Resor iFokus

Resor

Etikett: 3-europa-utom-sverige
Läst 31947 ggr
lillbakaren
77

finns det hajar på rhodos??:(

Jag är jätterädd och kommer inte våga bada i havet när vi far utomlands. Vi ska till kallithea och jag är livrädd för hajar det värsta jag vet. Speciellt vithajar.. Jag  har surfat runt lite och det står att det finns hajar i medlehavet vid rhodos och kallithea överallt. Till och med vithajar och hammarhajar är så rädd att jag nästan gråter här. Läste och läste lite till och sen lite till för att se om det finns hajar där vi ska va och det står att det finns massor. Jag är rädd ochd et är första gången i mitt liv jag ska utomlands och nu är semestern förstörd. Vad ska jag göra är det sant, jag får snart panik---

Oskar
5

Jo det finns hajar i medelhavet. Men om du söker på nätet så ser du att det är extremt sällsynt med hajar som attackerar människor. Jag såg någon sajt som skrev att det hade varit 60 attacker sedan 1899. Det är typ en vartannat år och då är det hela medelhavet och alla dess miljoner människor. Så inte ska du vara rädd för hajar. Det är nog större risk att du blir påkörd av en full turist. :)

NaimaG
1

Vithajars huvudsakliga föda är fisk. De anfall inte en människa av aggression som många tror utan en vithaj tror att en människa är en säl men det är också en mycket skygg fisk. Det är nog mer vanligt att se en haj bli fångad i fiskenät än att en attack skall ske. Hajar kommer extremt sällan i närheten utav sandbanker.

elyse
5

Jag minns att jag också var rädd när min familj skulle till Grekland för första gången (jag var då nio år) och mamma påstod att det inte fanns haj i Medelhavet. Jag trodde på det, men blev arg när jag några år senare såg en dokumentär om hajar och de räknade upp alla hav det fanns vithaj i…. Men - alla badar. Medelhavet ÄR ett turistparadis. Ställen där attacker sker är oftast runt Australien, Sydafrika och runt Kalifornien/Hawaii och då är det nästan alltid surfare som underifrån ser ut som stora sköldpaddor och därför lockar till undersökning. En haj går inte på en människa om den inte tror att den är något annat. Jag har varit på just Rhodos två gånger (första gången då jag första gången åkte utomlands och andra gången för två år sedan). Det finns flera olika stränder, men många badar vid den största stranden. Det finns massor av solstolar längs med havet. Jag är inte så förtjust i att bada, men solar gärna. Och det går alldeles utmärkt att hålla sig några meter från stranden och ändå kunna doppa sig, för det är inte långgrunt.

Oskar
3

Och att vara rädd för hajar är ganska puckat när det finns så mycket annat som är så mycket farligare. Det dör till exempel 2-3 personer per år av getingstick bara i Sverige. Och vi är nio miljoner invånare. I hela medelhavet dör det en person ungefär vartannat år av hajar. Och hur många svenska turister dör i trafikolyckor runt medelhavet? Övertygad om att det är betydligt fler än vad som omkommer av hajar.

lillbakaren
1

tack för allt, men är fortfarande lite nervös. äsch håller man sig till stranden så. Varför skulle en haj attackera. dom bor ju typ mitt ute i havet om det finns några- får bada där man ser botten. jag ska inte vara rädd jag ska ha trevligt på min semester och pusta ut-

Oskar
1

Nej du ska inte vara rädd för hajar. Det är betydligt större risk att dö i flygolyckor, trafikolyckor, matförgiftning m.m. än det är att dö av hajangrepp.

lillbakaren
2

vad bra, * pustar ut * dags att andas :) ser fram emot resan och hoppas på att det inte blir några allvarliga olyckor på något sätt haj eller inte.

elyse
1

#7 Jag har bilder från Rhodos på min sida här på iFokus. Titta gärna där.

infamos
0

Jag ska fara till rhodos vill inte bli uppäten av en haj jag ska ta vara på semestern!!!!Cool

ambi
2

Det kanske inte är så lätt att säga till den som är rädd för att bli uppäten av en haj, att det finns värre saker. Är man rädd, så är man.

Jag tänkte på, att går det inte att hyra en lägenhet eller bo på ett hotell med pool, alldeles vid stranden?

Då kan du ju bada i poolen, när du känner för bad och ligga vid stranden och sola och titta på folk, om du tycker det är trevligare.

Jag vet inte i vilket sällskap du reser. Är det tillsammans med andra, som älskar att bada i havet, så är det kanske inte så kul att ligga kvar ensam på stranden. Du kanske då kan se till så att du håller dig så nära stranden, som möjligt och låter alla andra, som inte är rädd för hajar bada längre ut. Jag misstänker att om en haj vill käka upp en människa, så tar den någon, som befinner sig i yttersta ledet, så att säga. Flört

lillbakaren
1

jag kommer bada i havet men kanske inte simms ut SÅ långt är bara 12 och reser med min syster på 20 och mina föräldrar… det blir nog bra. ser jag en haj pekar jag på någon annan somd en kan få attackera istället

infamos
0

PÅ onsdag drar JAg med min family fan vad skönt ska baCoolra njuta somma sola och allt ´! jag ska fara med gry forsell ! fan vad roligt!!!!!!!!!!

lillbakaren
1

jag var där och dök till och med vid klippor med insturktörer och riktiga dykartuber våtdräkt m.m- Jag och syrran var där mamma och pappa var på land. och vi slapp se en endaste haj. bara fiskar osv

Oskar
1

Vad bra att du överlevde. :)

lillbakaren
0

hehe jo så jag tror man kan vara ganska säker jag som knappt vågat bada i 3 meterspooler här hemma.

lillbakaren
0

djupt var det men dom försäkrade oss många gånger innan att vi inte skulle träffa på nån haj, delfin, val, sköldpadda eller nått mer en fiskar,,,:D heheh fast en delfin eller två hade inte vart fel. men tror inte det finns så många där i detdär saltvattnet

Oskar
0

Fast kanske att hajarna såg dig? :)

lillbakaren
1

hörru ska kanske tillbaka dit, så nu skräms vi inte:P

skojja bara men det fanns nog inge haj just där-.-

hoppas jag;P

Torpagard
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Var med en fiskebåt på en tur utanför kalitea 2006 där

fick vi syn på en ganska stor hammarhaj tyvärr så var

den död,fiskaren talade om att han sett flera ganska

stora hajar tidigare detta år men inte sett att någon

fått upp någon större haj.Så tydligen finns det haj

utanför rhodos kust.kanske inte den hungriga modellen.

hajar du???