Min resa till Brasilien.. ;)
Jaa.. Nu har jag i och för sig varit hemma i en månad, men efter en påminnelse från en viss person (jag ska inte säga att det var Jennie a.k.a. __iE ;P) så hade jag tydligen lovat att jag skulle berätta hur det var i Brasilien!! ;) Haha.. Så jag får väl se om någon är intresserad.. ;)
Den 20/12 kl. 22.55 så skulle flygplanet lyfta från Arlanda, men det blev lite försenat.. ;) Först så flög vi till Olso för att plocka upp några norrmän så att det blev fullt på planet. Vi stannade på Oslos flygplats i drygt en timme. Många passagerare var riktigt trötta och lade sig på bänkarna eller på golvet i vänthallen och fick sig en kvart lång sovstund……om det nu hjälpte.. ;) För rätt som det var så var det dags att kliva ombord på flygplanet igen och forsätta mot Teneriffa. Där stannade vi i drygt en timme och jag passade på att sova lite.. Tillbaka på flyget och över Atlanten!! :) Det tog i och för sig åtta timmar innan vi hade kommit över havet, men till slut så var vi framme i Natal, Brasilien, efter samanlagt 14 timmar på ett flygplan.. Det kändes skönt att kunna gå runt lite (man hade ju blivit lite trött av att gå fram och tillbaka i en smal gång på flyget ;)).. :) Det var varmt (32°C tror jag) och solen sken!! :D Det var stor skillnad mot vädret hemma i Uppsala, där vi hade runt 0°C och frost.. ;)
Jaha.. Då var vi framme då.. :P Jag och min familj (tillsammans med drygt 200 andra vilsna turister) flockades runt reseledaren som försökte få oss alla på rätt buss till hotellen. Efter en halvtimme så satt vi på bussen, med en jättesnäll reseledare från Grönland som berättade lite om hur vi skulle leva där, vad vi skulle tänka på, var den godaste maten fanns, var den finaste stranden låg osv.
Efter en tur på ca. 30 minuter så var vi framme vid hotellet, där vi checkade in och fick väskorna uppburna på rummet.. ;) Vi fick det största rummet på hotellet med en två enkla sängar och en dubbelsäng på ”sovloftet” (en trappa upp).. Det var mysigt och trevligt! :)
Efter att ha packat upp lite, duschat och bytt om till sommarkläder så begav vi oss iväg för att bara gå en liten tur i staden där vi bodde (Ponta Negra), vi ville ju se hur det såg ut!! :D Hotellet låg ca. 50 meter från havet och där fanns en gudomligt vacker strand.. Den var i och för sig fullpackad med folk, försäljare som sålde kokosnötter, halsband, kläder, grillspett, drinkar m.m. men den var riktigt vacker!! :)
Utsikt från hotellet ->
..fortsättning följer.. :)
Vi gick och lade oss tidigt den kvällen, eftersom det inte hade blivit mycket sömn på flygplanet, så istället så vaknade vi runt kl. 7 nästa morgon (men jag vaknade kl. 5, konstigt nog kan jag helt enkelt inte sova när jag är borta). När vi sedan gick till frukosten så blev vi mycket imponerade.. :) De hade dukat fram ananas, papaya, vattenmelon, honungsmelon, mango, yoghurt, flera olika sorters bröd, frukostflingor, juicer, kaffe, te m.m. Hemma i Sverige så var man ju van vid att äta två rostade smörgåsar med ost och en kopp te till frukost.. ;)
Ja, efter frukosten så åkte vi till ett informationsmöte som alla turister skulle till, där vi fick se några ungdomar uppträda genom att visa oss Capoeira (osäker på stavningen), en slags kampsport/dans och de sjöng och dansade.. :) Kul att se!! :D
Efter det så åkte de flesta hem till hotellet igen, men vi och några andra familjer valde att åka på en rundtur i Natal, där vi fick veta mer om staden, olika personer som hade bott där m.m.
