Resor iFokus

Resor

Etikett: 3-europa-utom-sverige
Läst 1566 ggr
[liljuhvit]
0

Klara sig en vecka i London

Hejsan! Ska åka till London i en vecka och jag undrar om 4000 svenska kronor är för lite att ha med sig under en vecka i london. Boende kommer även att ingå i summan så jag kanske får leva på 2800:- när jag väl är där.

Funkar det?

elyse
0

Ja, om du äter på typ McDonalds och inte shoppar. Det är dyrt att vara i London.

[liljuhvit]
0

Tänkte handla mat på affär och laga till på hotellet. Är inte kräsen av mig så. Jag vill mest se saker, så det behöver inte kosta skjortan. Finns mycket gratis evenemang kan jag tänka mig.

elyse
0

#2 Jo, fast entré kostar det på de flesta ställen. Vet inte om jag varit nånstans där de inte kostat att gå in. Men om du nöjer dig mig att titta på utsidan så fungerar det ju. Towern kan man lika gärna se från utsidan och Tower Bridge är såklart gratis. Likaså parlamentet och Big Ben, Buckingham Palace, Trafalgar Square, Picadilly Circus etc är ju gratis om man inte vill gå in. Det går att gå överallt, faktiskt, om man inte är rädd för lite motion. Jag och min mamma har varit i London tre ggr, men vi tog turistbussarna (svindyra) också. Om du ska gå rekommenderar jag att du väljer ut en del av stan i taget. T.ex. är det smart att ta Notting Hill och Kensington samma dag då de ligger nära varandra.

Wruss
0

British Museum tar inget inträde och är väl värt ett besök. Där kan man enkelt lägga en dag…

asvensso
0

Manga museer har gratis intrade och har en massa skoj pa gang. Om du ska aka mycket tunnelbana och buss sa kop ett Oystercard och ladda upp cash pa det eller kop ett vecko-kort for zon1. Du sparar massor!

Du behover inte aka pa sightseeingtur med buss eller bat. Ta istallet buss 11. Den gar fran City of London (affarsdistriktet) forbi Covent Garden, Trafalgar Square, Piccadilly Circus, Westminster (Big Ben och Wstminster Abbey), Buckingham Palace och Kings Road.

For turen vid floden rekommenderar jag istallet en promenad som kan borja vid Big Ben och ga osterut pa norra sidan. Du kommer da att se Millennium Wheel, Waterloo Bridge, Blackfriar's Bridge (kika da till vanster for en bra vy av St Paul's Cathedral, Southwark Bridge, Millenium bridge (wobbly bridge - den nya gangbron som de fick stanga for att den gungade for mycket forst), Tate Modern, Shakespeare's Globe, London Bridge och Tower Bridge.

Promenera en svang i Hyde Park och Kensington Gardens och ta en titt pa Diana Memorial och palatset. Ta tuben till Richmond Park och promenera dar.

Kolla websidan for Time Out London och se vad som ar pa gang just den veckan. Ibland ar det en del gratisupptradanden i parker och pa torg. Kolla websidan for London Walks. Dar finns det tips pa tema promenader med historiska teman. Man kan t ex sjalv fixa en Jack the Ripper promenad genom att googla lite och marka ut pa en karta i Whitechapel.

Vad galler att ata sa ar det dyrt att ata ute. Snabbmat finns ju forstas men satsa i sa fall pa Fish n' Chips istallet for Mc Donalds som i alla fall ar lokalt.

Handla pa supermarket t ex Sainsbury's/Tescos och aldrig i sma kvartersbutiker. Det ar MYCKET dyrare.