Resor iFokus

Resor

Etikett: 1-afrika
Läst 753 ggr
CanBSahin
0

Reser till Syd Afrika, Cape Town !

Hej !

Jag åker till Cape Town om en vecka, jag ska vara där ca 1 månad, några tips ?

Vet någon om el. kontakten , är den samma eller ??

mvh

bosse
0

En kollega från RSA här på kontoret säger att standard kontakten är triangelformad med 3 runda stift. En del hotell har även internationella el kontakter, men det bästa är att köpa en adapter. Kolla även Pias inlägg 05/02 "Tips i Sydafrika".

CanBSahin
0

Tack bosse !

Pia
0

Jag har precis kommit hem därifrån. Många upplevelser… SOm det väl skall bli en artikelserie om så småningom…:)

Missa absolut inte Taffelberget (åk upp direkt kl 8 på morgonen, sedan blir det enorma köer och stor risk dör dimma där uppe)

eller Robben Island, särskilt den sistnämnda ger en upplevelse för livet… Obs, rejäl risk för äventyrlig sjögång en mil ut i Atlanten…:/

Röda turistbussarna runt sta'n är perfekt. Bil är annars ett måste för att smidigt ta sig runt. Dock är vägarna både smala och slingriga och inte särskilt "säkerhetsanpassade" efter svenska mått mätt…

Har flera toppen restaurangtips. Hojta till om du vill veta mer om dem!

Tycker absolut man kan skippa V&A Waterfront, extremt överreklamerat och turistigt samt dyrt. Dock går båten till Robben Island därifrån.

Kirstenbosch botaniska trädgård skall vara särdeles fint, hann inte med det.

Afternoon tea på Mount Nelson Hotel, oh la la, det bästa jag varit på i den vägen. För endast 130 rand (ca lika mkt i SEK) får man en fantastisk buffé.

MASSOR av solkräm anbefalles, man blir brun (eller bränd) på en kvart ungefär. Det var över 40 grader när vi var där, men vädret kanske har svalnat nu. Finns många stränder på Kapstadens "baksida" (bakom Lion's head). Olika klientel på dem alla, de som vill se och synas, barnfamiljer, surfare osv osv.

CanBSahin
0

Tack Pia !

Bra tips!!

Jag ser fram imot din artikelserie :)

mvh

Pia
0

Fast den lär komma efter att du åkt förstås…:)

Bra och billig mat och ljuvliga fruktjoser är ett stort plus med Sydafrika och Kapstaden!

bosse
0

Mina kolleger här från RSA varnar för att bl. a. bära guld synligt. Jag kommer inte ihåg årsstatistiken exakt, men ca 38.ooo mord, 54,ooo våldtäkter och 108.ooo svåra våldsbrott.