Tillbaka till hotellet, byta om till badkläder och ner till stranden!! :D Där spenderade vi några timmar och började bygga på våran solbränna.. ;) Det kom en hel del försäljare och ville erbjuda oss allt möjligt.. Är man turist så är man – vi köpte lite olika saker – en ny bikini till mig, en drink till min pappa och självklart glass!! :P
Senare på kvällen så gick vi ut och åt på en restaurang med god mat.. :)
En ensam drinkvagn ->
..fortsättning följer.. :)

Undrar hur en grönlänning blir reseledare i Brasilien. :)
#2 - Haha.. Jadu.. :) Hon hade varit reseledare i Egypten förra året.. ;)
Jaa.. Vad gjorde vi mer då? :)
De flesta dagarna så låg vi bara på stranden, solade, badade, åt glass och köpte olika saker av alla försäljare.. ;) Vi träffade bl.a. en försäljare som bar en Larsson-tröja (landslaget) och en keps där det stod SWEDEN på.. Hehe.. Sedan så kom det t.o.m. en ung (runt 25 år) kille som hade en HV71-tröja på sig!! ;) Haha.. Han hade tydligen fått den av någon svensk som hade varit där på semester tidigare.. :P
Men man kan väl inte bara ligga och sola på stranden varje dag? :P Nej, nej.. En dag så tog vi oss till Pipa (en närliggande stad) som var helt gudomligt vacker och trevlig!! Så om ni åkter till Natal så måste ni besöka Pipa!! Vi åkte dit tillsammans med några av de andra turisterna och vi hamnade först i en atlantisk regnskog där vi hade turen att få se en liten söt apa.. :)
Sedan så gick vi vidare genom regnskogen och kom fram till en strand – Delfinstranden! Den kallades så p.g.a. att man (om man hade tur) kunde få se några delfiner i vattnet. :) Men vi hade otur den dagen, delfinerna ville hellre simma vid någon annan strand.. :P Men vi stannade vid stranden i någon timme, innan det var dags att bege sig hem till hotellet igen.. :)
Apan i regnskogen ->
Fortsätter lite då.. ;)
Som sagt så var vi vid stranden de flesta dagarna, men en dag så åkte vi ut och snorklade!! Jag följde med, trots 39°C feber, snuvig, hostande och med huvudvärk.. Men det är ju inte ofta man får uppleva detta!!
Kl. 06.15 kom bussen och vi åkte i drygt en timme (och chauffören körde ju inte direkt lugnt.. ;)), sedan bjöds vi på frukost vid stranden där båten fanns.. Vi åkte ut drygt en mil i havet, båten stannade och man fick plaska ut i vattnet och titta på fiskar.. Jag mådde dock sämre nu och simmade bara ut en liten stund, innan jag kände att jag inte klarade mer, så jag simmade tillbaka till båten igen och roade mig med att prata med några italienare.. :)
Tillbaka hem och vila lite.. :)
Dagen innan vi åkte hem så tog vi en Buggytur runt om i landskapet - en oförglömlig tur där man "kom närmare" landet.. Vi hade aldrig fått se detta om vi inte hade tagit denna tur!! Och om ni åker till Brasilien och tar en buggytur så säger vissa resebolag att man bara får vara fyra personer i bilen och eftersom en av dessa fyra måste vara en chaufför så måste man ta två bilar om man är t.ex. en familj på fyra personer.. Det stämmer inte - du kan sitta en i fram, tre i bak och en chaufför.. :)
Så vi åkte upp och ner för dessa sanddynor, in i små byar, genom städer osv.

hääärligt :D fina bilder också :)
och du hade faktiskt skrivit i en annan tråd att du skulle berätta hur du hade haft det :P
Haha.. Jaaa, ja.. ;) Tur att jag har dig som kan påminna mig då!! ;) Hahaha.. Men nu har jag gjort det, så nu återstår det bara att se om någon ville höra hur det var.. ;P
Fina bilder. Det låter lockande…