vi åker om 24 dagar, börjar med Peking, åker sen till Hainan (Sanya), Guangzhou och sist hem från Hong Kong!

Jag börjar få resfeber! GeneradCool

jjohhan
0

Ok, jag kan rekommendera "Insiders guide to Beijing 2007" lättast att få tag i på plats.

Den finns på rätt många ställen i Peking, kostar bara 75:-

http://www.immersionguides.com/

Här hittar du guiden och vart den finns att köpa i Peking.

Hälsningar

Johan

rumpino
0

bilder från min tripp

ang muren så åkte vi ut en bra bit o vandrade 'tillbaks' där alla andra är. det var en fantastisk men jobbig dag, rekommenderas verkligen dock!

Hannapanna
0

Nu åker vi!!! Kommer sen med bilder! :P Tjing Tjong!

Oskar
0

Lyllo er!

Ska bli kul att se bilderna!

Godsagare
0

Puffar för denna tråd då jag åker till Guangzhou samt Hong Kong den 27/12! Jag vill veta alla suveräna tips!

Tänk att min travelbug slår till som värst på hösten!

Ska fira nyår i HK och har idag bokat in mig på en restaurang precis vid vattnet och hamnen. Hoppas på härlig utsikt över häftiga fyrverkerier.

Har även bokat rum för mina fyra nätter i HK.

Hannapanna
0

Oj jag har helt glömt bort min tråd här! :D Ska fixa upp bilderna på mnått smart ställe så kan dom som vil f¨kika!

Den här bilden kommer iallafall från HongKong!

Hannapanna
0

Den hr bilden ocksp från HongKong och Victoria Peak! En riktig upplevelse! Ett måste att åka Tramsen upp! :D

Highlandertess
0

När åker ni? Vi ska dit i april. Ska till Peking, Hainan och tillbaka till Peking :-)

Highlandertess
0

Ojdå…skulle kanske ha kollat datumet på första inlägget…hehe :-) Ber om ursäkt!

Hannapanna
0

ingen fara!

Peking och hainan är helt klart värt sina besök! i var ju i Sanya på Hainan och jag bara vill tillbaks!

Highlandertess
0

#23 - Är det stor skillnad i väder mellan Peking och Hainan? Har hört att det kan vara lite småkallt i Peking i april men att det är tropiskt i Hainan.

Godsagare
0

Ingen fara, vi tar ett varv till i den här tråden, jag åker den 27/12 till Guangzhou och Hong Kong, jag kanske tar mig en sväng till Shenzhen också.

Allt tips välkomna och jag ser fram emot fler härliga bilder!

Hainan räknas som Kinas svar på Hawaii och där är det varmt. Peking har väder på vintern ungefär som oss men betydligt varmare på sommaren.

Highlandertess
0

#25 - Tack för svaren! Då vet jag på ett ungefär vad jag ska packa för kläder. Ska packa lätt för jag vill handla där också :-)

Godsagare
0

Det var länge sen jag kikade in här och jag har varit i GZ och HK.

Helt fantastisk resa och jag trodde inte att jag skulle ha råd att stanna så många dar i HK, många hade påpekat att det var så dyrt. Men det blev en natt mer än jag bokat, shoppade brutalt och hade superkul!

Köte mig en fin diamantring i vitguld på Nathan road, betalade 1700:- och jag har fått den värderad till mellan 5000:- och 6000:-. Passa på om budget finns.

Ska iväg igen till Kina nu i påsk. Peking och Xian. Denna gång åter för att shoppa mer samt se Terracottaarmén som jag inte hann med förra gången.

Kan varmt rekommendera minst en resa dit!

Godsagare
0

Snart bär det iväg till Peking.

Jag håller på som bäst att samla ihop offerter från fraktbolag som kan skeppa hem ev shopping som inte får plats i handbagaget. ;)

Är det någon här som har erfarenhet av att skeppa hem saker?

Godsagare
0

Bor i Peking sedan augusti 2010. Pluggar mandarin på universitet.

Gillar fortfarande Kina och Peking.

Godsagare
0

Och nu har jag även varit en vända till Jingdezhen under hösten.

För er som är intresserade av keramik och porslin i synnerhet bör få med en sväng dit om tid och pengar finns.

Från Shanghai kan man åka nattbuss 9 timmar för ca 200 Rmb. Bor där kan man göra för 30-40 Rmb om man gillar sovsalar på hostel.